ČD uvádějí do provozu další čtyři desítky modernizovaných vozů

22.12.2014 14:45

České dráhy v těchto dnech uvádějí do provozu další čtyři desítky modernizovaných rychlíkových vozů. Díky tomu nabídnou v současném jízdním řádu 2015 o 39 komfortních vlaků více.

ČD uvádějí do provozu další čtyři desítky modernizovaných vozů
Foto: red
Popisek: ČD - logo

Počet komfortních dálkových spojů tak stoupne ze 117 na 156 vlaků. Vedle tradičních značek komfortních spojů SuperCity Pendolino, EuroCity, InterCity, EuroNight a Expres se mezi nimi objevují nové kategorie railjet a rychlík vyšší kvality (Rx). Komfortní vozy jsou ve větší míře zavedeny i v dalších rychlících.

Další čtyři desítky modernizovaných vozů míří do běžných rychlíků

Klimatizované velkoprostorové kombinované vozy 1. a 2. třídy typu ABpee jsou nyní uváděny do provozu v rychlících z Prahy do Plzně a Chebu a také do Klatov a Železné Rudy. Další z nich jezdí z Brna přes Břeclav, Hodonín, Otrokovice a Přerov do Olomouce. Cestující v nich mají k dispozici elektrické zásuvky 230 V pro napájení drobné elektroniky, jako jsou notebooky nebo mobilní telefony. V 1. třídě mohou cestující využít také sklopné nebo rozkládací stoly. Ve vozech jsou místa pro uložení jízdních kol. Vozy ABpee v počtu 15 kusů modernizovala polská společnost Pesa.

Česká společnost KOS Krnov pak provedla tzv. malou modernizaci 26 velkoprostorových vozů 2. třídy typu Bdt. Ty dostaly např. nové polstrované sedačky a jsou vybaveny elektrickými zásuvkami 230 V pro napájení drobné elektroniky. Ve vozech jsou také místa pro uložení jízdních kol. Vozy typu Bdt jsou zařazeny do rychlíků z Prahy přes Plzeň do Klatov a Železné Rudy a z Brna přes Břeclav, Hodonín, Otrokovice a Přerov do Olomouce.

Oba typy vozů jsou nově vybaveny také posuvnými, tlačítky ovládanými dveřmi, které jsou za jízdy blokované. Díky tomu se také zvyšuje bezpečnost cestujících. Úpravou podvozků a brzd byla zvýšena také jejich rychlost ze 120 km/h na 140 km/h.  

Vyjíždějí už i běžné rychlíky vyšší kvality (Rx)

Komfortní dálkové rychlíky vyšší kvality (Rx) jsou sestaveny z nových nebo modernizovaných vozů, jak uvádí člen představenstva ČD, a.s., pro osobní dopravu Michal Štěpán: „Místo vozů s koženkovými lavicemi nabízejí komfortní čalouněné sedačky, v kupé jen se 6 místy. Samozřejmostí jsou doplňkové služby, jako jsou elektrické zásuvky 230 V pro napájení drobné elektroniky cestujících, například notebooky, iPady nebo mobilní telefony. Vlaky nabízejí i vyhrazená místa pro cestující s dětmi, jsou přístupné pro vozíčkáře, mají prostor pro uložení jízdních kol. Vždy alespoň část z vozů v rychlících vyšší kvality je také klimatizovaná.“

V novém jízdním řádu se komfortní dálkové spoje rozšířily především na trati z Prahy přes Plzeň do Chebu, Klatov a Železné Rudy. „V příštím roce se chceme zaměřit na rozšíření počtu komfortních dálkových vlaků na dalších linkách, také mezi moravskými krajskými městy,“ doplnil Michal Štěpán

Více komfortních vozů i v dalších rychlících

Modernizované vozy s čalouněnými sedačkami místo koženky nabízejí i další vlaky, které zatím nesou běžné označení rychlík. Jsou to například motorové soupravy z Prahy přes Příbram do Českých Budějovic, z Plzně do Mostu, z Prahy do Turnova a Tanvaldu nebo z Kolína do Rumburku. Novější soupravy z 90. let, které mají také mnoho atributů komfortních dálkových vlaků, jezdí i z Pardubic do Liberce nebo z Olomouce přes Krnov do Ostravy.

Jednotlivé klimatizované modernizované vozy jsou zařazeny i do dalších běžných rychlíků. Jedná se především o multifunkční vozy řady Bbdgmee, které slouží cestujícím také mezi Prahou, Havlíčkovým Brodem, Brnem, Přerovem a Ostravou, na trase z Brna přes Jihlavu a České Budějovice do Plzně, nebo z Prahy přes Ústí nad Labem a Karlovy Vary do Chebu. Na linkách Praha – České Budějovice – Linec a Brno – Břeclav – Otrokovice – Olomouc budou z modernizovaných vozů sestaveny dokonce podstatné části souprav.

Tratě obsluhované komfortními dálkovými spoji (railjet, SuperCity Pendolino, EuroCity, InterCity, EuroNight, Expres, rychlík vyšší kvality Rx)

Praha – Pardubice – Olomouc – Ostrava – Polsko / Slovensko
Praha – Pardubice – Olomouc – Vsetín – Slovensko
Praha – Pardubice – Olomouc – Zlín / Veselí nad Moravou
Praha – Pardubice – Brno – Břeclav – Rakousko / Slovensko – Maďarsko
Polsko – Ostrava – Přerov – Břeclav – Rakousko
Praha – Plzeň – Cheb
Praha – Plzeň – Klatovy – Železná Ruda
Praha – Plzeň – Domažlice – Německo  
Praha – Ústí nad Labem – Děčín – Německo
Brno – Břeclav – Otrokovice – Přerov – Olomouc (běžné rychlíky, ovšem sestavené z ucelených modernizovaných souprav vyšší kvality).

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: České dráhy

Ing. Martin Kolovratník byl položen dotaz

Byl byste pro, aby měli cyklisti SPZ?

Cyklisti jsou všude a dost často bohužel nedbají pravidel silničního provozu. Už víckrát se mi ale stalo, že udělali nějaký přestupek a vlastně jim to projde, protože je nemáte jak identifikovat, i když je třeba natočíte nebo je zachytí nějaká kamera. Neměli by mít na kole něco, podle čeho půjdou id...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

DPP pořádá v sobotu výroční Den otevřených dveří na Kačerově u příležitosti 50 let pražského metra

22:12 DPP pořádá v sobotu výroční Den otevřených dveří na Kačerově u příležitosti 50 let pražského metra

Ve čtvrtek 9. května 2024 uplyne 50 let od slavnostního zahájení provozu první trasy metra v Praze. …