V uplynulém jízdním řádu ujela Pendolina Českých drah každý týden téměř 45 000 kilometrů. To je, jako by objela Zemi po rovníku, který má délku přibližně 40 000 kilometrů. V současném jízdním řádu 2015 jejich výkony ještě stoupají. Týdenní rozsah provozu se bude pohybovat kolem 50 000 kilometrů a špičkové výkony některých jednotek budou přes 1 400 kilometrů za jediný den.
Pendolina zajišťují provoz našich nejrychlejších vlaků SuperCity Pendolino. Vzdálenost z Prahy do Ostravy překonají za méně než 3 hodiny s průměrnou rychlostí téměř 120 km/h. Maximální rychlost na našich tratích je přitom jen 160 km/h. Pendolina drží i český železniční rychlostní rekord s hodnotou 237 km/h.
Díky speciální technologii aktivního naklápění vozových skříní mohou na vybraných tratích s četnými oblouky jezdit až o 30 % rychleji než jiné vlaky. To využívají především na trati z Prahy do Chebu a Františkových Lázní, kde mohou uhánět rychlostí až kolem 150 km/h a i přes množství zastávek zvládnou trasu Praha – Cheb za 2 hod. 35 minut průměrnou rychlostí 85 km/h.
Pendolina jezdí i do zahraničí. V letech 2006 až 2009 a opět v roce 2011 zajišťovala provoz vlaku Slovenská strela mezi Prahou a Bratislavou, v roce 2012 jezdila krátce do Žiliny, v letech 2006 až 2010 zajišťovala spoje Praha – Vídeň, resp. Vídeňské Nové Město. Od letošního 14. prosince vyráží na svou dosud nejdelší trasu z Prahy do Košic, která měří přes 700 kilometrů.
Pendolina různých generací jezdí také v Itálii, Švýcarsku, Portugalsku, Španělku, ve Velké Británii nebo ve Slovinsku, ve Finsku i v Číně. Zajížděla nebo stále zajíždějí i do Německa, Francie nebo Ruska. Letos byla uvedena do provozu dvacítka rychlovlaků také v Polsku.
Základní aktuální parametry:
Počet jednotek: 7
Počet vozů: 7
Počet míst: 1. třídy: 52, 2. třídy: 271
Délka jednotky: 185 metrů;
Maximální rychlost: 230 km/h;
Běžná provozní rychlost na infrastruktuře v ČR: 160 km/h;
Výkon: 4 000 kW;
Hmotnost: 385 tun;
Pendolino je vybaveno technikou aktivního naklápění vozových skříní, soupravy jsou vybaveny také národními sdělovacími a zabezpečovacími zařízeními pro provoz na tratích SŽDC, ŽSR, DB a ÖBB a evropským systémem ETCS a GSM-R.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: České dráhy