Gawlas (ČSSD): Reflexní prvky by měly být povinnou součástí výbavy i pro chodce

13.01.2016 13:36

Projev na 18. schůzi Senátu 13. 1. 2016 k novele zákona o silničním provozu:

Gawlas (ČSSD): Reflexní prvky by měly být povinnou součástí výbavy i pro chodce
Foto: Hans Štembera
Popisek: Bývalý senátor Petr Gawlas

Dovolte mi, abych zvýraznil, že projednávaná novela je zákonem, který je velkým přínosem pro bezpečnost. Jak chodců, tak cyklistů. Dovolte mi krátkou, ale výmluvnou řeč čísel.

V loňském roce, tj. v r. 2015, zahynulo na českých silnicích 120 chodců. Z toho polovina v podmínkách zhoršené viditelnosti, ve tmě nebo v mlze nebo za deště. Logicky jsou v tomto ohledu nejhorší zimní měsíce, kdy jsou dny krátké a slunečního světla je velice málo. Přidá-li se k tomu i sněžení, déšť nebo mrholení, je přehled pro řidiče o tom, jaká je situace před autem, velmi omezena. Chodec se stává v daných podmínkách skutečně nebezpečným. A zvláště, když je oblečen tmavě. Spoustě z nás se už jistě stalo, že jste v takových případech před chodcem uhýbali na poslední chvíli.

120 respektive 60 zmařených lidských životů je určitě veliké číslo. A jsem proto rád, že dnes máme možnost něco udělat pro to, aby se počty usmrcených na našich silnicích do budoucna výrazně snížily. Reflexní prvky by měly být jednoznačně povinnou součástí výbavy. Pro řidiče a cyklisty to platí už léta a pro chodce by tato novela tuto povinnost měla zavést. Rozumím tomu, proč se tato povinnost vztahuje pouze na chodce mimo uzavřenou obec. Jedná se o nejrizikovější oblasti, kde převážně chybí chodníky, pouliční osvětlení a také rychlost vozidel je mnohem vyšší než v obcích. Nebyl bych ani proti povinnosti nošení reflexních prvků uvnitř obcí. Doufám, že se aspoň na tuto povinnost zaměří ta opatření a ta osvětová kampaň, o které jsme se už bavili na výboru.

Zde by mělo být zdůrazněno, že v zájmu vlastního zdraví by měli chodci reflexní prvky používat nejenom mimo obec. Udělat z toho jednoduše návyk nebo nějakou samozřejmost, tak jak je to u řidičů. Od věci by rozhodně nebylo ani uznání na příklad obyčejných baterek, o nichž v zákoně bohužel není řeč. Ostatně stejně jako většina legislativních návrhů, i tento má své mouchy. Především by některé formulace mohly být přesnější a lépe uchyceny, jak na to v několika případech poukázal ústavně-právní výbor.

Na druhou stranu nepovažuji žádný z uvedených bodů za natolik zásadní, aby kvůli němu došlo k odkladům platnosti novely. A při vší úctě k předkladateli, odejmutí pravomoci měření rychlosti obecní policii, už vůbec ne. O tomto bodu můžeme diskutovat, neříkám, že ani nejsem zásadně proti, ale nemůžeme tohle udělat nějakým odklepem na poslední chvíli. Zvláště, že v tomto případě je pro mě jednoznačnou prioritou co nejrychlejší schválení novely, tak, aby mohla vstoupit v platnost v optimálním případě v 1. čtvrtletí tohoto roku.

A ještě jedna věc, u níž bych se rád pozastavil. A tou je zpřísnění sankcí za vjezd na železniční přejezd, když bliká ono výstražné červené světlo. S ohledem na některé tragické události, které se udály v nedávné minulosti – vzpomeňme loňskou srážku Pendolina s odstaveným kamionem ve Studénce, on tam byl odstavený, ale uprostřed přejezdu. Proto velmi vítám také zpřísnění sankcí za tento přestupek. Pokud nahlédneme do statistik, tak zjistíme, že podobných nehod neustále přibývá a následky těchto srážek jsou prakticky bez výjimky velice vážné a většinou smrtelné.

Ještě pořád je mezi řidiči plno takových, kteří si neuvědomují, že srážku s vlakem nemůžou vyhrát a ve většině případů ani přežít. Jsem proto rád, že se pamatovalo i na tyto případy a podporuji snahu o zpřísnění trestů za tento přestupek. V daném případě zákazem činnosti až na 6 měsíců. Pokud ale vím, plánují se v této oblasti v blízké budoucnosti ještě daleko radikálnější změny, které podporuji, a jsou to sankce, kdy se má stávající pokuta zvýšit z 5000 na 25 000 Kč. A tento přestupek má být kvalifikovaný jako trestný čin obecného ohrožení.

Jinak tato novela ještě řeší další spoustu nebezpečných bodů, jako jsou vozítka Segwaye. Já bych je nejradši zrušil. Nebo je tam povinnost očistit vozidlo před zahájením jízdy od sněhu nebo od ledu náklad. Určitě se nám mnohokrát stalo, nebo v horských oblastech, kdy padají obrovské kusy ledu z kamionů a vy se nemůžete nějak uhnout. Už se stalo, že máte třeba proražené čelní sklo. Dále jsou zde řešeny cyklostezky, cyklopruhy, řidiči můžou odebrat malý technický průkaz při špatném technickém stavu, řeší se psychotesty.

Čili celkově bych novelu rád podpořil. Ještě bych celkově doplnil pana ministra, který říkal, že tento zákon projednával ústavně-právní výbor, výbor hospodářský, výbor pro územní rozvoj, veřejnou správu a životní prostředí a taky podvýbor pro dopravu a energetiku. Čili já jinak děkuji ministerstvu dopravy za přípravu této novely, jakož i některým poslancům za dobré a rozumné pozměňovací návrhy. A v této chvíli bych doporučil Senátu přijmout tuto novelu tak, jak přišla z Poslanecké sněmovny.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Lucie Potůčková byl položen dotaz

Jak je to s tou výjimkou?

I kdybysme pro teď měli výjimku z migračního paktu. Na jak dlouho by platila? Jak dlouho předpokládáte, že tu budou uprchlíci z Ukrajiny? Co když se z nich po čase stanou občané ČR? A proč bysme měli mít výjimku zrovna my, když uprchlíci (ne třeba z Ukrajiny) jsou i v jiných státech, ale třeba Ukraj...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Hřib (Piráti): V investicích do infrastruktury pro cyklisty pokračujeme

22:01 Hřib (Piráti): V investicích do infrastruktury pro cyklisty pokračujeme

Informace na svém veřejném facebookovém profilu k dalším investicím do infrastruktury pro cyklisty v…