Jihomoravský kraj už vytipoval silnice, kde se bude nově platit mýtné

21.02.2011 14:57

Drahé dálnice vytlačují nákladní dopravu i na ostatní komunikace. Na opravy silnic je málo peněz. Státní kasa má děravou kapsu. To jsou hlavní důvody zamýšleného výběru mýtného na silnicích II. a III. tříd, se kterým do budoucna počítá ministerstvo dopravy. Jihomoravský kraj už vypracoval předběžný seznam úseků, na kterých by mohla nákladní doprava poplatky platit.

Jihomoravský kraj už vytipoval silnice, kde se bude nově platit mýtné

Výběrem mýtného by kraj mohl získat peníze na údržbu a rozvoj silniční sítě. „Jde teprve o návrh, který má celou řadu úskalí. Nicméně je to vůbec poprvé, kdy skutečně chce ministerstvo dopravy s kraji o této otázce fakticky jednat. Až dosud bylo vše jen na úrovni úvah a proklamací," řekl Právu jihomoravský hejtman Michal Hašek.

Kraje však podle něj rozhodně nemohou jít do projektu, který by stál více peněz, než kolik by sám vydělal. „Je to vše na začátku a některé problémy nás vedou do bludného kruhu. Jde například i o to, že řada vozovek by nejprve vyžadovala pořádnou opravu a teprve pak je zpoplatnit. Jenže peníze na údržbu by mělo přinést zamýšlené mýtné," uvedl předseda Asociace krajů Hašek. Jihomoravský kraj spravuje téměř 4000 kilometrů silnic druhých a třetích tříd. Opravu potřebuje pětina úseků.

Autobusy platit nebudou

Podle Haška převzaly kraje v roce 2000 silnice od státu s ohromným vnitřním dluhem. „Stát má příjmy prostřednictvím mýta a podílu ze spotřební daně ve Státním fondu dopravní infrastruktury. Ale je to jen malá část, která je nepravidelně krajům dávána," uvedl Hašek.

Jak doplnil Haškův náměstek Václav Horák (KDU-ČSL) v první fázi by se měly zpoplatnit úseky silnic, které spojují již zpoplatněné hlavní tepny, pak také úseky, které vedou podél dálnic či silnic prvních tříd. Zástupci kraje rovněž trvají na tom, aby poplatky nemusely platit přepravci, zařazení do integrovaného dopravního systému kraje.

Mezi prvními úseky, nad kterými kraj uvažuje pro zavedení poplatku, patří silnice z Rajhradu do Břeclavi kopírující dálnici D2, dále úsek z Brna do Hodonína po trase bývalého hlavního tahu, obdobná trasa Brno - Vyškov a některé další. Hašek znovu připomněl že na některých úsecích vznikl od počátku roku nebývalý nápor na provoz jen díky tomu, že byl necitlivě a bez rozmyslu zaveden dálniční poplatek i v místech, kde vozovky nahrazují chybějící okruh městem, jako tomu je například na D1 v okolí Brna.

Více:

Studie MD: Mýtné na silnicích II. a III. tříd může být reálné 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Martin Šimák

Mgr. Ing. Taťána Malá byl položen dotaz

znásilnění

Dobrý den, prý pro novou definici znásilnění hlasovalo 169 poslanců. A co ten zbytek? To byl někdo proti? Zajímalo by mě kdo. A ještě víc by mě zajímalo, jak to bude vypadat v praxi. Jak bude oběť prokazovat, že říkala ne? A zvyšují se s novelou i tresty za znásilnění, protože když občas slyším o ně...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Hejtman Hašek: Přešlapování s ministerstvem dopravy zažívají také kraje

17:00 Hejtman Hašek: Přešlapování s ministerstvem dopravy zažívají také kraje

Regionální železniční doprava stále čeká na několikátou, snad už finální a konečně platnou verzi mod…