K Jílkové ministr silnic nepřišel. Vyhodili odborníka, bědovali ve studiu

01.07.2011 6:21

České silnice vypadají často spíše jako tankodromy. Tu kus chybí, tady je prasklina, jinde rovnou díra. Státní správa prý dělá, co může. Nikdo z ministerstva financí se do čtvrtečního pořadu Máte slovo nedostavil. Vzkázali jen: Peníze zkrátka nejsou a nebudou.

K Jílkové ministr silnic nepřišel. Vyhodili odborníka, bědovali ve studiu

Čtvrteční show Michaely Jílkové se točila kolem popraskaných a zničených českých silnic. Příliš nového do tématu ovšem nepřidala, diskutující se totiž ve velké většině skládali především ze stěžovatelů. Na silnice, na instituce za silnice zodpovědné a zejména na politky.

Ačkoli prý štáb pořadu oslovil i Ředitelství silnic a dálnic a ministerstvo financí, nikdo ze zodpovědných se nedostavil. Ministerstvo prý jen vzkázalo, že na opravy zničených silnic zkrátka nejsou peníze. A zřejmě ani nebudou. Ministerstvo dopravy bránil náměstek Ivo Toman. Původně měl resort hájit ministr Radek Šmerda, právě ve čtvrtek byl ale z funkce odvolán.

Více: Ministr se odklonil od Bárty. A to jej stálo křeslo. Končí

"Máme asi šestého ministra dopravy za dva roky, ty výměny jsou už skoro tak rychlé jako rychlostní limity na německých dálnicích, tedy neomezené," komentoval situaci v čele resortu dopravy jihomoravský hejtman Michal Hašek.

Zejména ta poslední výměna, tedy eliminace Radka Šmerdy, je vnímána spíše negativně. "Pan Šmerda odchází, aby byl nahrazen straníkem. Co to je za stranu, že tohle udělá?" rozčílil se na Věci veřejné prezident největšího českého sdružení autodopravců Vladimír Starosta. "Vyhodí zcela kompetentního ministra, který resortu perfektně rozumí, protože není straník?"

"Navíc, když s tím nesouhlasí ani premiér," podotkl Hašek. Šmerdu má v resortu nahradit Pavel Dobeš, Věci veřejné budou mít tedy ve vládě dva Dobeše. Josef Dobeš už šéfuje ministerstvu školství.

Silnice jsou rozbité, protože se 40 let ignorovaly

Podle náměstka Tomana tkví největší problém českých silnic v tom, že se ignorovaly už od 70. let. Přitom má Česko jednu z nejhustších dopravních sítí v Evropě. "I když peníze byly, tak se silnice neopravovaly. Takže teď, když už na to není, se to těžko bude dohánět," podotkl. Letos prý na silnice prvních tříd a dálnice připadly čtyři miliardy, ideálně by na jejich opravy a provoz bylo ovšem potřeba miliard 16.

"Mohu veřejnost utěšit, že od příštího roku se situace začne zlepšovat. Dostaneme asi osm nebo devět miliard," usmál se. Podle kritiků ale na silnicích, které se letos zanedbají, vzniknou přes zimu škody, které bude dvakrát dražší opravit.

"Kraje se starají tak, jak jim umožňuje rozpočet. Stát se zbavil silnic druhých a třetích tříd a dal nám je jako danajský dar," popisoval situaci na komunální úrovni hejtman Hašek. "Máme tu ministra Kalouska, chybí nám miliardy. Pomáháme si sice z EU, snažíme se u centrální vlády, jednáme tam s tím, s kým to zrovna jde. Ale problém je, že se s námi vláda prakticky nebaví."

Musíme přestat stavět mosty pro medvědy

"Ono to za vlády sociální demokracie bylo zrovna takové," reagoval na Haška Starosta. Problém podle něho tkví v tom, že český stát zkrátka neumí hospodařit. Toman kývl. "Musíme si říct, na co máme, co je pro nás nejdůležitější a jenom to prioritní postavit," řekl. "A nestavět nic navíc. Jako protihlukové stěny na každém rohu nebo mosty pro medvědy v lokalitách, kde nebyl medvěd snad nikdy viděn."

Prioritní je rovněž dostavba dálniční sítě. Česko je totiž vzhledem ke své poloze transitní zemí a kde není dálnice, tam kamiony ničí silnice nižších tříd, které na jejich tíhu nejsou postaveny. Až jim dálnice odlehčí, začnou se opravovat kvalitněji, zatím jde - vzhledem k limitovaným financím - často o pouhé záplatování.

Kromě Haška, Tomana a Starosty diskutovali v pořadu ještě Pavel Kuchálik z automoto klubu, prezident svazu podnikatelů ve stavebnictví Václav Matyáš a Petr Čarník, který založil webovou stránku, kde lidé soutěží v tom, kdo najde na některé ze silnic ten největší výmol.

Sledujeme pořad Máte slovo:

Foto: ceskatelevize.cz

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: par

migrační pakt

Paní poslankyně mám tento dotaz. Je vůbec možné, aby ministr vnitra Rakušan schválil migrační pakt v Bruselu, aniž by to předtím projednala poslanecká sněmovna. Vy poslanci, které jsme si my občané zvolili, aby vedli a spravovali tuto zem, ku prospěchu nás občanů, kteří si vás platíme, přece nejde o...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Je mi z toho na zvracení. Politický analytik Baránek a jiní o fotce slovenského exministra obrany s českou „nánou“ Černochovou

4:46 Je mi z toho na zvracení. Politický analytik Baránek a jiní o fotce slovenského exministra obrany s českou „nánou“ Černochovou

„Přijde k většímu a staršímu bratrovi, protože tak se to tradovalo, a tak moc se mu chce dostat do a…