Co doporučujete Babišovi a ČSSD?Anketa
Neustálé působení sněmovních nováčků na veřejnost tím však snižovat nechce. „Myslím si, že hnutí ANO a do jisté míry také Úsvit si uvědomují, že ve světě současných volebních kampaní je permanentní vedení kampaně správnou variantou. Sociální demokracie a KDU-ČSL podle mě dělají chybu v tom, že při vyjednávání berou větší ohled na postoje strany či straníků než na postoje svých potenciálních budoucích voličů. Každopádně souhlasím s tím, že obě ta hnutí vedou permanentní kampaň,“ konstatuje Jan Herzmann.
Moderní politický marketing se vyvíjí směrem k permanentním kampaním
Kampaň vedená po celé volební období se podle politologa Lukáše Jelínka stává trendem. „Ve Spojených státech to takhle funguje celkem běžně a i v západní Evropě už na tuto zvyklost začíná přistupovat řada stran. To, že se na to u nás soustředí pan Babiš jako představitel nového hnutí, souvisí s tím, že jde o klasickou volební stranu, která není opřena o nějakou silnou osvědčenou základnu a silné regionální organizace,“ uvádí pro ParlamentníListy.cz Lukáš Jelínek, politolog z Masarykovy demokratické akademie.
„A není to jenom ve Spojených státech a v západní Evropě, ale například v Maďarsku vede Viktor Orbán a jeho Fidesz permanentní kampaň, minimálně tedy komunikační, když už ne volební kampaň. Já si myslím, že to je směr, kterým se moderní politický marketing vyvíjí. Takže to nás skoro jistě čeká a jestli to bude odteď, nebo to začne za čtyři roky, to nevím,“ poznamenává sociolog Jan Herzmann.
Kampaň může unavovat dlouhá i krátká, záleží ale na strategii
Na názory, že jsou lidé politikou přesyceni a na permanentní volební kampaň, ať už nováčků na politické scéně, nebo zavedených stran, budou reagovat odmítavě, má jednoduchou odpověď. „U každé kampaně hrozí, že bude lidi unavovat a odradí je, ať je krátká, nebo dlouhá. Záleží ale na tom, jakým způsobem je koncipovaná, jaká je její strategie a jaké používá nástroje,“ upozorňuje pro ParlamentníListy.cz Jan Herzmann.
„Samozřejmě pokud by se ty koncepce blížily známé anekdotě o tom, že Lenin byl všudypřítomný, a proto jsme se báli i otevřít konzervu, aby na nás nevykoukl, tak to by bylo špatně. Ale já si myslím, že minimálně poradci pana Babiše dobře vědí, že se kampaň nedá postavit zcela na jeho jménu a jeho tváři. A pokud bude hnutí ANO spolupracovat i nadále s agenturou PSB, tak se dočkáme poměrně chytré kampaně, která nebude obtěžující,“ myslí si sociolog.
ODS ani ČSSD nezaujaly, protože nedokázaly říkat nové věci
Politolog Vysoké školy CEVRO Institut Petr Sokol přičítá zájem o ANO i Úsvit novosti i neokoukanostií jejich lídrů. „Pokud by, ať už pan Babiš, nebo pan Okamura, dělali takhle kampaň nepřetržitě čtyři, pět let, tak můj tip je, že po pěti letech jim na ta setkání už lidé také nebudou chodit a skončí jako zavedené strany. Lidé přesycenost politikou ještě nevztahují na Okamuru ani Babiše, ale přijde i ta chvíle, kdy se i oni lidem okoukají. To je přirozený trend, který je nezastavitelný,“ tvrdí pro ParlamentníListy.cz Petr Sokol.
Tomio Okamura
„Určitě je pravda, že je pan Babiš neokoukaný. Lidé jsou zvědavější na to, co je nové než na to, co je staré. Na druhé straně si musíme uvědomit, že v předčasných volbách kandidovala řada nových nebo téměř nových subjektů, které vůbec nezaujaly a lidé na jejich mítinky vůbec nechodili. Takže asi nějaké sdělení při setkáních s panem Babišem probíhá a spíš je otázkou, jestli v případě ODS a částečně i ČSSD není problém v tom, že neuměly říkat nové věci, než v tom, kdo konkrétně ty nové věci vyslovuje,“ vystavuje Jan Hezmann ODS i ČSSD nelichotivé vysvědčení.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jiří Hroník