Vítek (Volba pro Prahu): Místo cyklostezek doprava zdarma na 20 let

12.06.2014 4:30

Sdružení Auto*Mat navrhuje ve svém projektu VIZE25, že za 162 mld Kč udělá z centra Prahy pěší zóny a sníží podíl automobilové dopravy v hlavním městě o 8%. Já si spočítal že za zmíněnou částku by Pražané mohli jezdit zdarma MHD 23 let.

Vítek (Volba pro Prahu): Místo cyklostezek doprava zdarma na 20 let
Foto: archiv JV
Popisek: Jiří Vítek, předseda Unie bezpečnostních sborů

Anketa

Pro komunální volby v Praze se formují nová hnutí. O jakém jste doposud slyšeli?

7%
hlasovalo: 2309 lidí
 

Při ponechání polovičního jízdného  ( 18Kč) pro mimopražské by bylo ještě na kvalitní a pravidelnou roční obměnu vozového parku  (150 mil / tj 8,5 milionu jízd mimopražských ročně ( 22.800/ den za 18 Kč), což je naprosto pohodové číslo )

Pozn. Praha provoz městské hromadné dopravy rok/ 7,1 mld.

Doprava zdarma není utopie, ale něco to stojí

V České republice MHD zdarma zkoušelo, částečně či úplně zavedlo nebo plánuje zavést několik měst. Jedná se např. o Třeboň, Frýdek-Místek, Ostravu, Hořovice a Valašské Meziříčí.Třeboň zavedla městskou dopravu zdarma v roce 2002. Oficiálně se nejedná o MHD ale autobusovou dopravu na jedné lince, která prochází Třeboní a pěti vesnicemi, které k ni patři. Dopravu financuje město, přičemž náklady činí kolem půl milionu ročně. Nízké náklady (vporovnaní s rozpočtem města) a zdvojnásobení počtu cestujících hned po zavedení dopravy zdarma jsou důvody, díky kterým je v Třeboni městská doprava i nadále zdarma.Podobné důvody k zavedení bezplatné linky MHD měly i Hořovice. Ty zavedly bezplatnou městskou dopravu na své jediné lince již v roce 2008. Od roku 2011 provozuje úplnou  bezplatnou dopravu Frýdek -Místek. Od této služby si podobně jako jiná města sliboval odlehčení od automobilové dopravy a zlepšení životního prostředí. Od jejího zavedení se počet cestujících městské dopravy téměř zdvojnásobil.

Podmínkou pro využívání bezplatné MHD je ve Frýdku- Místku nákup čipové karty, kterou si můžou pořídit všichni zájemci, kteří prokážou svou bezdlužnost vůči městu.

Tallinn jako jediné hlavní město jezdí zdarma

I v zemích Evropské unie poskytuje několik měst svým občanům městskou hromadnou dopravu zdarma. V současnosti se jedná se např. o Kirunu ve Švédsku, Aubagne, Chateauroux ve Francii, Templin v Německu a další menší evropská města.16 Jediným evropským hlavním městem, které provozuje MHD zdarma je estonský Tallinn. Některá města jako např. belgický Hasselt, který byl vzorem pro zavedení MHD zdarma v Tallinnu,musela od provozování bezplatné dopravy odstoupit. V případě města Hasselt, kde došlo kvýraznému nárůstu cestujících, a které službu ukončilo v roce 2014 po 16 letech, bylo důvodem velké finanční zatížení městského rozpočtu.Tallinn zavedl bezplatnou městskou dopravu pro své rezidenty (občany s trvalým pobytem) od 1. 1. 2013 po tom, co se pro její zavedení vyslovilo v referendu 75,5 % obyvatel. Podobně jako ve Frýdku-Místku je poskytování dopravy založeno na vlastnictví bezkontaktní karty a je i nadálemonitorováno pro další hodnocení. Jedná se o největší bezplatnou dopravu v Evropě, která zahrnuje 426 000 obyvatel a 480 vozidel hromadné dopravy.

Jejímu zavedení předcházelo vypracování studie, která hodnotila rozpočtové dopady ve srovnání se sociálními, daňovými výhodami a dopady na životní prostředí. Za částečně dotovanou dopravu platil Tallinn ročně kolem 53 milionů eur,doplatek obyvatel pak činil pouze 17 milionů eur, z toho 5 milionů eur činil příspěvek nerezidentů.Zavedení bezplatné MHD tak zatížilo rozpočet Tallinnu pouze o 12 milionů eur ročně. Radnice si od něj slibovala snížení počtu aut v ulicích a tím i dopravních zácp, zlepšení životního prostředí, zvýšení mobility obyvatel a posílení ekonomiky města. Zacílení dopravy zdarma na rezidenty města mohlo rovněž přimět obyvatelé k přihlášení trvalého pobytu v Tallinnu, a tím i ke zvýšení daňových příjmu pro město. První hodnocení úspěšnosti ukázaly růst využívání veřejné dopravy o 12,6 %, snížení používání aut o 9 % a snížení procenta výskytu dopravních zácp o 15 %.

Reklama za názvem zastávky i tak se dá vydělávat

Pražan by jistě vydržel i hlášení " Palmovka, přestup na metro B .....jen 300 metrů od zastávky je lékárna Mašek". Možná se v budoucnu dočkáme sponzorovaných zastávek a jistě by tento nápad mohl pohodlně hradit minimálně povrchovou dopravu a pomoci s dotováním jízdného ve prospěch cestujících.

Občanka místo Opencard

Na závěr jen taková úvaha. Opencard nás stála 1,5 mld a když se koukám na nový občanský průkaz s těmi kódy apod. Nemohla se "občanka" použít podobně.


Tento článek vznikl bez podpory grantů, EU, cyklistické lobby ani za přispění primátora Hudečka. Nebude k tomuto článku organizován žádný happening ani nebude zavíráno jediné nábřeží či náměstí v hlavním městě.

Jiří Vítek

  • Patrioti ČR
  • místostarosta městské části

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: .

Tomáš Zdechovský byl položen dotaz

Právo na opravu

Věci se dají dát opravit už dnes, ale problém je, že oprava často vyjde stejně nebo skoro stejně jako koupit si novou věc. Tak k čemu pak platit za opravu? Nepřijde vám tento zákon EU zase úplně zbytečný? A když dám věc opravit, jakou, pokud vůbec, na ni pak budu mít záruku? Děkuji za odpověď

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Hájek (STAN): Nejúrodnější půda se už nebude plošně měnit v parcely pro obchoďáky

4:32 Hájek (STAN): Nejúrodnější půda se už nebude plošně měnit v parcely pro obchoďáky

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k ochraně půdy.