Kalousek: Jestli to šetření myslíte vážně, tak ty výdaje snižte

06.12.2013 16:23

Projev na 3. schůzi Poslanecké sněmovny dne 6. 12. 2013.

Kalousek: Jestli to šetření myslíte vážně, tak ty výdaje snižte
Foto: Hans Štembera
Popisek: Exministr financí Miroslav Kalousek

Děkuji za slovo, pane (správně paní) předsedající. Dámy a pánové, ze seznamu přihlášených do rozpravy jsem pochopil, že jste s úlevou vzali na vědomí naše prohlášení, že nebudeme dělat obstrukce, a proto už se raději nechcete přihlašovat do diskuse, protože je pátek odpoledne, je pokročilá doba, všichni chtějí domů. Koneckonců když jsme schválením harmonogramu rezignovali na to, že budeme řádně a pečlivě projednávat státní rozpočet, to už jsme v minulém bodě řekli, že nebudeme. Tak proč bychom se tak teď tvářili!

Takže já přesto děkuji, že jsem dostal slovo, pravděpodobně jako poslední přihlášený do diskuse, a dovolte, abych stručně okomentoval návrh zákona o státním rozpočtu v prvním čtení a abych předložil návrh TOP 09 na změnu základních parametrů. Zdůrazňuji, že v prvním čtení neprojednáváme zákon jako celek, ale projednáváme pouze jeho základní parametry, tedy příjmy, výdaje, saldo a vztahy na místní rozpočty.

Nemohu být úplně objektivní. Musím se přihlásit ke své práci ještě z června letošního roku, kdy jako ministr financí jsem předkládal do vlády návrh výdajů na rok 2014 ve výši 1 bil. 98,314 mld. korun s příjmy odpovídajícími předpokládanému růstu 0,8 % HDP a s deficitem 105 mld. korun státního rozpočtu, s deficitem veřejných rozpočtů 2,8 %.

Musím připomenout, že to byl konzistentní postoj vzhledem k dlouhodobé fiskální politice vlády, fiskální politice, která získala mimořádnou důvěru České republiky na kapitálových trzích, a s tou důvěrou mimořádně nízké úroky a mimořádně levnou dluhovou službu a profinancovávání nároků České republiky z cizích zdrojů.

Připomínám, že v roce 2010 jsme převzali veřejné rozpočtu na bodu téměř rozvratu, na téměř 6 % deficitu veřejných rozpočtů HDP, že během tří let jsme to dokázali snížit bezpečně pod tři procenta a že ten návrh, který projednávala v červnu vláda tehdy ještě Petra Nečase, znamenal další snížení deficitu ještě více bezpečně pod tři procenta. O to více legračně mi zní argumentace pana premiéra Rusnoka - (Obrací se do vládních lavic.) Aha, státní rozpočet České republiky v tuto chvíli zastupuje za vládu České republiky ministryně spravedlnosti a ministr životního prostředí. (Poslanec Faltýnek z lavice: Ještě ministr financí.) Já se omlouvám, pak je všechno v pořádku. Omlouvám se. - pana premiéra Rusnoka, který přesto, jak zvýšila jeho vláda výdaje, říkal, že deficit navržený bude bezpečně, a to slovo zdůraznil, bezpečně pod tři procenta. On je 2,96. 0,1 % jsou zhruba čtyři miliardy a on je bezpečně pod čtyři (?tři) procenta asi tak jako každý z nás bezpečně nezakopne o kámen, když půjde kamenitou cestou. To je... je to politické prohlášení, ale není to prohlášení, kterému můžete věřit.

Prostě v každém případě se mění přijetím tohoto návrhu zákona se mění ten trend, který nám získal mimořádný kredit na kapitálových trzích, že deficit veřejných rozpočtů klesá. On stoupne. Budeme-li mít velkou kliku, tak stoupne těsně kolem tří procent, nepřekročí je, ale ta tři procenta nejsou svaté číslo. Ale v každém případě stoupne. V každém případě schválíte-li tento rozpočet, deficit veřejných rozpočtů v příštím roce, tedy míra zadluženosti zbytečně větší, vše bude zbytečně větší, než je nezbytné, protože jste schválili vládě výdaje ve výši 1 bil. 211 mld., ačkoliv jsou to výdaje, pro které vláda nemá žádné zvláštní odůvodnění.

Návrh, který jsme předložili, který - jak znovu opakuji - byl těsně pod jedním bilionem sto miliardami, 1 bil. 98 mld., byl návrh - a říkám teď zcela otevřeně a zcela sebekriticky jako ministr financí tehdejší vlády - byl návrh, který jsem předkládal jako politik (Na své místo přichází premiér Rusnok.) s vědomím, že předkládám návrh rozpočtu do volebního roku a že žádná vláda, protože jsme nepředpokládali předčasné volby, a že žádná vláda ve volebním roce si nepřeje v těch prvních měsících před volbami nějaký zvláštní kolaps či exces ze sociálního důvodu či z důvodu nedostatku veřejných prostředků.

Chci tím říct, že návrh byl velkorysejší, než já sám bych odborně pokládal za správné. Chci tím říct, že byl silně politicky akcentován. Chci tím říct, že respektoval fakt, že to bude rozpočet volební. A že také v tehdejší Nečasově vládě všichni ministři byli mimořádně pozitivně překvapeni, protože Kalousek byl vždycky známý držgrešle, takže byli všichni spokojeni a všichni si uměli představit, jak své kapitoly budou spravovat bez jakýchkoliv politických a technických rizik ke spokojenosti veřejnosti.

To byl návrh limitů v červnu 1998. Pak došlo k těm konotacím, ke kterým došlo, vláda padla, byla jmenována úřednická Rusnokova vláda. Ta převzala naše kompetence a začala připravovat deficit, k jehož prvnímu návrhu pan ministr Fischer přistoupil - a chtěl bych mu za to poděkovat - mimořádně odpovědně.

Některé věci byly korigovány, ale byl respektován reálný vývoj ekonomiky a byly respektovány výdajové možnosti státu. S tím pan ministr Fischer přišel do tehdejší Rusnokovy nebo možná Zemanovy nebo možná Pecinovy vlády, kde mu bylo vysvětleno, co je úkolem ministra financí - že už neurčuje fiskální politiku státu, že je fakturantem rozežranosti některých politických priorit, které chtěli v těchto volbách uspět a neuspěli. Proto znova zdůrazňuji - to, co projednáváme, není Fischerův rozpočet, jakkoliv možná pan ministr Fischer nebude souhlasit. To není Fischerův rozpočet, to je Pecinův rozpočet. Oni mu ho v té vládě přepsali. On přišel do vlády s nějakým rozpočtem, který měl ještě hlavu a patu a který já bych jako bývalý ministr financí byl ochoten podpořit a byl bych ochoten tady se prát za pana ministra Fischera. To, co mu přepsali pánové Pecina, Rusnok a jiní, už není rozpočet, který dává jakoukoliv logiku. To je rozpočet, který samozřejmě musí respektovat těch zhruba 80 % mandatorních a kvazi mandatorních výdajů, které jsou dány legislativou, kterou žádná úřednická vláda nemůže přepsat, ale kde v rámci fakultativních výdajů došlo k naprosto nesmyslnému navýšení některých položek podle ambicí těch nejsilnějších kandidátů strany SPOZ. To znamená, nejvíc došlo k navýšení kapitoly Ministerstva vnitra na provozních výdajích, na dalším nesmyslném náboru policistů, kterých máme nejvíc v rámci Evropské unie, tak pan Pecina jich chtěl ještě víc, no tak holt se mu tam půl druhé miliardy přidalo, protože v tu chvíli to byl nejsilnější kůň pana prezidenta ve vládě Jiřího Rusnoka. Potom se přidalo dalších nesmyslných - zhruba tři miliardy - provozních výdajů na Ministerstvo práce a sociálních věcí. Zdůrazňuji, nikoliv na sociální dávky, ale na provozní výdaje této kapitoly, na nákupy jejích budov a na provoz úředníků.

Potom téměř tři miliardy, konkrétně 2,902 mld. na národní programy kapitoly Ministerstva zemědělství, přestože jsme součástí jednotné zemědělské politiky Evropské unie, přestože dnes adresáti tzv. top-upů berou více peněz, než si kdy dokázali představit, tak Rusnokova vláda ještě posílila tyto zdroje z Evropské unie ve prospěch skupiny Agrofert o tři miliardy korun. (Poslanec Faltýnek z lavice: Víte, že to není pravda.) Ty tři miliardy korun, které bude inkasovat z těchto dotací skupina Agrofert, budou buď logicky chybět někde jinde, nebo si o ně půjčíme někde více.

A když to takhle spočteme, tak na národních zdrojích Rusnokova vláda navýšila o 12,3 mld. z národních zdrojů na úkor deficitu.

Dál byla optimistická, co se týče příjmů z Evropské unie, takže celkově předpokládá výdaje oproti tomu, co jsme navrhli v červnu, o 24 mld. víc. No co s tím?

Původní návrh deficitu byl 105 mld., 105 a 24 by bylo 129 mld. a to by vypadalo neslušné a možná i vůči ratingovým agenturám, vůči Evropské komisi a vůči veřejnosti příliš odvážné. 

Máme-li příliš velké výdaje, naprosto neoprávněně, a chceme-li mít nižší deficit, tak si vymyslíme příjmy. A tak v tu chvíli, když pan ministr Fischer přinesl na vládu prognózu 0,8 růstu, tak ministr vnitra řekl, to je malý růst, uděláme větší růst. Ministr vnitra je zcela určitě daleko silnější prognostik budoucího ekonomického vývoje. Pan ministr financí odcházel z vlády s informací, že to nebude 0,8, jak se domníval, ale že to bude 1,3, jak se nedomníval.

Skládám hlubokou poklonu před profesionálním aparátem pana ministra financí, který byl tak loajální, že v okamžiku, kdy pan ministr financí holt musel poslechnout pana ministra vnitra, tak aparát ministra financí se zamyslel a řekl fakt, bude to tak.

Nejdřív vláda na popud ministra financí zvedla předpoklad růstu, který odpovídá zhruba 0,5 % HDP. Pan ministr financí jako zpráskaný pes z vlády odešel s touto informací, a ke cti aparátu ministerstva financí budiž řečeno, že svého ministra aparát ministra financí podpořil a řekl, že to fakt tak bude. Nejdřív jsme měli zvýšení odhadu růstu na vládě a o čtrnáct dní později jsme měli prognózu ministerstva financí.

Můj úšklebek nad tím, jak jste to přijal, pane ministře, a můj hluboký respekt nad loajalitou vašeho aparátu. Prostě v tuto chvíli ministerstvo financí predikuje 1,3. Dobrá. Možná. Možná taky ne. Je to velmi optimistické. Poté, co učinila svůj intervenční krok, podle mého názoru správný krok Česká národní banka, je to o něco pravděpodobnější, ale tím spíš mně rezonuje za mými zády věta pana premiéra, který říkal, já když jsem jako předseda vlády souhlasil s těmito příjmy, tak jsem jim nevěřil. Až když jsem se setkal s opatřením České národní banky, které mě překvapilo, tak jsem si oddechl a řekl jsem si, že nám to možná vyjde, když jsme to takhle nafoukli. Možná jo, možná taky ne. (Smích v sále.)

Predikce je mimořádně optimistická. Podle mého názoru se nenaplní, ale samozřejmě bych si přál, aby se naplnila. V každém případě, pánové, jsme 1,5 minus, dřív než jsme začali. Protože v příjmech máte 10 miliard příjmů z prodeje telekomunikačních licencí, prodali jste za 8,5, to vás nekritizuji. Ale ještě než jsme začali, jsme 1,5 miliardy minus. Navíc všichni víme, že jsme 1,5 minus ve fiskálním cílení, ale v akruálním měření deficitu jsme 10 minus, protože prodej licencí je mimořádný a neopakovatelný příjem, a jako takový ho nelze zahrnout do bilance příjmů a výdajů, a tedy deficitu veřejných financí, takže jsme 10 minus, a vy ho tam máte zahrnutý, takže jsme 10 minus, dřív než jsem začali. 1,5 fiskálně, 8,5 akruálně, a to jsme ještě nezačali. Máte to tam o 17 nafouknuté.

S podobným přístupem jste tedy ty výdaje, které, jak znovu říkám, byly mimořádně velkorysé. Byly předvolební. Ale nebyly dostatečně velkorysé pro rozežrané kandidáty SPOZ na funkci na pozicích jak ministra vnitra, lídra na Zlínsku, ministra dopravy, ministra v Praze, kteří si vynutili pod autoritou jediné legitimity, která tady byla.

Tahle vláda nemá legitimitu. Minulá sněmovna této vládě nevěří. Tato sněmovna této vládě nevěří. Veřejnost této vládě nevěří, protože všichni ti, kteří v této vládě kandidovali, nebyli zvoleni. Tato vláda nemá žádnou legitimitu, žádnou důvěru, přesto si její rozhodující členové vymohli navýšení položek kapitol o miliardy, protože to holt byli Zemanovi oblíbenci, ať už na pozici ministra vnitra, ministra dopravy, a vymohli si navýšení národních zdrojů minimálně o 12 miliard úplně zbytečně, navíc si vymysleli ještě kofinancování z Evropské unie.

Jsme v situaci, kdy vláda si vymyslela příjmy o 17 miliard vyšší a vymyslela si výdaje o 24 miliard vyšší. Tím pádem navržený deficit ve výši 105 miliard nestačil, stal se deficitem ve výši 112 miliard. Jsem schopen pochopit, že 7, 10, možná 12 miliard z makroekonomického hlediska není zásadní problém, nicméně z hlediska trendu je to mimořádně závažná informace.

Znovu opakuji, my jsem v roce 2010 převzali veřejné rozpočty na hranici rozvratu. Po mimořádně oblíbené Fischerově vládě převzali jsme veřejné rozpočty na hranici rozvratu na zhruba 6 % deficitu vůči HDP.

Díky mimořádně obtížným opatřením, politickým nákladům, technickým nákladům jsme rok od roku snižovali deficity o více než 1 %, abychom je dostali bezpečně pod kontrolu. Z 5,8 na 4,6, ze 4,6 na 3,2 a již v roce 2012 byli jsme bezpečně pod 3 % a bude-li tato vláda ochotna dodržet alespoň elementární zákony, tak i letošní rok skončí bezpečně. Skutečně bezpečně pod 3 %.

Příští rok, odvolávám se na větu pana premiéra Rusnoka, že příští rok vzhledem k tomu, že je 2,99 při optimisticky nafouklých příjmech, je bezpečně pod 3 %, tak to byl joke roku, pane premiére. Tomu se smáli i mnozí analytici bankovní sféry. Fakt bezpečně. Bezpečně. Bezpečně pod 3 % o 1/10 procenta. Není to bezpečně. Nebude to pod 3 %. A i kdyby bylo, bude to víc než v letošním roce. Pomalu se vyhrabáváme, byť z mělké a dlouhé recese, tak přes mírný nárůst produktu budeme zvyšovat deficit. Budeme utrácet víc peněz, není k tomu sebemenší důvod. Dokonce to není ani volební rok.

V okamžiku, kdy tahle sněmovna umožní vládě tyto peníze utratit, tak neplatí to, co si tady někteří z vás myslí, že se k tomu během roku vrátíme a že ušetříme.

Neušetříme. Možná dovolíte vládě je neutratit na jeden účel, ale na jiný. Možná je neutratíte na vodu a na včely, protože to bude příliš mnoho lidí, možná ty peníze přeskupíte a utratíte je více na prasátka, protože všechny ty prasečíny skoupil Babiš.

Ale určitě to bude něco za něco. Určitě těch peněz neutratíte míň. Rozhodnutí o tom, že utratíte 1 bilion 211,3 miliardy, děláte teď. A jakékoli další diskuse o tom, že potom ušetříte, pak se k tomu vrátíte, jsou jenom pokrytecké. A já, budu-li živ, vám to připomenu. Jestli opravdu chcete ušetřit, jestli to fakt myslíte vážně, jestli to nejsou jenom pokrytecké řeči, tak ušetřete teď. Tak prostě teď řekněte vládě, že nesmí utratit 1 bilion 211 miliard, ale že smí utratit alespoň o těch 12 miliard z národních zdrojů méně.

Ona je potom neutratí. Potom ušetří. Jinak ne. Pokud k tomuhle naleznete odvahu, tak podle zákona je minimální termín na přepracování 20 dní, maximální 30 dní. Opět, rád bych vyvedl z omylu pana poslance Jurečku, že by to mohlo trvat dva až tři měsíců, Bůh ví, kdybychom měli novou vládu. Nějaká vláda tady bude pořád. To znamená, že i ta vláda, ta nelegitimní, co nikdy nedostala důvěru, když jí teď uložíme, ať sníží závazné výdaje, tak je prostě bude muset snížit a v termínu do 20 dnů nám předloží nějaký návrh, který pak budeme moci schválit. My to totiž sami udělat nemůžeme. My nemůžeme tady navrhnout, že snižujeme výdaje. My podle zákona to můžeme vládě jenom vrátit s tím, ať si ty výdaje sníží sama. Pak jí to můžeme schválit. A takový rozpočet by pro poslanecký klub TOP 09 bylo ctí schválit. Ale říct: My to teď schválíme, v tom rozežraném, nesmyslném objemu, se kterým jsme nikdy nesouhlasili, a pak budeme šetřit - to je pokrytectví, kterému nemůže nikdo věřit, kolegyně a kolegové. A pokud to uděláte, tak se vás každý měsíc zeptám, kolik jste ušetřili a kdy navrhnete novelu, že utratíte míň. A vy totiž ani nevíte, jaké vládě. Vy možná myslíte, a já pevně doufám, že taková se ustanovení, že je to vláda budoucí koalice. Ale co když to bude trvat tři, čtyři měsíce? Co když tady do března, do dubna dál bude vláda Rusnokova, která si navrhla takto neodpovědné výdaje?

Vy si vážně myslíte, že právě vláda Rusnokova přijde a bude navrhovat, že bude šetřit? Ne, vy když jim schválíte 1 bil. 211 mld., tak budou utrácet až se z nich bude kouřit! Co by neutráceli, když vy jako Poslanecká sněmovna, jako suverén jste jim to dovolili? Jestli fakt chcete šetřit, jestli to nejsou pouze pokrytecké pindy, odpusťte mi to slovo, tak teď prostě jako suverén řeknete jakékoli budoucí vládě, že musí utratit o něco méně. Že ten 1 bil. 211 mil. je moc. A ať sem předloží něco, kde alespoň těch 10 % uspoří. Buď naleznete odvahu pro toto rozhodnutí - a je to vaše suverénní rozhodnutí - a potom opravdu chcete šetřit.

Nebo budete jenom mluvit o tom, že budete šetřit, ale současně řeknete, ať si ta vláda utratí, co chce. Ale pak prosím vás neříkejte, že chcete šetřit. Pak jenom něco jiného říkáte a něco jiného děláte.

Z tohoto hlediska dovoluji si navrhnout usnesení, které respektuje režim kapitoly 13 Jednacího řádu Poslanecké sněmovny o projednávání návrhu zákona o státním rozpočtu. Poslanecká sněmovna vrací vládě České republiky základní parametry státního rozpočtu s doporučením: Příjmy nižší nejméně o 7 mld.

Výdaje nižší nejméně o 12 mld. Deficit maximálně 105 mld. Termín na předložení nového návrhu: 20 dní.

Kdybychom byli totálně destruktivní opozice, která by trvala pouze na své jedné jediné pravědě, tak bych nenavrhoval 7 a 12, navrhoval bych 17 a 24. Ale chceme respektovat, že mezi tím se něco stalo. I to, s čím jsme nesouhlasili. Tato Sněmovna odsouhlasila zvýšení výdajů za státní pojištěnce podle mého názoru, ale byl to názor menšinový, totálně špatný krok. Ale pokud ho tato Sněmovna učinila, tak prostě zvýšila mandatorní výdaje pro příští a další roky minimálně o 5 mld. a není možné to ignorovat. Několik podobně nešťastných kroků už se stalo a my to respektujeme. Proto ne 24, ale 12. Ale chcete-li ponechat ty nesmyslně nafouknuté výdaje podle ambicí SPOZ, kterou nikdo nezvolil, tyto nesmyslně nafouknuté výdaje podle priorit SPOZ, kterou nikdo nezvolil, chcete-li ponechat a schválit a pak tvrdit, že chcete šetřit, tak jste jenom k smíchu. Jestli to šetření myslíte vážně, tak ty výdaje snižte. Aspoň o 12 mld.
Děkuji za pozornost. (Potlesk poslanců TOP 09.).

 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PSP ČR

Ing. Kateřina Konečná byl položen dotaz

Populismus?

Dobrý den, proč s návrhem na snížení platu přicházíte až teď před volbami? A jestli vám přijde vysoký, což nerozporuji, zajímalo by mě, co s tak vysokým platem děláte vy? Dáváte třeba část na dobročinné účely, jako to třeba dělal prezident Zeman? A ještě jedna věc, není plýtvání penězi celý chod EU,...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Vích (SPD): Fialova vláda podporuje a schvaluje Migrační pakt EU

22:55 Vích (SPD): Fialova vláda podporuje a schvaluje Migrační pakt EU

Jak by to asi vypadalo, kdyby místopředseda jakékoli z minulých vlád přiznal, že v zahraničí odsouhl…