Valenta (SsČR): Děláme z lidí panáky na provázku. Povinnost? Pět minut po dvanácté

19.03.2015 12:14

Projev na 7. schůzi Senátu dne 19. 3. 2015 k Návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích.

Valenta (SsČR): Děláme z lidí panáky na provázku. Povinnost? Pět minut po dvanácté
Foto: archiv senátora
Popisek: senátor Ivo Valenta

Já tady vystupuji poprvé, ale všechno musí být někdy na začátku a já jsem vždy vystupoval proti regulacím všeobecně a omezování vlastně nějakého svobodného rozhodování lidí, a tady v tomto zákoně je to přímo ukázka toho, jak z lidí děláme nějaké panáky na provázku a chceme jim diktovat co mají dělat a nedáváme jim selský rozum, který tito lidé pořád mají.

Na mě obrátili a obrací lidé ze Slovácka každým dnem, i v minulosti a teď velmi intenzivně, a velmi prožívají projednání tohoto zákona, této normy, protože s touto normou zásadně nesouhlasí. Tato povinnost přináší zbytečné náklady na vlastníky bytových jednotek, zasahuje do soukromoprávních vztahů, bere lidem svobodu se domluvit. Domluvit se na způsobu měření a rozúčtování vlastně měření spotřeby tepelné energie, a to ještě nehovořím o měření nebo respektive rozpad na teplo, chladno, atd. To jsou věci ze science fiction, které jsme si tady před deseti lety vůbec nikdo ani nepřáli, ani nedokázali představit.

V této chvíli se nacházíme v situaci, kdy tato povinnost vyplývá z evropských norem a řešíme to pět minut po dvanácté. Myslím si, že vláda by měla být daleko aktivnější při vyjednávání v Bruselu a měla by lépe chránit zájmy občanů. Namísto toho vláda provedla implementaci této normy extenzivněji než bylo třeba, a já to nenazvu papežtější než papež, ale bruselštější než Brusel. Mně se to slovíčko víc líbí, protože papeže mám rád, a je to něco úplně jiného než Brusel.

Já si myslím, že implementaci měla předcházet důsledná analýza, zda je to pro nás nákladově efektivní, analýzu chce vlastně MPO provádět bohužel až nyní, důslednější. Zaplať pánbůh aspoň za to, ale to mělo proběhnout dávno a navíc, když jsem se seznamoval s tím materiálem, tak do teď jsem nepochopil vzorec rozúčtování. To je tak komplikované, že tomu vůbec nikdo nerozumí a myslím, že ani ten, kdo to vymyslel. S kolegou Vystrčilem jsem se o tom bavil, ale on je studovaný fyzik a tak se mě to snažil vysvětlovat, nemyslím, že jsem úplně "blbej", ale já jsem to nepochopil ani od takového odborníka.

Nejlepším řešením si myslím, že je ponechat svobodu majitelům bytů, nájemníkům, developerům. I naše společnosti staví spoustu domů, bytů a argumenty, že někdo má rohový dům a že tam musí platit tím pádem jakoby menší nájmy, je to nevýhodnější, jsou tam tepelné ztráty. Dneska developeři a všichni kdo staví anebo jsou majitelé domů, tak se snaží vlastně rohové byty víc vyteplit, aby nemuseli ztrácet na nájmu a je to malá investice oproti tomu, že v tom domě budu mít nájemníka třeba 10, 15, 20 let a nebudu chtít mu dávat menší nájem a nezvýhodňovat vlastně jakoby svoji ekonomiku. Ale zároveň tomu nájemníkovi říkám, já ti garantuji to, že ztrátu tepelnou tam nebudeš mít a můžu ti to dokázat i v prodeji bytu i ve smlouvě, kterou vlastně budeš mít od nás.

Myslím si, že argumenty, že Evropská unie nám všechno nařizuje a že bychom měli vlastně normy zachovávat, je nesprávná, protože senátoři jsou voleni v regionu lidmi a ti lidé se nás potom budou ptát, co jsme to tady vlastně protlačili a prosadili. A my jsme v jiné pozici než jsou lidé v parlamentu, kde to je jejich práce a kde nějakým způsobem musí procesovat, nebo na ministerstvech. Myslím si, že bychom na to měli myslet a myslím si, že kdokoliv z vás, když se na vás podívám, tak se na vás určitě obracejí lidé z regionu kvůli tomu zákonu a jiných. Za poslední dobu co tu jsem, tak tady přišlo hodně a nebo, které se tu chystají.

Myslím si, že ukázkovým příkladem, kdy v minulosti byla spousta takových nařízení, jsou třeba energetické štítky nebo zateplování domů a my dneska zjišťujeme, že jsme zateplili domy tak, že se tam dusíme, že musíme větrat a to souvisí s tímto zákonem, protože když budeme utěsňovat, když budeme měřit teplo, tak pan někdo řekne za dva roky, že musíme větrat. A tím, jak budeme větrat, tak zase to teplo půjde pryč. A víte dobře, když máme v bytech nebo kdekoli málo kyslíku, tak si zkracujeme život a pak jsme i pesimisté, ale my jsme optimisté, protože, když nás někdo dusí pod krkem fyzicky i hypoteticky, tak je to vždycky nepříjemné.

Já už jsem si říkal i příště, že když něco nebudu vědět, že se na vás obrátím, abyste mě vedl za ruku, protože se nestydím za to, když jsem v něčem první. I když jsem poprvé byl na rande, taky jsem se radil s kamarádem. Takže otázka, pane ministře, proč spěcháte s přijetím této normy, když vlastně ta povinnost je až do roku 2017.

Druhá otázka – kdo bude kalibrovat tato zařízení? Protože jsem si malinko zjišťoval v metrologických ústavech, a ony zatím o tom nic moc neví.

Takže děkuji za pozornost. A budu se těšit na další zákony.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: senat.cz

Ing. Jana Bačíková, MBA byl položen dotaz

Jak dlouho myslíte, že vaše důchodová reforma vydrží?

Dobrý den, zajímalo by mě, k čemu je dobrá důchodová reforma, na které nepanuje mezi vládou a opozicí shoda? Protože co když se nějaká schválí a jiná (další) vláda, ji zase zruší? Myslíte, že to prospěje něčemu pozitivnímu? Proč je takový problém se dohodnout? Vy jste sice opozici k jednání přizvali...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Prokšanová (KSČM): Děkujeme - nezapomínáme. Nikdy!

6:03 Prokšanová (KSČM): Děkujeme - nezapomínáme. Nikdy!

Kdo nás osvobodil? A komu to nemáme zapomenout? Snad nám ministryně Černochová napoví!