Dálnice D1 Praha – Mirošovice oslavila včera 45 let

13.07.2016 12:39

Dne 12. červenci jsme si připomněli 45. výročí zprovoznění našeho prvního dálničního úseku Praha – Mirošovice. Jedenadvacetikilometrový dálniční úsek byl slavnostně zprovozněn 12. července 1971.

Dálnice D1 Praha – Mirošovice oslavila včera 45 let
Foto: ŘSD
Popisek: Logo ŘSD

„Česká dálniční síť má dnes po rekategorizaci bývalých rychlostních silnic přesně 2012 kilometrů. Na tomto čísle se určitě nezastavíme a stavíme hodně v Jižních Čechách na D3, jsme pár měsíců před dokončením D8 do Ústí nad Labem k připojení na německou dálniční síť u Drážďan, budujeme předposlední úsek D1 u Přerova a chystáme další úseky D11 za Hradec Králové. Stejnou pozornost je ale potřeba věnovat údržbě a renovaci dálnic. Mnoho úseků nese dopravní zátěž počítanou na desítky tisíc vozidel denně, některé se blíží sto tisícům. V plném proudu je proto modernizace dálnice D1, kde pokládaný cementobetonový kryt unese tuto zátěž 30 let,“ říká generální ředitel ŘSD ČR Ing. Jan Kroupa.

Počátek výstavby dálnic si většina z nás spojuje s obdobím konce šedesátých let minulého století. Ve skutečnosti jsme začali se stavbou dálnic již před druhou světovou válkou jako jeden z prvních států na světě vůbec. První konkrétní myšlenky postavit silnici napříč naší republikou se objevily v roce 1935. Šlo o projekt „Národní silnice Plzeň – Košice“ a o projekt silniční magistrály „Cheb – Chust“, která se skládala v úseku Cheb – Košice ze severního a jižního tahu. Z Košic pak pokračoval již jeden tah až do Chustu v dnešní Zakarpatské Ukrajině. Oba tyto návrhy však nezískaly přízeň u pověřených úřadů, a tak se nedočkaly ani realizace.

Návrh trasy dálnice z Prahy přes Jihlavu a Brno na Slovensko byl schválen 13. 1. 1939, tehdejší vláda zároveň dala souhlas k přípravným pracím v úseku Chodov u Prahy – Humpolec a v úseku Zástřižly – Lužná na Vsetínsku. Koncem dubna 1939 zadalo GŘSD některé z dílů stavby dálnice Praha – Brno – Slovensko českým stavebním firmám. K zahájení stavby dálnice došlo 2. 5. 1939 na třetím kilometru budoucí trasy u Průhonic.  První výkop provedl generální ředitel GŘSD Václav Nosek. V srpnu 1939 byly stavební práce v plném proudu na sedmi stavebních dílech trasy Praha – Jihlava a na jednom dílu trasy Zástřižly – Slovensko.

Budování dálnice však netrvalo dlouho, neboť během okupace Československa byl cement a ocel potřeba úplně jinde. Předem očekávaný zákaz staveb začal postupně platit od srpna 1941.

O více než čtvrtstoletí později předsednictvo vlády 8. srpna 1967 odsouhlasilo znovuzahájení výstavby. Již 8. září došlo k zahájení přípravných stavebních prací na úsecích Praha – Mirošovice (22,7 km) a Mirošovice – Benešov (15,3 km).   

První úsek ze Spořilova do Mirošovic byl uveden do provozu 12.?července?1971 a k propojení Prahy a Brna došlo v roce 1980, tedy o 40 let později, než bylo původně plánováno.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Tomáš Zdechovský byl položen dotaz

Právo na opravu

Věci se dají dát opravit už dnes, ale problém je, že oprava často vyjde stejně nebo skoro stejně jako koupit si novou věc. Tak k čemu pak platit za opravu? Nepřijde vám tento zákon EU zase úplně zbytečný? A když dám věc opravit, jakou, pokud vůbec, na ni pak budu mít záruku? Děkuji za odpověď

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Vězeňská služba: Pietní vzpomínka k výročí Pražského povstání

20:48 Vězeňská služba: Pietní vzpomínka k výročí Pražského povstání

V rámci oslav výročí Pražského povstání se dnes konal vzpomínkový pietní akt na místě bývalého nacis…