Hudeček vždycky něco rozvrtá, aby to pak mohl vyřešit. Kandidát na starostu Prahy 5 se vyznal z lásky k Vltavě a pohovořil o svých plánech

30.09.2014 8:32

ROZHOVOR Jan Skalický (hnutí Pro Prahu) podle svých slov bojuje za Prahu 5, miluje Vltavu a obdivuje Vídeň. Skalický kandiduje na starostu páté pražské městské části. V rozmluvě s ParlamentnímiListy.cz podrobněji vysvětluje svůj program a vize.

Hudeček vždycky něco rozvrtá, aby to pak mohl vyřešit. Kandidát na starostu Prahy 5 se vyznal z lásky k Vltavě a pohovořil o svých plánech
Foto: red
Popisek: Jan Skalický, kandidát hnutí PRO PRAHU

Nesnáším kolony. Stejně jako vy a zcela jistě stejně jako všichni řidiči. Vy jste toto heslo s důrazným vykřičníkem použil na jednom ze svých plakátů, co s tím ale dělat? Problém dopravy patří k hlavním tématům většiny subjektů, které v Praze kandidují, má to ale smysluplné a reálné řešení například z hlediska financování?

Kolony se musí řešit souborem dílčích opatření, jelikož neexistuje jednoduchý recept. Prvním a základním krokem je dobudování infrastruktury pro vozidla. Až se otevře tunelový komplex Blanka, všichni pochopí, co jedna taková stavba může změnit v dopravních proudech v celém městě. Na to však navazuje inteligentní telematika, jelikož pomocí řízení dopravy zajistíte, že vždy bude dopravní proud na kapacitních komunikacích rychlejší než jízda přes město. Neoddělitelnou částí je však tzv. doprava v klidu, tedy systém parkování. Musí se vybudovat námi navrhovaných 30 000 parkovacích míst P+R v blízkosti stanic metra a na vlakových koridorech, aby mohl každý pohodlně přesednout na MHD. Zároveň z hloupých modrých zón se musí udělat inteligentní zóna regulovaná cenou parkování.

Logickou součástí problému s dopravou v hlavním městě a Smíchově nevyjímaje je parkování. Co systém parkovacích zón pro rezidenty a Praha 5? A jak řešit otázku parkování pro návštěvníky páté městské části? Mám například bohatou zkušenost s tím, že potřebuji na hodinu či dvě kvůli pracovní schůzce zaparkovat v okolí Anděla a je to téměř nemožné…

V oblasti Smíchova jistě musí vzniknout zóna rezidentního stání, ale ne zmíněná hloupá. Nerezident musí mít možnost zaparkovat svoje vozidlo a pomocí aplikace v chytrém telefonu si objednat parkovné. V oblastech, kde je volná kapacita levněji, v oblastech přetížených dráže.

Ing. Jan Skalický

  • HPP
  • politické hnutí PRO PRAHU, kandidát na starostu Prahy 5
  • mimo zastupitelskou funkci


Vedle práce v komunální politice jste také působil jako šéf Ředitelství vodních cest ČR. Všiml jsem si, že byste rád zrealizoval projekt tzv. vodních tramvají. Pro laika to může znít spíše jako utopický nápad, není to tak? A skutečně podle vás Vltava nabízí takové možnosti, aby bylo možné odlehčit ve špičce dopravním tepnám spojujícím oba břehy?

Řeka Vltava je úžasným krajinotvorným prvkem, ale zároveň nutí přenést dopravu na mosty a na pobřežní komunikace. Jsou oblasti jako například propojení Lihovaru na Smíchově a Podolí či Výtoně, kde může být vodní tramvaj dobrou alternativou. Určitě je také velmi významnou součástí dopravy při odstávkách tramvajových tratí. Jako další příklad může být doprava do klidových oblastí, jako je například Freestyle park v Modřanech.

Při čtení vašeho programu a priorit mě zaujal také zamýšlený projekt lanovky, která by spojila barrandovské sídliště s Novými Butovicemi. Zeptám se obdobně jako v případě vodních tramvají, je možné něco takového zrealizovat způsobem, který by neznamenal finanční vyčerpání rozpočtu na jiné potřebné projekty?

Jedná se propojení dvou velkých měst, které díky unikátnímu Prokopskému údolí nelze jinak realizovat. Zatímco dnes cesta občanů Barrandova do nemocnice Motol trvá MHD 35 minut, v případě výstavby lanovky se ten čas zkrátí až na třetinu. Na straně Prahy 13 je přímo u konečné lanovky obchodní centrum, a tak nebude tlak na další obchodní centrum na Barrandově. Občané Prahy 13 nemají koupaliště, ale na Barrandově je. Nezanedbatelné je rychlé spojení na metro B a A, ale i zkrácení doby dojezdu do práce, které je na Praze 13 více. Mohl bych takhle pokračovat i dále. Náklad na lanovku je cca 600 milionů a je částečně financovatelná z EU. Pro srovnání tramvaj na Barrandov stála skoro 10x tolik.

Průzkum agentury Sanep dává hnutí Pro Prahu přes pět procent. Vaši snahu by ale mohl zkazit boj v podobě dalších podobně znějících subjektů, které kandidují, ale s vaším politickým hnutím nemají nic společného. Co proti tomu děláte?

Víte, mě zaráží, že magistrát není oprávněn zamítnout stejný název, jako má někdo registrovaný na Ministerstvu vnitra. To příště další chytrák může dát kandidátku a nazvat ji ODS, ČSSD nebo ANO a nikdo s tím nic nenadělá. Samozřejmě nás to poškozuje, ale zákon v této věci nesleduje selský rozum, což mě mrzí. Představte si, že by někdo zneužil například značku Coca Cola ve svůj prospěch… V takovém případě by se asi se zlou potázal.

Které věci byste chtěl jako starosta Prahy 5 změnit oproti dosavadnímu fungování vedení městské části i co se týká fungování samotného úřadu?

Které vedení myslíte? Trochu se v tom ztrácím, vždyť naše městská část nemá dlouhé měsíce ani starostu. Hlavní, co teď městská část potřebuje, je stabilizace a nastartování rozvoje. Ale ne betonu místo zeleně, tomu skutečně rozvoj městské části neříkám.

Teď se zeptám z hlediska celé metropole. V Praze kandiduje do zastupitelstva magistrátu 31 stran a hnutí, konkurence bude tedy velká. Čím chcete voliče přitáhnout k sobě, k hnutí Pro Prahu? Čím se lišíte od jiných, nových a možná i podobně ambiciózních subjektů?

Základním rozdílem je, že v našich řadách je 70 starostů, místostarostů a zastupitelů. My jsme na vlastní kůži poznali tu bezmoc proti aroganci magistrátu, a tak víme, co chceme změnit, a známe dennodenní problémy na našich městských částech. Co prosazujeme od začátku, je decentralizace moci a přesunutí rozhodování více k lidem, jelikož na starostu je mnohem lépe vidět na každé městské části než na ten nedostupný magistrát. Není možné, aby o tom, která školka se zaplatí, rozhodovalo, zda jste kamarád někoho vlivného na magistrátu.  



Koho považujete za nejhoršího a naopak nejlepšího primátora hlavního města v posledních pětadvaceti letech a proč?

Nejhorší primátor pro mě je současný primátor Hudeček, který zneužívá média pro své hrátky, a přitom reálný dopad jeho kroků je mizivý. Vždy nejdříve problém vytvoří, aby ho pod světly reflektorů mohl vyřešit. Nedejbože když je problém málo mediálně zajímavý, tak se jen rozvrtá a pak se nechá svému osudu, což říkají i spolupracovníci přímo z jeho strany. Obdivuji práci starosty Vídně Michaela Haeupla, který je starostou už od roku 1994, od svých 35 let. Snad mi dáte za pravdu, že Vídeň je z hlediska moderního rozvoje města příkladem pro mnohé ještě slavnější metropole.

Jednou ze zásadních věcí, které město řeší a musí řešit, je územní plán. Přesto se o tomto tématu v médiích informace příliš neobjevují. Co byste chtěli jako hnutí Pro Prahu v této oblasti podniknout?

Územní plán musí být dlouhodobě stabilní a transparentní. Investoři musejí dopředu vědět, co je čeká. Naše hnutí navrhuje mapu, která investorům jasně řekne, co od nich město očekává jako odměnu za to, že můžou stavět na jeho území. To zároveň zmenší možnost kupčení se změnou územního plánu a peníze od investorů půjdou do školek, sportu a jiných potřebných prvků města. Ne do soukromých kapes. Rozhodně nepodporujeme změkčování pravidel pro počet míst pro dopravu v klidu a podobná opatření, které dnes prosazuje primátor Hudeček. Zase se můžeme přiučit třeba ve Vídni, nemusíme pro inspiraci nikam daleko.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Radim Panenka

Ing. Martin Kolovratník byl položen dotaz

Byl byste pro, aby měli cyklisti SPZ?

Cyklisti jsou všude a dost často bohužel nedbají pravidel silničního provozu. Už víckrát se mi ale stalo, že udělali nějaký přestupek a vlastně jim to projde, protože je nemáte jak identifikovat, i když je třeba natočíte nebo je zachytí nějaká kamera. Neměli by mít na kole něco, podle čeho půjdou id...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Giuseppe Maiello: Moje zkušenost s Dominikem Ferim. Ještě před aférou. Už je mi to jasné

5:00 Giuseppe Maiello: Moje zkušenost s Dominikem Ferim. Ještě před aférou. Už je mi to jasné

Tříletý trest vězení zhatil Dominiku Ferimu nejen domácí hvězdnou politickou kariéru, ale připravil …