Nepředbíhejme. Vít Bárta je stále ministrem dopravy. Tím, že předal rezignaci, sledoval to, aby ministerstvo nebylo destabilizované. Pověřil mě funkcí prvního náměstka se všemi kompetencemi náměstka. Mám obecné pověření řídit úřad, ale jsem právník a tak nemůžu dělat věci, které explicitně vyplývají ze zákona pro ministra. Čekám tedy na to, že sem přijde nový ministr nebo se vrátí Vít Bárta.
Jak se vám spolupracuje s Vítem Bártou?
Na jednu stranu velmi dobře, na druhou je to složité, protože jde o člověka, který hodně pracuje, takže je to občas časově hodně napnuté. Nicméně on ví, co chce, drží slovo a člověku jako nadřízený poskytne podporu. Není to muž, který mění své názory, ale naopak drží linii. Nebojí se, což je u šéfů výhoda a není to úplně běžným pravidlem.
Takže vaše rodina a koníčky musely na vedlejší kolej?
Přesně tak. Rád trochu sportuju, poslouchám muziku, ale teď je mým největším koníčkem ministerstvo dopravy. Díky němu tady opravdu někdy pracujeme i šestnáct hodin denně.
Několikrát svolával své přívržence přes Facebook, aby pro něj pracovali na ministerstvu dopravy. Je to běžné?
Pokud vím, několik takových lidí využil jako asistenty nebo odborné analytiky. Většinou to byli studenti po škole, ať už ekonomové nebo právníci. Nicméně takhle rekrutovat lidi komplikuje práci hlavně státnímu tajemníkovi. Já ty lidi musím hlídat a vše s nimi konzultovat. Několik z nich se udrželo a pracují u nás, ale v žádných významných postech.
Podle jedné z teorií mohou za krizi ve vládě a jeho podání rezignace různé lobby. Co vy na to?
Jsem nestraník, takže po mě nechtějte žádné vyjádření k politice. Nebudu hodnotit, co je za těmi kauzami. To mi nepřísluší a jako státnímu úředníkovi mi to může v zásadě být i lhostejné. Co se týká nesrovnalostí s nějakými lobby, tak asi myslíte stavaře a podobně. Republika na tom není ekonomicky nejlépe a nikomu se nelíbí, pokud zahájíme jednání o slevách. Když se třeba povedlo dojednat slevy ve výši šesti až sedmi miliard a dodavatelé to platili ze svého, tak rozumím, že se jim to nelíbí, ale jsem dalek toho uvažovat, že to současné peklo může být vyvoláno nějakými lobby.
Jaká je nálada na ministerstvu? Vládnou u vás obavy, co s námi bude?
Nějak to nepociťuju, protože jsem plně zaměstnán úřadem. Jsme v kontaktu jen s nejbližšími spolupracovníky a u nich nervozitu nevidím. Jsou to profesionálové. S Vítem Bártou jsem se před nástupem znal velmi vzdáleně a byl jsem najat, jako člověk, co už má za sebou řízení obdobného úřadu, takže mě současná situace nechává ledově klidným. Je důležité, aby se nezastavil chod úřadu, ale politické koncepce jdou teď stranou.
Je ministerstvo dopravy prorostlé bývalými zaměstnanci ABL?
To je naprostá kravina. Prvním náměstkem byl Martin Sýkora, který si troufám říct, že je můj kamarád, ale poznali jsme se až tady. Třeba já jsem důkazem toho, že klíčové posty nebyly obsazovány exponenty ABL. Náměstek Sýkora byl velmi pracovitý, čestný a poctivý člověk. Mimochodem on toho náměstka nikdy moc dělat nechtěl. Jemu se páteční rezignací dost ulevilo, protože na tom zrovna nelpěl.
Když nastupovalo na ministerstvo nové vedení, byl úřad spojován s různými nekalostmi. Za malování se platily nehorázné částky, to samé za údržbu manažerských vozů a toaletní papír se ztrácel po krabicích. Už se to zlepšilo?
Všechny tyto smlouvy byly ukončeny ke konci roku. Buďto byly hned vypovězeny anebo se nechaly doběhnout, když výpověď možná nebyla. Tím jsme vyslali vzkaz, že nic takového by se dít nemělo. Ale hlavně je to o lidech. Ne každá takováhle rozpočtová „prasárna" musí být jednoznačně protizákonná. Ministerstvo prodělalo výraznou obměnu a při stylu, který nastavil Vít Bárta, by si to lidé nedovolili. Třeba zde byl odběr denního tisku za milion čtyři sta tisíc korun ročně a od stolu jsme to snížili na pět set padesát tisíc. Každý referent tady odebíral celou sadu novin a všemožné časopisy. Škrtem jsme ušetřili bezmála sedm set tisíc korun. Tohle zrovna nebylo medializováno, ale podobných škrtů bylo mnohem víc.
Myslíte si, že odchodem ministra Bárty ustane tlak na snižování cen zakázek, slevy a úspory?
Neměl by, ale nemohu předjímat. Záleží na tom, kdo bude ministrem. Vít Bárta je v některých ohledech nezastupitelný a jeho tlak byl pověstný. Nicméně některé věci nejsou dokončeny, jsou započaty jen určité procesy a bylo by dobré je dotáhnout do konce.
Do pozice náměstka ministra dopravy jste se prý dostal díky svému obvodnímu lékaři. Můžete už prozradit jeho jméno?
Ne. Dal mi za uši, protože si to všichni věci znalí spojili. Jde o lékaře, který léčí kromě mě i lidi, kteří hledali někoho zkušeného v řízení úřadu, tak se přes něj na mě obrátili a další jednání už jsem si vedl sám. To je pravdivý příběh.
Hovoří se ale o vás, jako o muži Miroslava Kalouska a proto jste prý byl na ministerstvo dopravy dosazen...
Myslíte, že na hlídání Víta Bárty?
Přesně tak...
Garantuju vám, že Víta Bártu nejde hlídat. Tohle je samozřejmě konstrukce a nesmysl. S ministrem financí Miroslavem Kalouskem se znám několik let, ale s ním jsem přechod na ministerstvo dopravy nikdy nekonzultoval. Nebylo třeba.
- SLEDUJEME téma: Vládní krize
Čtěte také:
-
U Bárty se loví poslanci-přeběhlíci. Odměna: Ministerská židle
-
Profesorka Dvořáková má strach: Lidé vyjdou do ulic. A bude to zlé
-
Johnova náměstka "mrazí v podbřišku". Čeká, zda na něho dojde
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jan Rychetský