České dráhy mohou přijít o nádraží. Evropská komise žalovala stát

27.06.2010 14:55

České dráhy (ČD) by mohly přijít o nádražní budovy, podobně jako se od nich v minulosti oddělila železniční kolejová síť. Agentuře Mediafax to sdělil mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

České dráhy mohou přijít o nádraží. Evropská komise žalovala stát

Propojení ČD s částí železniční infrastruktury dlouhodobě kritizuje Evropská komise (EK). Tento týden kvůli tomu již podala na Českou republiku žalobu k soudnímu dvoru EU. EK tvrdí, že takovéto propojení narušuje rovnou hospodářskou soutěž.

Nedotažená transformace

V roce 2003 se státní podnik České dráhy transformoval na akciovou společnost České dráhy a železniční infrastruktura se začal převádět do nové společnosti Správa železniční dopravní cesty (SŽDC).

Záměr zcela oddělit železniční dopravu od infrastruktury se však "nedotáhl" a v rukou ČD dosud je většina nádraží s přilehlou infrastrukturou, včetně kolejí v okolí nástupišť. A právě to EK kritizuje.

"Nemyslíme si, že by ta kritika byla úplně oprávněná. Rozdělení ČD a SŽDC byl první krok restrukturalizace, která byla zahájena už v roce 2003," nesouhlasil mluvčí ČD Hanzelka.

Ministerstvo dopravy nicméně nevylučuje, že by ČD o nádraží nakonec přece jen přišly. "Diskutuje se o tom, restrukturalizační proces je velmi dlouhý," odpověděl Hanzelka.

ČD to nerady slyší, Jančura ano

"Nádraží nejde jen tak převést, SŽDC by je musela normálně koupit," reagoval mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. Podle něho jde o strategické rozhodnutí, které musí udělat politici a ne vedení dopravní společnosti.

Majitel firmy Student Agency Radim Jančura, který chce ČD konkurovat se svými žlutými vlaky, spojení Českých drah s nádražími kritizuje již dlouhá léta. "Drahám stále patří část infrastruktury, kterou už dávno mít neměly. Pouze na základě lobbingu se stalo, že dostaly nádraží a velké pozemky v různých městech," prohlásil Jančura. Podle něho by měly ČD nádraží bezplatně převést na stát.

"Přesvědčili jsme se o tom nedávno při propagačních jízdách našich žlutých vlaků, kdy nám ČD dělaly různé obstrukce," řekl Jančura.    

"Chtěli jsme si odzkoušet všechny problémy a naschvály, které nám budou ČD dělat. Musím ale říct, že nakonec pochopily, že to nemá smysl a spolupráce se výrazně zlepšila," dodal k tomu Jiří Schmidt, obchodní ředitel firmy RegioJet, která má jako dceřiná společnost Student Agency zajišťovat provoz železniční dopravy.

ČD kritiku odmítají

"Nádraží a veřejné prostory jsou jako součást železniční cesty volně přístupná všem dopravcům, kteří za to nemusí platit. Nikoho nijak neomezujeme. ČD naopak musí financovat jejich provoz a s ním spojené náklady, což je spíš diskriminace vůči ČD," odmítl kritiku Šťáhlavský.


Čtěte také:


Ilustrační foto: regiojet.cz

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: ro

Tomáš Zdechovský byl položen dotaz

Právo na opravu

Věci se dají dát opravit už dnes, ale problém je, že oprava často vyjde stejně nebo skoro stejně jako koupit si novou věc. Tak k čemu pak platit za opravu? Nepřijde vám tento zákon EU zase úplně zbytečný? A když dám věc opravit, jakou, pokud vůbec, na ni pak budu mít záruku? Děkuji za odpověď

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

George Soros. Nové nařčení, které nikdo jen tak nesmete

20:21 George Soros. Nové nařčení, které nikdo jen tak nesmete

Americký prezident Joe Biden se potýká při řešení situace na prestižních univerzitách, obsazených pr…