Robejšek (Realisté): Národní zájmy a hodnoty

19.03.2017 21:46

Národní zájmy jsou výrazem skutečnosti, že se národy vždy nacházejí někde mezi rozkvětem a zánikem. Proto také existují „jen“ dva přirozené, všem zemím společné, národní zájmy: bezpečnost a blahobyt. Jejich dosahování se však odehrává v rozdílných podmínkách.

Robejšek (Realisté): Národní zájmy a hodnoty
Foto: Hans Štembera
Popisek: Petr Robejšek

Definice

Národní zájmy jsou výrazem skutečnosti, že se národy vždy nacházejí někde mezi rozkvětem a zánikem. Proto také existují „jen“ dva přirozené, všem zemím společné, národní zájmy: bezpečnost a blahobyt. Jejich dosahování se však odehrává v rozdílných podmínkách.

Do každodenní politiky se oba přirozené národní zájmy přímo promítnou ve chvíli, kdy země musí reagovat na určitou výzvu, jako je například evropský zákaz vlastnictví zbraní pro občany a hledat takovou odpověď, která nejvíce prospěje bezpečnosti a hospodářskému rozvoji národa. Úlohou národní elity je proto „přeložit“ cíl bezpečnosti a blahobytu národa do konkrétních rozhodnutí v konkrétních situacích. Ještě před pár měsíci jsme mohli slyšet tvrzení, že národní perspektiva je překonaná. Dnes zní tento názor zoufale naivně a zastarale. 

Způsob a cíl uskutečňování národních zájmů se opírá o hodnotový systém každé společnosti. Hodnoty dokazují kupříkladu naší odlišnost od jiných kultur. Samozřejmě jde i v islámské společnosti o bezpečnost a blahobyt. Ale způsoby uskutečňování těchto přirozených zájmů jsou odlišné od našich, protože jsou odvozené od zcela jiných hodnot.

Realisté a hodnoty

Důležité je to, že jakkoliv velkolepé hodnoty samy o sobě nedokážou zabezpečit prostor pro svou existenci. Ani ta nejvzletnější pojednání o jejich významu nezmění nic na tom, že je možné podle nich skutečně žít teprve v závětří bezpečných hranic a ve stabilní společnosti.

Ano, malá část společnosti si může dovolit všeobjímající idealistické postoje. Ty však v politice, kam by měli mít přístup pouze dospělí, nemají co dělat. Určitou míru idealismu si může společnosti dovolit jen tehdy, když se většina společnosti chová realisticky a postará se o bezpečnost a blahobyt země. Právě to je úloha politiky.

Podle politické metody Realistů posuzujeme všechno, co zvenčí a zevnitř ovlivňuje stav a rozvoj naší země. Na základě těchto úvah pak vybíráme ty nejdůležitější veličiny. Každý, kdo zná Realistický kodex, ví, že si naše strana vybrala pro svůj přístup k politice pět základních hodnot. Ty považujeme za veličiny, které jsou nejdůležitější pro budoucnost naší země:

1) Rodina je nejvyšší hodnotou, základním stavebním článkem společnosti a jedinou cestou k zajištění budoucnosti národa a země.

2) Bezpečnost je hodnota, která se prolíná do všech oblastí lidského působení.

3) Spravedlnost garantovaná státem musí být dostupná snadno a pro všechny.

4) Odpovědnost za duševní i materiální kvalitu našeho života neseme především každý sám za sebe.

5) Národní bohatství. S přírodním, kulturním i duševním bohatstvím naší země musíme nakládat promyšleně, šetrně   a chránit je před zneužitím.

Jak jsem již řekl, hodnoty jsou pouze představy o žádoucím stavu. Samy o sobě proto ve světě, kde vládně chaos, působí spíše nerealisticky. Navíc se jimi může každá politická strana slavnostně zaklínat, ale zároveň nedělat nic pro jejich uskutečnění a ochranu. Podle toho, s jakým záměrem jsou hodnoty různými politickými stranami vykládány nebo (častěji) pomíjeny, mohou bezpečnost a blahobyt národa podporovat nebo ohrožovat.

Ale Realisté se od ostatních stran odlišují i v tomto ohledu. Víme totiž, že se hodnoty stanou politickou silou teprve tehdy, když ukážeme a dokážeme, jak je uskutečňovat. Proto patří k naší jedinečné metodě i zásady, podle kterých se v politice řídíme. A v neposlední řadě pojmenováváme i to, co uskutečňování našich hodnot ohrožuje.

Zásady uskutečňování hodnot

Pravidla, podle kterých chceme základní hodnoty Realistů uskutečňovat, dokládají odlišnost realistické politiky od přístupu ostatních politických stran. Jedná se o:

1) Pravidlo 20/80. Tato Paretova zásada umožňuje vyhledávat hlavní příčiny událostí ve společnosti.
2) Národní perspektiva podtrhuje jedinečnost historie a geografie naší společnosti a ukazuje potřebu řešit problémy naší země postupy přiměřenými našim podmínkám.
3) Zdrženlivost znamená, že se Realisté věnují tématům důležitým pro všechny, ale nikoliv úplně všem tématům a nikoliv úplně do všech podrobností.  
4) Respekt k oponentům ukazuje, že jsme ochotni spolupracovat s každým, kdo bude mít dobrou vůli a snaží se o dosažení podobných cílů.

Překážky při uskutečňování našich hodnot jsou především následující postoje:

1) Politická korektnost, protože znemožňuje otevřeně diskutovat o faktech a jevech a ohrožuje tím přežití společnosti.
2) Poručnický přístup státu vůči občanovi, protože jej odsuzuje k tomu, aby bez odporu snášel následky chyb vlády.
3) Konzumismus, který zkresluje pořadí důležitosti hodnot ve prospěch nezávaznosti, sebestřednosti a v neprospěch obětavosti a povinnosti.
4) Bezmezná tolerance, protože hlásá rovnost vlastních a cizích hodnot a podkopává tím stabilitu, tj. i existenci vlastní společnosti.

Česká republika musí nyní i v budoucnosti čelit výzvám, které budou často vyžadovat tvrdá a jednoznačná rozhodnutí. Proto si nemůžeme dovolit zamlžovat realitu politickou korektností, oslabovat společnost lehkovážnou tolerancí, strpět nezodpovědné chování vládnoucích a podporovat sebestředný konzumismus.

Hodnota bezpečnosti a její uskutečňování

Závěrem ukážu na příkladu bezpečnosti, jak Realisté postupují při uskutečňování svých hodnot.

Nepřátelství a konflikty jsou vždycky asymetrické nejenom vojensky, ale ještě v hlubším slova smyslu i hodnotově. Proč by k nim jinak docházelo? Nepřátelé jsou ti, kteří zásadně odmítají naše představy o smyslu, oprávnění a způsobech dosahování a žití hodnot. Trestuhodným blouzněním je proto představa o tom, že nárok na zacházení podle našich hodnot má i ten, kdo je chce zničit.

Když jsou morální hodnoty součástí, nebo dokonce hlavním důvodem bezpečnostně-politické aktivity, nemohou být zároveň hlavním měřítkem pro správnost způsobu jejího provedení. I za hodnoty jako je „spravedlnost“, „právo“ a „humanismus“ se musí bojovat všemi prostředky, které máme k dispozici. To zdůvodňuje nepříjemná pravda, že způsob boje z větší části určuje ta strana, která má nižší morální standardy. Když to odmítneme respektovat, tak jsme předem prohráli.

V otázkách uskutečnění hodnot a tedy i bezpečnosti, je rozhodující dodržovat přiměřenost a účelnost jednání. A když demokratické společnosti nenajdou dost síly a odhodlání k tomu, aby nesly náklady na utváření světa podle svých představ, tak by měly mít alespoň dost rozumu k tomu, aby z toho vyvodily správné důsledky. Které to jsou?

1) V případě hodnoty bezpečnosti mají politici právo chovat se podle západních morálních hodnot jen tehdy, když to jejich odpůrce ocení a oplatí stejně. Jinak ohrožují bezpečnost svých obyvatel, jejichž zájmům jsou povinni sloužit. A to v neposlední řadě proto, že občané jejich země jsou i jejich zaměstnavatelé. 

2) Když Západ není schopen vynutit si dodržování svého hodnotového systému při střetnutí  s odpůrcem z jiného kulturního okruhu, tak jej nemůže dodržovat ani on sám. Oslabuje se tak totiž. Za morálku není možné bojovat jenom morálně, nýbrž je nutné bojovat za ni účelně. A ten, kdo nechce bojovat účelně, nemá bojovat vůbec.

3) Není správné vměšovat se do konfliktů tam, kde neplatí západní hodnoty. Oprávněné je  pak pouze odvracet ohrožení, která z těchto konfliktů vznikají pro Západ a používat k tomu všechny účelné, nikoliv pouze morálně „správné“ prostředky.

Shrnutí

  1. Do každodenní politiky se oba přirozené národní zájmy, tj. je bezpečnost a blahobyt, promítnou ve chvíli, kdy země musí reagovat na určitou výzvu.
     
  2. Způsob a cíl uskutečňování národních zájmů se opírá o hodnotový systém každé společnosti.
     
  3. Podle vlastních hodnot lze žít pouze v závětří bezpečných hranic a ve stabilní společnosti.
     
  4. Realisté si vybrali pro svůj přístup k politice pět základních hodnot: Rodina, bezpečnost, spravedlnost, odpovědnost a národní bohatství.
     
  5. Hodnoty se stanou politickou silou teprve tehdy, když ukážeme a dokážeme, jak je uskutečňovat. Činíme tak za pomoci pravidla 20/80, národní perspektivy, zdrženlivosti a respektu vůči oponentům.
     
  6. Překážky při uskutečňování našich hodnot jsou především následující postoje: Politická korektnost, poručnický přístup státu, konzumismus a bezmezná tolerance.
     
  7. Nepřátelství a konflikty jsou vždycky asymetrické nejenom vojensky, ale i hodnotově.
     
  8. I za hodnoty jako je „spravedlnost“, „právo“ a „humanismus“ se musí bojovat všemi prostředky, které máme k dispozici.

Dr. habil. Petr Robejšek zakladatel a mentor

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Tomáš Zdechovský byl položen dotaz

Právo na opravu

Věci se dají dát opravit už dnes, ale problém je, že oprava často vyjde stejně nebo skoro stejně jako koupit si novou věc. Tak k čemu pak platit za opravu? Nepřijde vám tento zákon EU zase úplně zbytečný? A když dám věc opravit, jakou, pokud vůbec, na ni pak budu mít záruku? Děkuji za odpověď

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Farhan (ANO): Ten zákon provází neskutečný chaos

21:10 Farhan (ANO): Ten zákon provází neskutečný chaos

Projev na 101. schůzi Poslanecké sněmovny k návrhu poslanců Zdenky Němečkové Crkvenjaš, Toma Philipp…