Ander (SZ): Chceme motivovat více Brňanů, aby používali MHD místo auta

29.06.2014 15:44

Brněnští zelení chtějí zlevnit roční šalinkarty na dva a půl tisíce, inspirovali se ve Vídni

Ander (SZ): Chceme motivovat více Brňanů, aby používali MHD místo auta
Foto: zeleni.cz
Popisek: Logo Strany zelených

Zelení dnes zveřejnili první ze svých volebních témat – navrhují výrazně zlevnit roční předplatní jízdenku pro všechny občany Brna, konkrétně ze stávajících 4 750 korun na 2 500 korun. Ekonomické propočty [1] i zkušenosti z Vídně, kde podobné opatření nedávno zelení prosadili, jasně dokládají, že takový krok se zaplatí prostřednictvím zvýšení počtu zákazníků dopravního podniku a vyššími příjmy z odváděných daní. Opatření však zároveň přispěje ke snížení množství aut v ulicích, řešení problému s parkováním i čistějšímu ovzduší. Zelení zároveň chtějí motivovat k tomu, aby si lidé dlouhodobě žijící v Brně přehlásili do města své trvalé bydliště.

Navržená cena 2 500 korun je stanovena tak, aby se vyplatilo pořídit si „šalinkartu“ (roční předplatní jízdenku) i těm, kteří jezdí hromadnou dopravou jen jednou týdně [2]. To je dostatečně atraktivní na to, aby si službu dopravního podniku předplatili i ti, kteří veřejnou dopravou jezdí jen příležitostně. Martin Ander, předseda klubu zastupitelů SZ k tomu říká: „Není to předvolební populismus, přicházíme s racionálním návrhem, jak účinně řešit řadu problémů, kterými Brno trpí. Ať už jde o katastrofálně znečištěné ovzduší, ulice zacpané auty nebo potíže s parkováním. Roční šalinkartou jen za dva a půl tisíce chceme motivovat více Brňanů, aby používali k cestám po městě MHD místo auta.“

Zvýhodněnou roční šalinkartu budou moci občané města Brna, tedy ti, kteří mají ve městě trvalý pobyt [3]. Opatření tak může přispět k zastavení poklesu počtu obyvatel v Brně a tím i poklesu souvisejících daňových příjmů. „Před volbami mají strany předkládat vize postavené na reálných propočtech a analýzách. Vizí zelených je atraktivní a dostupná veřejná doprava, která bude sloužit všem občanům Brna. Podle zelených přesně takovou službu by mělo moderní město s vysokou kvalitou života nabízet,“ dodává Jana Drápalová, starostka MČ Brno-Nový Lískovec, brněnská zastupitelka a kandidátka na primátorku.

Ve Vídni prosadili zelení od května 2012 snížení ceny roční předplatní jízdenky z 449 euro na symbolických 365 euro, tedy v průměru 1 euro denně. Jednorázová jízdenka přitom ve Vídni stojí 2,10 euro, od 1. července to bude dokonce 2,20. Po snížení ceny roční jízdenky se počet zákazníků vídeňského dopravního podniku s roční předplatní jízdenkou zvedl o více než 50 %.   

Poznámky:

[1] Analýza, kterou si zelení zpracovali, odhaduje že navrhované razantní snížení ceny roční předplatní jízdenky pro občany Brna sníží jednorázově tržby dopravního podniku o zhruba 170 milionů. Zároveň zvýší provozní a investiční výdaje o cca 10 milionů. Za obyvatele nově přihlášené k trvalému pobytu v Brně by ale město mělo získat zhruba 160 milionů z daňových příjmů. Výrazně výhodnější cena roční předplatní jízdenky přivede dopravnímu podniku i nové zákazníky v odhadovaném objemu tržeb zhruba 20 milionů korun. Opatření tedy bude mít podle těchto propočtů neutrální dopad na rozpočet města.

Na druhou stranu často diskutovaný návrh na zavedení veřejné dopravy zdarma pro všechny, by aktuálně přinesl propad tržeb dopravního podniku ve výši 1 miliardy korun spojený s nutným výrazným navýšením provozních výdajů a investic na posílení spojů MHD o minimálně 60 milionů korun ročně. Přitom úspory, které by mohly být s opatřením spojeny (zrušení nákladů na tisk a distribuci jízdenek, přepravní kontrolu apod.) dosahují roční výše zhruba 62 milionů korun. Jiné příjmy by takové opatření přímo nevytvořilo, takže by si vyžádalo z městského rozpočtu 1 miliardu korun navíc, což v současnosti není reálné zajistit.

[2] Za cestu do práce (příp. do kina, do divadla, za sportem či zábavou) a zpět zaplatí dnes Brňan bez šalinkarty 2 x 25 Kč. Pojede-li tedy každý týden jednou, utratí ročně 2 600 korun. Roční předplatní jízdenka za 2 500 korun se mu tedy vyplatí a může ji navíc používat k cestování i častěji.

[3] Opatření by nebylo zaváděno prostřednictvím dvojích cen, což je praxe ústavně neobhajitelná, ale formou daru.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Zeleni.cz

Mgr. Ing. Taťána Malá byl položen dotaz

znásilnění

Dobrý den, prý pro novou definici znásilnění hlasovalo 169 poslanců. A co ten zbytek? To byl někdo proti? Zajímalo by mě kdo. A ještě víc by mě zajímalo, jak to bude vypadat v praxi. Jak bude oběť prokazovat, že říkala ne? A zvyšují se s novelou i tresty za znásilnění, protože když občas slyším o ně...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Gregorová (Piráti): Nesmíme dopustit, že eurovolby rozhodne Putin a strach

14:04 Gregorová (Piráti): Nesmíme dopustit, že eurovolby rozhodne Putin a strach

Europoslanci odsuzují ruské pokusy o vměšování do dění v Evropském parlamentu a nadcházejících evrop…