Roubíčková (TOP 09): Digitální gramotnost na školách je třeba urychlit

27.06.2017 10:13

Kvalitní a zajímavá výuka informatiky od prvních školních let je nezbytnou podmínkou toho, aby Česká republika v budoucnu nebyla jen lacinou montovnou Evropy, ale aby obhájila status ekonomicky vyspělé konkurenceschopné společnosti, říká dvojka moravskoslezské krajské kandidátky TOP 09 pro sněmovní volby a vysokoškolská pedagožka Michaela Roubíčková.

Roubíčková (TOP 09): Digitální gramotnost na školách je třeba urychlit
Foto: TOP 09
Popisek: TOP 09

Před novým ministrem školství, mládeže a tělovýchovy Stanislavem Štechem stojí výzva, na kterou by se měl plně zaměřit přesto, že jeho mandát potrvá jen pár měsíců. „Strategii digitálního vzdělávání schválila vláda již v polovině listopadu 2014. Má reagovat na neoddělitelnost digitálních technologií od současného života a postupně je zapojovat do výuky“, říká Michaela Roubíčková a pozastavuje se nad pojmem „postupně zapojovat“ v roce 2017, kdy se kontaktu s technologiemi nevyhne nikdo. A kdy je u mnoha pracovních pozic nepředstavitelné, aby s nimi zaměstnanec neuměl zacházet.

„Jejich zavádění do výuky je až hříšně ‘postupné‘.  Rámcový vzdělávací program je zastaralý. Podle něj se děti na prvním stupni základní školy naučí vyhledávat informace a ovládat základní funkce textového a grafického editoru. To už nestačí,“ zdůrazňuje expertka na oblasti informací a vzdělávání. „Pokud budeme s digitální gramotností ve školách otálet byť jen pár dalších měsíců, nůžky mezi námi a západní Evropou se ještě více rozevřou. A naši žáci a studenti nebudou dostatečně konkurenceschopní,“ varuje Michaela Roubíčková.

I lídr krajské kandidátky do sněmovních voleb, poslanec Herbert Pavera, opakovaně zdůrazňuje důležitost rozvoje technologických dovedností právě v regionu, který trpí útlumem tradičního průmyslu. Na nedávné konferenci na půdě Poslanecké sněmovny apeloval na vládu, aby místo vytváření desítek tisíc míst nových úředníků raději podporovala mladé vědce, což považuje za jednu z cest ke zvýšení nízkých mezd v regionu a hlavě zamezení odchodu mladých šikovných lidí z Moravskoslezského kraje.

Michaela Roubíčková dodává, že mladí vědci, vývojáři a technologové potřebují stavět na základech, získávaných od začátku základního vzdělání. Tam ani tak nejde o malý počet hodin informatiky, ale o to, že je nemoderní, pro děti neatraktivní, nezáživná a málo přínosná. „Není nutné, aby děti trávily ve škole více času. Cestou je vplynutí informatiky do dalších předmětů. Učitelé by měli učit Word, PowerPoint, tvorbu videa a další techniky v ostatních předmětech jako dovednosti pro zpracování učiva. Třeba psaní textu v češtině, programování v matematice. Digitální gramotnost má dětem pomoci při zpracování, analýze a rozvoji získaných informací,“ vysvětluje Michaela Roubíčková.

„Kolem nás je přespříliš Informací, jejichž většina k nám proudí přes digitální technologie. Proto je učitelé musí využívat. Měly by se stát jejich pravou rukou. K tomu ale potřebují odpovídající technické zázemí a hlavně musí být sami digitálně gramotní,“ pokračuje Michaela Roubíčková a zdůrazňuje, že digitální gramotnost musí být součástí nejen vysokoškolského vzdělání učitelů, ale vzhledem k neustálým změnám i vzdělávání celoživotního.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Lucie Potůčková byl položen dotaz

Jak je to s tou výjimkou?

I kdybysme pro teď měli výjimku z migračního paktu. Na jak dlouho by platila? Jak dlouho předpokládáte, že tu budou uprchlíci z Ukrajiny? Co když se z nich po čase stanou občané ČR? A proč bysme měli mít výjimku zrovna my, když uprchlíci (ne třeba z Ukrajiny) jsou i v jiných státech, ale třeba Ukraj...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Dostálová (ANO): Nad dopisy diváků aneb Autentické otázky voličů

12:06 Dostálová (ANO): Nad dopisy diváků aneb Autentické otázky voličů

Odpovědi na otázky voličů, publikované na svém veřejném facebookovém profilu