Soukromé firmy nabízí státu silnice na dluh

07.01.2011 8:53

Zástupci stavebních firem nabídli státu, že silnice, jejichž výstavbu v létě musel kvůli nedostatku peněz zastavit ministr dopravy vít Bárta (VV), dokončí na svůj účet. Náklady se pohybují v miliardách korun, které by stát postupně splácel v příštích letech. Zprávu přinesly páteční Hospodářské noviny (HN). Nabídky už podala firma Skanska, Eurovia a zvažuje to i Strabag.

Soukromé firmy nabízí státu silnice na dluh

"Nabízíme ministerstvu dopravy a ředitelství silnic, že jim ty projekty profinancujeme. Jsme také ochotni posunout financování. Nedokážu přesně říci o kolik, ale do tří let se o tom dá diskutovat," řekl HN generální ředitel společnosti Skanska Dan Ťok.

Skanska a Eurovia dokončují

A připojují se i další společnosti. "Mohu potvrdit, že i z naší strany vzešla podobná nabídka," řekl HN mluvčí společnosti Eurovia Iveta Štočková. Stejný krok zvažuje i společnost Strabag.

Zatímco ve Strabagu se se plány teprve rodí, Skanska i Eurovia už poslaly na ředitelství silic podrobnější návrhy. Skanska navrhuje dokončit první část obchvatu České Lípy u obce Sosnová.

Eurovia by dokončila silnici mezi Ostravou a Opavou nebo dálnici z Bohumína na státní hranice s Polskem. Práce na její stavbě ale ještě de facto nezačaly, na rozdíl od zbylých dvou staveb, které jsou těsně před dokončením.

Mohl by stát splácet?

Ministerstvu dopravy se nabídky stavbařů líbí. "Po předchozí neochotě ke slevám to od stavebních firem vítáme jako vstřícný krok. Záleží ale na konkrétních podmínkách smluv," řekl novinám mluvčí ministerstva Tomáš Ervín Dombrovský. Podle ředitelství silnic je potíž v tom, že stát nyní nedokáže garantovat, že v příštích letech bude na splátky mít.

Dostavět dva úseky u České Lípy na severní Moravě by stálo přes dvě miliardy korun. Stát letos za dopravní stavby utratí jen 61 miliard korun, vloni to bylo rekordních 96 miliard.

Podpora PPP projektů

Pokud by se ministr dopravy Vít Bárta se stavebníky dohodl, bylo by to zároveň poprvé, kdy by v Česku vznikaly silnice za soukromé peníze. Stavebníci by si tak otevřeli dveře k takzvaným PPP projektům, tedy spolupráci státu a soukromého sektoru.

Ministr Bárta model PPP projektů podporuje, podle něj se s nimi začne za dva roky. Týkaly by se například rozšíření brněnské dálnice D1 za 18 miliard Kč či výstavby úseku jihočeské D3 za 12 miliard. Pokud se nyní tuzemské firmy osvědčí, ukrojí značnou část balíku peněz například čínským společnostem, se kterými o výstavbě českých dálnic Bárta také jedná.

Související:

Na mýtném vybráno přes 6 miliard, letos to bude ješte víc 

Bártův očistec u Jílkové: Křik a nepříjemné narážky 

Za půl roku soustředil Bárta tolik moci jako nikdo. Od dob Husáka 

 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: vfe

Ing. Kateřina Konečná byl položen dotaz

Populismus?

Dobrý den, proč s návrhem na snížení platu přicházíte až teď před volbami? A jestli vám přijde vysoký, což nerozporuji, zajímalo by mě, co s tak vysokým platem děláte vy? Dáváte třeba část na dobročinné účely, jako to třeba dělal prezident Zeman? A ještě jedna věc, není plýtvání penězi celý chod EU,...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Migranti a infekční choroby. „Vláda se to snaží bagatelizovat.“ Profesor Beran varuje

22:15 Migranti a infekční choroby. „Vláda se to snaží bagatelizovat.“ Profesor Beran varuje

Výskyt černého kašle v ČR dosáhl svého dlouholetého maxima. Vedle zvýšeného výskytu černého kašle se…