Poslanec, co bojuje s mobilními operátory: Se smlouvou počkejte, možná se ještě zlevní

12.05.2013 15:37

ROZHOVOR – Poslanec Jan Husák (TOP 09) je ve sněmovně čtyři roky a od svého nástupu bojuje s předraženými službami operátorů. Jak řekl pro ParlamentníListy.cz, ukázalo se, že společnosti zde působící mají léta až tisíciprocentní marži. Po „úžasném“ zlevnění jsou v tuto chvíli, jak říká, proto „jen“ na dvojnásobné či trojnásobné ceně v porovnání s Rakouskem.

Poslanec, co bojuje s mobilními operátory: Se smlouvou počkejte, možná se ještě zlevní
Foto: top09.cz
Popisek: Poslanec TOP 09 Jan Husák

Věří, že po provedeném odvolání předsedy Českého telekomunikačního úřadu se podaří, i vstupem nového operátora, snížit ceny za volání ještě razantněji. Proto redakci zajímalo, jaké kroky chce Jan Husák podniknout dál a co by občanům doporučil.

Považujete toto snížení cen operátorů za úspěch?

Rozhodně to je úspěch, tím spíš, že práce na tom trvala celé čtyři roky, co působím ve sněmovně. Podařilo se rozpohybovat k činnosti jak Český telekomunikační úřad, tak operátory, a to díky tomu, že jsme se nesmířili s tím, jak to prostředí bylo nastaveno. Snažili jsme se do toho zasáhnout už tím, jak se tvořila legislativa, která zvyšovala pravomoci ČTÚ. Tím se také snížila možnost pro jeho výmluvy, že nemůže ve věci změny stávajících podmínek nic dělat.

Co konkrétně máte na mysli?

Vytvořili jsme podmínky, aby mohla proběhnout aukce. Nebyli jsme ale spokojeni s jejími podmínkami a navrhovali jsme změny, které byly částečně přijaty. I díky těmto změnám se rozhodl vstoupit do hry další operátor, což bylo účelem. Chtěli jsme, aby přišel další konkurent, který rozhýbe trh a prostředí, čímž bude dán signál pro uvolnění cen.

Přesto si pamatuji, že jste byl velmi nespokojen s činností ČTÚ, a dokonce jste už před rokem volal po změně vedení.

Nikdy jsem nepochopil, a považuji za velmi riskantní a špatný, zásah ČTÚ, který učinil dnes již jeho bývalý předseda pan Dvořák. Ten prostě tu aukci zrušil a nikdy nedokázal přesvědčivě vysvětlit, co bylo tím hlavním důvodem, protože argumenty, které uváděl, byly naprosto zavádějící.

Nikdo totiž nemůže vědět, ani tehdejší předseda Dvořák, ani nikdo jiný z ČTÚ, jakým způsobem jsou nastavené jednotlivé byznys plány a vůbec strategie těch operátorů, aby věděl, že ty koncové ceny pak budou tak vysoké, že nebudou stravitelné pro spotřebitele. To se mi jevilo a jeví nepodložené, a zatím to také řádně nevysvětlil, a ostatně podle zákona ani nemůže vysvětlit, protože nemá a nemůže mít informace o jejich byznys plánech.

Ale v případě, že ty informace měl…

Pak to bylo velmi špatné, protože jestliže to věděl, tak jak vůbec mohl tvrdit, že ceny na našem trhu jsou přiměřené nebo že odpovídají našim podmínkám? Tou cenovou změnou, k níž došlo, je naprosto evidentní, že ty podmínky budou někde úplně jinde než ve skutečnosti, protože dnes tvrdí například Telefónica, že je na nulové marži, o čemž mám pádný důvod pochybovat. Tím ale zároveň říká, že vše, co bylo nad 700 korun, byla z většiny marže. Marže, z níž větší část měla být navíc proinvestovaná v České republice... To se ale se nedělo. Vždyť podle některých odhadů měli operátoři v jednotlivých případech až tisíciprocentní marži.

A co bude dál?

Myslím si, že ani tyto ceny nejsou konečné. Vývoj teď bude záležet na tom, jakým způsobem bude ukončena veřejná diskuze o té nové aukci, kterou vyhlásil dnes už bývalý předseda Dvořák, který o 180 stupňů otočil nastavení podmínek, než byla ta původní aukce. No a uvidí se, jak dopadne ta diskuze a jestli vstoupí na trh další operátor. Vstoupí-li, bude to znamenat další rozpohybování podmínek a cen směrem dolů.

Zatím jsme stále ještě na trojnásobku rakouských cen. Myslíte, že je šance, abychom se dostali na rakouskou úroveň?

Záleží samozřejmě, ve kterých skupinách spotřebitelů. V některých jsme na dvojnásobku, v jiných na trojnásobku. To je současný stav při srovnání. Při vstupu nového operátora je pak další snížení cen velmi pravděpodobné.

Co byste tedy doporučil spotřebitelům?

Rozhodně bych jim doporučoval, aby s rozvahou uzavírali nové smlouvy. Za prvé, někteří vůbec nepotřebují neomezené volání a stačí jim nižší tarify, například za 350 korun měsíčně, anebo nepotřebují data či mají náhradní, takže je nevyužijí, ale v tarifu je platí. Další, co bych doporučil, je rozmyslet si, zda uzavírat smlouvy na dvouletý závazek nebo si nechat ještě volné ruce a vybrat si tarif bez závazku. Já sám stále ještě jednám, jakou budu mít smlouvu. Možná je lepší vyčkat, než dojde k dalšímu rozhýbání cen vstupem dalšího operátora.

Přišel jste s novelou, která má zrušit takzvané „nevolnictví“, kdy už nebudou smět operátoři požadovat při zrušení smlouvy doplacení všech částek za nevyčerpané období. To znamená, že když někomu zbývá do vypršení smlouvy jeden rok, při tarifu 1000 Kč, musí při zrušení smlouvy s operátorem zaplatit 12 tisíc korun. Nevyplatí se i proto počkat? Zatím tento poplatek operátoři tvrdě vymáhají a docela jím i vyhrožují dokonce v případě, že chce někdo přejít na výhodnější tarif u stejného operátora.

To samozřejmě záleží na tom, zda ta novela projde, i když já věřím, že ano, protože je to ve prospěch občanů. Navrhuji, tak jak je to například ve Francii, že při předčasném vypovězení smlouvy může operátor požadovat maximálně jednu pětinu z nedoplacené částky. Samozřejmě musí rozhodnout sněmovna. Věřím, že to projde. Když už i ČTÚ přiznal, že ty smlouvy jsou nevyvážené ve vztahu operátor – spotřebitel, že toto přesvědčí i některé zarputilé poslance k tomu, aby ten zákon prošel, aby sankce za vypovězení smlouvy odpovídala mému návrhu, tedy té jedné pětině zbylé částky a případné doplacení ceny za koncový dotovaný telefon.

Mluvilo se i o tom, že by ty smlouvy měly být kratší než na dva roky…

To už je pak přece jen volnost smluvního vztahu, který si může občan vybrat. Je to partnerský vztah, a tato novela směřuje k tomu, aby se jednalo o partnerský vztah, který by byl naprosto dokonale znám tomu spotřebiteli. To je také součástí mé novely, kdy je operátor povinen předat spotřebiteli kompletní znění smlouvy tak, aby měl vyjasněny všechny smluvní podmínky, k nimž se zavazuje.

Což by také mělo zabránit praktikám těch takzvaných prodejců, kterým se mezi lidem říká „šmejdi“, kteří vnucují smlouvy lidem, aniž by je upozornili na všechny okolnosti.

Ano, to určitě. A co se týče toho „nevolnictví“, tak je tu ještě jeden moment, na který bych chtěl upozornit, a to je automatické prodloužení smlouvy. Podle novely bude muset operátor nejpozději jeden měsíc před vypršením smlouvy upozornit zákazníka, že jeho smlouva končí, s tím, že má možnost si sjednat novou podobu té smlouvy nebo ji ukončit. V každém případě bych doporučoval rozvážně uzavírat smlouvy a požadovat jen ty služby, které ve skutečnosti občan jako zákazník využije.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Radmila Zemanová-Kopecká

Mgr. Jana Zwyrtek Hamplová byl položen dotaz

svobodná média

Dobrý den, fakt byste za obálku na časopisu, která nikoho neuráží někoho hnala k soudu? Kde je pak nějaká svoboda? A třeba Respekt je známý svými obálkami, kde jsou často i karikatury a je používána nadsázka, někdy i černý humor. To jste se už všichni politici zbláznili, že byste chtěli zasahovat do...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

ČT má k nezávislosti daleko asi jako na Mars... Čeští politici pozorně sledují, co se stane na Slovensku

20:21 ČT má k nezávislosti daleko asi jako na Mars... Čeští politici pozorně sledují, co se stane na Slovensku

Podpoří změny ve slovenských veřejnoprávních médiích objektivitu a vyváženost, anebo povedou k ohrož…