AČCKA: Pojišťovna nesmí odmítnout pojistné plnění klientům zkrachovalé CK BG Travel

25.07.2012 14:50

Reakce Asociace českých cestovních kanceláří a agentur na "Otevřený dopis klientům cestovní kanceláře BG Travel" pojišťovny Generali.

AČCKA: Pojišťovna nesmí odmítnout pojistné plnění klientům zkrachovalé CK BG Travel
Foto: Martin Kovář
Popisek: Tomio Okamura

Reakce Asociace českých cestovních kanceláří a agentur na "Otevřený dopis klientům cestovní kanceláře BG Travel" pojišťovny Generali klientům zkrachovalé cestovní kanceláři BG Travel ze včerejšího dne, ve kterém pojišťovna oznámila klientům, že v důsledku nízkého pojistného limitu nezbudou žádné finanční prostředky na odškodnění poškozených klientů, kteří vinou úpadku CK BG Travel neodcestovali na částečně nebo plně uhrazené zájezdy nebo jim nebyly poskytnuty všechny zaplacené služby.

Upozorňujeme, že podle našeho názoru pojišťovna není oprávněna snížit nebo odmítnout pojistné plnění klientům cestovní kanceláře v případě jejího úpadku, ani když se jedná o podvodného jednání cestovní kanceláře. Účelem povinného pojištění záruky podle zákona č. 159/1999 Sb. je ochrana spotřebitele. Pojišťovny jsou zákonem určené odborným garantem pojistné smlouvy a mají přístup ke všem podkladům nezbytným pro řádné pojištění zájezdů. Pojišťovny tak mají možnost na základě vlastního vyhodnocení určit správnou výši pojistného plnění, které je sjednané v pojistné smlouvě, s konkrétní cestovní kanceláří (zákon stanovuje pouze minimální výši 30 % ročních tržeb).

Podle AČCKA je odpovědností pojišťovny, aby pojistila cestovní kancelář na takový limit pojistného plnění, který v případě krachu cestovní kanceláře pokryje veškeré oprávněné nároky klientů cestovní kanceláře, nikoliv pouze jejich část. Pojišťovna má zákonný přístup ke všem dokladům, které souvisejí s pojištěním zájezdů jak před uzavřením pojistné smlouvy, tak také kdykoliv během trvání pojištění.

Apelujeme na Ministerstvo pro místní rozvoj ČR, jehož názor na záležitost je shodný s naší asociací a jehož kroky plně podporujeme, aby okamžitě jednalo se zástupci příslušné pojišťovny a České asociace pojišťoven, aby byla ochrana spotřebitele uplatňována podle platné legislativy, konkrétně Zákona č. 159/1999 Sb. Jeho konečné znění v roce 1999 bylo zástupci pojišťoven odsouhlaseno. Od roku 2000, kdy zákon vstoupil v platnost, do loňského roku se v případech pojistného plnění při úpadku CK nevyskytly ze strany pojišťoven žádné komplikace.

V současné době ovšem dochází k nekorektnímu jednání ze strany pojišťovny. Pokud pojišťovna Generali nebude plnit své závazky podle zákona, je nutné, aby se poškození klienti obrátili na soud.

Naše Asociace je ochotna se účastnit veškerých jednání s MMR a pojišťovnami, za účelem podpory znění platného zákona a ochrany spotřebitele.

Pokud pojišťovna zjistí po vyhlášení úpadku cestovní kanceláří, že CK poskytla nepravdivé nebo neúplné podklady, které byly podstatné pro uzavření pojistky, může se domáhat náhrady škody na cestovní kanceláři, ovšem nikoliv na jejích klientech. Je nutné, aby pojišťovna odškodnila klienty zkrachovalé CK a zároveň, pokud skutečně došlo k podvodnému jednání CK BG Travel, aby podala trestní oznámení na CK a vymáhala příslušný finanční obnos po zmíněné cestovní kanceláři.

V tomto směru rozhodl shodně také Evropský soudní dvůr v únoru letošního roku. Klient je chráněn proti úpadku CK i v případě jejího podvodného jednání!!!

Z rozhodnutí Evropského soudního dvora ze dne 16. února 2012 vyplývá, že dostatečná záruka pro vrácení vložených prostředků v případě platební neschopnosti nebo úpadku cestovní kanceláře, která je v ČR zajištěna povinným pojištěním CK proti úpadku, je určena na ochranu spotřebitele proti důsledkům úpadku bez ohledu na jeho důvody a vztahuje se i na případy, kdy jsou platební neschopnost nebo úpadek CK způsobeny jejím podvodným jednáním.

Česká legislativní úprava hovoří v tomto směru rovněž naprosto jasně - z odst. 3 §7 profesního zákona č. 159/1999 Sb. v platném znění vyplývá, že "Pojišťovna není oprávněna odmítnout pojistné plnění nebo snížit jeho výši v případě, dozví-li se po pojistné události, že cestovní kancelář vědomě poskytla nepravdivé nebo neúplné podklady, které byly pro uzavření pojištění podstatné. Pojišťovna je však v tomto případě oprávněna domáhat se  náhrady škody na cestovní kanceláři."

Tomio Okamura - viceprezident Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA)

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Mgr. Lucie Potůčková byl položen dotaz

Jak je to s tou výjimkou?

I kdybysme pro teď měli výjimku z migračního paktu. Na jak dlouho by platila? Jak dlouho předpokládáte, že tu budou uprchlíci z Ukrajiny? Co když se z nich po čase stanou občané ČR? A proč bysme měli mít výjimku zrovna my, když uprchlíci (ne třeba z Ukrajiny) jsou i v jiných státech, ale třeba Ukraj...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

ČEZ: Infocentrum JE Dukovany zve na speciální zábavně naučný dětský program „Po stopách elektřiny“

19:19 ČEZ: Infocentrum JE Dukovany zve na speciální zábavně naučný dětský program „Po stopách elektřiny“

Energetici na sobotu 4. května připravili pro malé návštěvníky speciální program zaměřený na výrobu …