STAN vyzývá vládu, aby investovala spíš do rychlovlaků

02.10.2019 17:33

Letiště Praha podalo na úřadě v Černošicích žádost o vydání územního rozhodnutí na stavbu paralelní přistávací a vzletové dráhy. 50 000 stávajících obyvatel Prahy se tak může ocitnout v ochranném hlukovém pásmu.

STAN vyzývá vládu, aby investovala spíš do rychlovlaků
Foto: STAN
Popisek: STAN

S rozšiřováním letiště a stavbou nové dráhy nesouhlasí hnutí STAN a vyzývá vládu, aby směrovala část leteckého provozu na regionální letiště v Brně, Ostravě, Pardubicích a Karlových Varech a zároveň urychlila práce na výstavbě sítě vysokorychlostních tratí, která v budoucnu nahradí leteckou dopravu na krátkých a středních tratích.

„Budu prosazovat, aby hlavní město Praha, které bude účastníkem řízení o vydaní územního rozhodnutí o výstavbě paralelní dráhy, zaujalo k plánované stavbě negativní stanovisko. Paralelní dráha je navržena tak, že by se letecký provoz přesunul o 2 kilometry blíže centru města, to znamená, že by se 50 000 obyvatel ocitlo v ochranném hlukovém pásmu a došlo by tak k zásadnímu snížení kvality jejich života,“ říká náměstek pražského primátora pro životní prostředí a infrastrukturu Petr Hlubuček.

V roce 2018 z celkového počtu 17,86 milionů cestujících prošlo 94 % cestujících právě letištěm Václava Havla v Praze. Pouze 6 % cestujících bylo odbaveno na letištích v Brně, Ostravě, Pardubicích nebo Karlových Varech.

„Stát by měl značně urychlit výstavbu vysokorychlostních tratí, které mají potenciál nahradit leteckou dopravu na krátkých a středních tratích. Rovněž by měl odklonit část letecké dopravy z Prahy na ostatní krajská letiště. To pomůže všem. Praze se uleví a regionům to pomůže, přivede to do krajů nové pracovní příležitosti a zvýší se i počet turistů. Nelze také posilovat provoz na pražském letišti, pokud jedinou formou dopravní obsluhy letiště zůstávají taxíky a autobus 119,“ říká poslankyně a členka výboru pro dopravu Věra Kovářová.

„Krajská letiště se v současné době usilovně snaží přilákat dopravce a získat tak různá letecká spojení. Často to bohužel nejde bez různých forem pobídek. Čili za veřejné peníze. Odklon zejména turistických a lowcostových letů do regionů by tento problém vyřešil. Potřebujeme však k tomu součinnost vlády,“ doplňuje Kovářová.

„Při stavbě nové paralelní dráhy na letišti Václava Havla v Praze však nelze opomíjet ani ekologický aspekt celé věci. Domníváme se, že při vypracovávání dokumentu EIA o ekologických dopadech celé stavby, nebylo pracováno se správnými vstupními daty. Letecká doprava patří mezi největší producenty emisí CO2. Právě rychlovlaky mají úžasný potenciál ji na krátkých a středních tratích nahradit. Praha je při projektování těchto tratí maximálně součinná a výstavbu rychlotratí podporuje,“ dodává náměstek Petr Hlubuček.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Ing. Věra Kovářová, MIM byl položen dotaz

věk dožití ve zdraví

Sama zde píšete toto: ,, V roce 2017 byl obvyklý věk dožití ve zdraví u mužů 61 let a u žen 62 let.“ Jak ale tedy vysvětlíte, že vy prosazujete odchod do důchodu déle, a to třeba i o 5 a více let?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Cesta odpovědné společnosti: Mýtus Ruska jako všeho schopného agresora a původce všeho zla

20:18 Cesta odpovědné společnosti: Mýtus Ruska jako všeho schopného agresora a původce všeho zla

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k rozpadu společnosti a jejích hodnot.