Sepp (ČSSD): Výběrové řízení na pohonné hmoty ušetří zbytečné náklady

09.09.2012 17:14

V posledních dnech se v některých médiích objevily články „Naftu za půl miliardy dodá liberecké krajské společnosti firma bez praxe“ a podobně. Média označila výběrové řízení vypsané akciovou společností Silnice LK, a.s. stručně řečeno za podezřelé. Dozorčí rada společnosti by tímto ráda reagovala na zavádějící a neúplné informace o tendru.

Sepp (ČSSD): Výběrové řízení na pohonné hmoty ušetří zbytečné náklady
Foto: ČSSD
Popisek: Náměstek hejtmana Libereckého kraje Martin Sepp

„Silničáři v současnosti tankují u čerpacích stanic za aktuální ceny a využívají běžný karetní systém (CCS), který si kromě poplatků za správu účtuje i procenta z obratu za vydané litry paliv. Vedení akciové společnosti Silnice LK, a.s. se proto rozhodlo vypsat výběrové řízení na dodavatele paliv, který by tyto zbytečné náklady ušetřil a garantoval slevu“, říká předseda dozorčí rady SLK Martin Sepp.

Při zadávacím řízení bylo nutné vzít v úvahu specifika údržby silnic. Posypová technika jezdí na krátkých tratích, v určitých kruzích tak, aby ošetřila potřebné území. Není tedy možné srovnávat podmínky distribuce pohonných hmot silničářům s podmínkami kamionové dopravy tak, jak to učinil redaktor MF Dnes. Spedice operují většinou na dlouhých trasách hustě pokrytých různými sítěmi čerpadel, které si navzájem silně konkurují a jsou ochotny nabídnout výrazné slevy velkým odběratelům. A tady je zásadní rozdíl. Na některých pro silničáře důležitých místech lokální konkurence téměř neexistuje. Jsou zde pumpy, které mají v okruhu 10 i více kilometrů na poskytování paliv téměř „monopol“. Vyplatí se dojet pro PHM ke vzdálené konkurenci? Jistěže ne! Je proto zcela logické, že ochota poskytnout slevu je zde nízká.

Nyní k tomu nejpodstatnějšímu. Jaká byla kritéria pro dodavatele pohonných hmot?

1.    Zajistit možnost tankování pro deset cestmistrovství v okruhu maximálně 7 kilometrů. Dojezd 7 km je vzdálenost na hranici efektivity dojezdu, tedy vzdálenost do jaké se pro PHM ještě vyplatí dojíždět.

„Zadavatel hledal partnera, který z hlediska výdejních míst pokrývá náš region tak, že je to pro nás ekonomicky výhodné. Tam, kde pro nás nemá dostupné výdejní místo, je ochoten na vlastní náklady a nejlépe v našich areálech vybudovat výdejní stanici a dokonce za její umístění v areálu platit nájem. Protože se dá nejvíce ušetřit na zbytečných zajížďkách techniky pro naftu, byl ve výběrovém řízení na schopnost nabídnout ucelenou síť výdejních míst kladen největší důraz,“ vysvětluje Sepp.

2.    Sleva na ceně pohonných hmot – zadavatel neočekával nijak závratnou slevu, sleva 2,15 % z průměrných cen v ČR je nad očekávání poměrně vysoká. Dle výše uvedeného nelze srovnávat s kamionovou dopravou.

3.    Záruka kartového systému - platby za PHM musí probíhat bezhotovostně, s pomocí karetního systému evidujícího a kontrolujícího celou distribuci. A to samozřejmě bez vícenákladů nad cenu pohonných hmot.

Do řádně oznámeného výběrového řízení se přihlásily dvě firmy, ČEPRO a MOVI OIL. Skladovací kapacity ČEPRA zmiňované v článku MF Dnes nebyly pro soutež žádnou výhodou. Nenacházejí se v zóně do 7 kilometrů od cestmistrovství. Firma ČEPRO navíc nesplnila kvalifikační předpoklady řízení - nemohla dokladovat zajištění odběrných míst a nedoložila schopnost technicky zajistit evidenční a platební systém. Zůstala firma MOVI OIL, která stejné zadání splnila. Pan redaktor MF Dnes mylně vydedukoval z data 2. února 2012 (zápis společnosti do Registru distributorů pohonných hmot), že firma Movi Oil začala obchodovat s pohonnými hmotami až od tohoto data. Tato společnost je v obchodním rejstříku zapsána od roku 2004. Podle stejné logiky by například známý český prodejce motorových paliv Benzina, nemohl provozovat své čerpací stanice, protože se podle svého identifikačního čísla v daném registru nevyskytuje vůbec. Firma ČEPRO by poskytovala svým zákazníkům benzín a naftu něco málo přes jeden rok.

Dozorčí rada Silnice LK, a.s. se na svém dalším zasedání bude zabývat mimo jiné výroky pana starosty Půty (Starostové pro Liberecký kraj), který toto výběrové řízení přirovnal ke sporným zakázkám Pražských dopravních podniků, které prošetřuje Policie ČR. Dále Půta s plným vědomím vážnosti své funkce starosty Hrádku nad Nisou a lídra kandidátky do krajských voleb, která mu zaručuje pozornost médií, bez důkazů obvinil na stránkách nejčtenějšího českého deníku dozorčí radu Silnice LK ze selhání a „nedostatečného hájení zájmů obyvatel Libereckého kraje“. Dozorčí rada zváží případné právní kroky, které mohou vést i k trestnímu oznámení.

Martin Sepp, předseda dozorčí rady Silnice Libereckého kraje a.s.

Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: ČSSD

Ing. Jana Bačíková, MBA byl položen dotaz

Jak dlouho myslíte, že vaše důchodová reforma vydrží?

Dobrý den, zajímalo by mě, k čemu je dobrá důchodová reforma, na které nepanuje mezi vládou a opozicí shoda? Protože co když se nějaká schválí a jiná (další) vláda, ji zase zruší? Myslíte, že to prospěje něčemu pozitivnímu? Proč je takový problém se dohodnout? Vy jste sice opozici k jednání přizvali...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Dostálová (ANO): Nad dopisy diváků aneb Autentické otázky voličů

12:06 Dostálová (ANO): Nad dopisy diváků aneb Autentické otázky voličů

Odpovědi na otázky voličů, publikované na svém veřejném facebookovém profilu