Štefek (KSČM): Vlach není Cvach

17.02.2013 11:00

Když mnozí zastupitelé Středočeského kraje protestovali proti zařazení financování nějakého letiště v plánu investic a chtěli ušetřené peníze věnovat třeba na sociální služby, nemohli vědět, že peníze už zkrátka jaksi volné nejsou. A tušit nemohli ani to, že neskončily v rukou nějakého Cvacha. Kde tedy jsou a o co v případě onoho »letiště« vlastně jde?

Štefek (KSČM): Vlach není Cvach
Foto: kscm.cz
Popisek: Logo KSČM

Metoděj Vlach byl prvním českým letcem, který letěl letadlem vlastní konstrukce vyrobeným z místních materiálů. Navíc byl mladoboleslavským konstruktérem a cestovatelem. Jeho prvním letadlem byl dvouplošník na lyžích, který nedokončil, druhým letadlem dvojplošník, který dokonce dělal ve vzduchu skoky dlouhé desítky metrů, a třetím, nejúspěšnějším, byl celodřevěný jednoplošník, létající občas až stokilometrovou rychlostí.
 
Připomenout si tohoto vizionáře a přinést občanům Středočeského kraje objekt se stálou expozicí historických letadel a dalšími materiály, to byl původní záměr projektu zřízení Leteckého muzea Metoděje Vlacha, který v říjnu 2010 schválila rada kraje. Původní záměr počítal s investicí cca 75 milionů – z 85 procent z evropských fondů a ročními provozními náklady 1,65 milionu korun. Muzeum mělo stát u Mladé Boleslavi, na pozemku Aeroklubu Mladá Boleslav, se kterou byla sjednána samozřejmě smlouva o pronájmu ve výši 12 tisíc ročně, další podpora přišla z místní Škodovky, která slíbila finanční dotaci za možnost mít v rámci muzea vlastní infostánek. Proč ne, Škoda Auto Muzeum je blízko a spolupráce, včetně výměny návštěvníků, je jistě vítaná.
 
Bylo vyhlášeno výběrové řízení na stavební práce s předpokládanou hodnotou veřejné zakázky 150 milionů včetně DPH, které vyhrála firma Energie – stavební a báňská, a. s. Skoro současně bylo vyhlášeno výběrové řízení na dodávku interiérů v ceně 19,2 milionu vč. DPH. Letecké muzeum Metoděje Vlacha se stalo oficiálně pobočkou Muzea Mladoboleslavska.
 
Aniž přišlo rozhodnutí o přidělení evropských peněz, začalo se na jaře 2012 muzeum stavět. V červenci však bylo oznámeno, že dotace z evropských peněz nebudou, protože projekt byl zamítnut. V říjnu pak rada kraje odsouhlasila, že náklady na stavební práce ve výši 151 milionů korun bude muset financovat z krajského rozpočtu. Rozpočet akce byl pak ještě korigován dodatečnými stavebními pracemi ve výši 3,2 milionu korun, na které bylo vyhlášeno výběrové řízení 8. října.
 
Muzeum je tak skoro hotové, dodělávají se vnitřní práce a čeká se na interiéry, v blízkém hangáru stojí desítky historických letadel. Nová rada kraje nyní neřeší, zda muzeum dostavit, nebo ne, zda postavit muzeum třeba s menšími náklady, zda investovat do nějakého domova seniorů, nebo do muzea, ale úplně jinou a přirozenou otázku: Co s ním?. Protože faktury za stavbu muzea, byť odsouhlasené minulým vedením kraje, se uhradit zkrátka musejí.
 
Není to jen o financích na investici, ale samozřejmě i na provoz. Také na příspěvkové organizace dopadly škrty v rozpočtu kraje a otevření muzea znamená samozřejmě i zvýšené provozní náklady. Bohužel i v uzavřeném muzeu by se jenom na zimním nezbytném vytápění utratilo půl milionu.
 
Prodat či pronajmout? Komu? Hangár za 151 milionů? Škodovce? Na co? To nebude jednoduché. Snížit provozní náklady? Ano, jistě, to se snažit můžeme. Zvýšit příspěvky na provoz zlepšeným vícezdrojovým financováním? Ano, i v tom se jistě dá leccos udělat.
 
Nejvýhodnějším současným řešením se tak jeví již blízká dostavba a otevření muzea, posílení spolupráce s mladoboleslavskou Škodovkou a městem Mladá Boleslav a hledání dalších partnerů. Nejvýhodnějším řešením budou desítky tisíc spokojených návštěvníků, kteří jistě ocení i multimediální vybavení muzea včetně leteckých simulátorů a i trochu tamních adrenalinových sportů, využití blízkého prostoru i tribuny nejen k »leteckým« akcím, provázanost s řadou jiných volnočasových aktivit, dobrá PR strategie.

Zdeněk Štefek, zastupitel Středočeského kraje za KSČM

Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: kscm.cz

Ing. Jana Bačíková, MBA byl položen dotaz

Jak dlouho myslíte, že vaše důchodová reforma vydrží?

Dobrý den, zajímalo by mě, k čemu je dobrá důchodová reforma, na které nepanuje mezi vládou a opozicí shoda? Protože co když se nějaká schválí a jiná (další) vláda, ji zase zruší? Myslíte, že to prospěje něčemu pozitivnímu? Proč je takový problém se dohodnout? Vy jste sice opozici k jednání přizvali...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ministr Kupka: Chceme bezpečnou a užitečnou infrastrukturu pro všechny účastníky silničního provozu

10:21 Ministr Kupka: Chceme bezpečnou a užitečnou infrastrukturu pro všechny účastníky silničního provozu

Výbor Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) schválil pravidla pro poskytování příspěvků např…