Šidlo (KSČM): Kontrola financování modernizace železniční sítě potvrzuje názory KSČM

02.04.2013 4:31

Vyjádření poslance Parlamentu ČR Karla Šidla k výsledkům kontroly NKÚ zaměřené na financování modernizace železniční sítě.

Šidlo (KSČM): Kontrola financování modernizace železniční sítě potvrzuje názory KSČM
Foto: kscm.cz
Popisek: Logo KSČM

Zveřejněné závěry kontrol NKÚ zaměřené na financování modernizace železniční sítě jsou logickým vyústěním chování vlád České republiky k dopravnímu sektoru a zejména ke garanci potřebných investic do dopravní infrastruktury. V oblasti výstavby dopravní infrastruktury panuje již mnoho let zcela nekoncepční stav, který vytváří chaos při výstavbě silniční a železniční infrastruktury. Tato situace je dána neochotou vlády a ministerstva dopravy vytvořit v ČR stabilní prostředí pro výstavbu dopravních staveb zakotvených v kvalitním dokumentu dopravní politiky, včetně rozvoje dopravní infrastruktury podle potřeb hospodářství státu, společnosti, občanů i podnikatelů.

Dokud nebude prioritou vedení českého státu objektivně vyhodnotit potřeby a požadavky na dopravní infrastrukturu pro jednotlivé druhy dopravy, současně tento plán zakotvit do platného zákona, včetně garance průběžného a dlouhodobého financování, nedojde k žádnému zlepšení v  čerpání veřejných prostředků na dopravní stavby. Kontrolní orgány budou stále zjišťovat nedostatky v efektivnosti vynakládání veřejných prostředků. Tyto problémy jsou vyvolány každoročními změnami priorit a objemu státního rozpočtu bez ohledu na předchozí výhledy na následující dva roky. Vliv má nedostatek finančních prostředků a restrikce v jednotlivých kapitolách rozpočtu, které vyvolávají stále větší tlak regionů, měst, obcí a politiků na pořadí realizace jednotlivých dopravních staveb.

Musím objektivně přiznat, že velký vliv na výši investic a jejich konečnou podobu má také délka celého procesu realizace dopravních projektů, nezřídka se jedná řádově o desítky let. Přispívá k tomu neřešená problematika získávání pozemků pro výstavbu dopravní infrastruktury ve veřejném zájmu. Délka procesu schvalování projektů je ovlivněna množstvím požadavků zúčastněných subjektů před a při stavebním řízení, které vyvolávají mnoho změn původních projektů, a ty se promítají do zvyšování nákladů na stavby. Současně proti tomu působí snaha státních investorů (SFDI, ŘSD, SŽDC a dalších) snižovat pod tlakem ministerstva dopravy náklady na jednotlivé projekty v době jejich přípravy i realizace. Často vinou této situace dochází s podtržení celkových nákladů, které naopak vyvolává nárůst víceprací a vícenákladů. Zcela úmyslně pomíjím problematiku výběrových řízení na dodavatele či zhotovitele.

Co lze říci závěrem: Výsledky kontrol NKÚ potvrzují názory, zkušenosti a kritiku poslanců za KSČM prezentované nejen na jednáních hospodářského výboru. Zde jsme podporovali a požadovali změny nejen v procesu přípravy a realizace staveb dopravní infrastruktury, jejího stabilního financování a také koordinaci rozdílných záměrů mezi vlastníky, správci a provozovateli dopravní cesty a jednotlivými dopravci.

Karel ŠIDLO, poslanec Parlamentu ČR za KSČM

Ing. Karel Šidlo

  • KSČM
  • Vyšetřovací komise pro vyšetření závažných pochybení, která se stala při přípravě a realizaci stavby dálnice D47

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: KSČM

Tomáš Zdechovský byl položen dotaz

Právo na opravu

Věci se dají dát opravit už dnes, ale problém je, že oprava často vyjde stejně nebo skoro stejně jako koupit si novou věc. Tak k čemu pak platit za opravu? Nepřijde vám tento zákon EU zase úplně zbytečný? A když dám věc opravit, jakou, pokud vůbec, na ni pak budu mít záruku? Děkuji za odpověď

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Rajchl (PRO): Hádají se, my jednáme, domlouváme společný postup napříč Evropou

12:17 Rajchl (PRO): Hádají se, my jednáme, domlouváme společný postup napříč Evropou

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k politice.