Investice do kultury, podpora inovací nebo péče o seniory. Praha dnes schválila vizi rozvoje na příští desetiletí

25.11.2016 10:12

Pražští zastupitelé dnes schválili nový strategický plán Prahy. Završuje se tak několikaleté hledání nové vize hlavního města, do kterého byli vedle desítek expertů zapojeni i občané Prahy. Nyní bude strategický plán z dílny Institutu plánování a rozvoje (IPR) rozpracován do konkrétních projektů.

Investice do kultury, podpora inovací nebo péče o seniory. Praha dnes schválila vizi rozvoje na příští desetiletí
Foto: iprpraha.cz
Popisek: IPR Praha - logo

„Schválení strategického plánu považuji za klíčový milník,” uvedla primátorka Adriana Krnáčová. “Naše práce tím však zdaleka nekončí. Nyní musíme přijít s konkrétními projekty, které pomohou zvýšit kvalitu života Pražanů.” Jenom zavedením takzvaných “smart” opatření v řízení města by hlavní město podle primátorky mohlo ušetřit až 4 miliardy korun ročně.

Podle Ondřeje Boháče, pověřeného řízením IPR, se do strategického plánu promítají aktuální trendy v městském plánování, znalostní ekonomice, kulturních a kreativních odvětvích a mnoha dalších oblastech. „Naším cílem je vlít Praze novou energii a udělat z ní chytřejší, udržitelnější a především příjemnější město pro lidi,” říká Boháč. To podle něj znamená nejen ekonomickou stabilitu a bezpečnost, ale i kvalitní vzdělávání nebo možnost aktivně se zapojovat do plánování věcí veřejných.

Co s turisty a stárnoucí populací?

Jedním z témat návrhu Strategického plánu je kulturní turismus. Každá desátá koruna pražského HDP pochází z turismu a počet turistů stále stoupá. Tento boom s sebou ovšem nese i negativní efekty. Stálí obyvatelé se stěhují pryč z přetížených čtvrtí v centru, kde mimo jiné chybí i obyčejné, neturistické obchody. V Praze se tak setkáváme se situací, kdy japonští turisté na Královské cestě kupují ruské matrjošky vyrobené v Číně a autenticky se cítí pouze proto, že kolem sebe mají tolik lidí jako při ranní špičce tokijského metra. Praha by se proto měla soustředit na to, aby lákala především tzv. „kulturní turisty“, kteří kromě selfie na Karlově mostě navštíví i muzea, galerie či koncerty vážné hudby. Kulturní turisté se zaměřují na jiné cíle, než jsou frekventované památky – a zároveň v průměru utratí o 1.200 Kč více, než běžný turista.

Dále se strategický plán věnuje i podpoře rodičovství či zaměstnanosti seniorů. Ekonomové spočítali, že každé místo ve školce vrátí do veřejného rozpočtu 10 tisíc Kč ročně. Pokud by počet pracujících seniorů stoupl např. na úroveň Švédska, mohlo by se pražské HDP zvednout až o 7 %.
 
Co je strategický plán?

Strategický plán hl. m. Prahy je koncepční dokument, který formuluje sdílenou vizi rozvoje města v dlouhodobé perspektivě. Stanovuje cíle a priority při řešení klíčových sociálních a ekonomických otázek města.

Upozorňuje na výzvy, které může přinést budoucí vývoj nejen v Praze, ale i ve zbytku Evropy. Občanům, investorům i veřejným institucím poskytuje rámcovou osnovu toho, jakým způsobem se město chce rozvíjet, a nabízí jim tak možnost realizovat své vlastní aktivity v souladu se směřováním města.

 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Mgr. Ondřej Kolář byl položen dotaz

návrat Ukrajinců

Je podle vás fér někoho nutit jít válčit, když nechce, a lze takové lidi vůbec nějak motivovat? Jestli někdo před válkou utekl, myslíte, že je něco, co ho přiměje jít válčit? Vždyť není nic cennějšího, než život. A jelikož se válka pro Ukrajinu nevyvíjí vůbec dobře, není třeba řešit, co bude Ukrajin...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Vězeňská služba: Pietní vzpomínka k výročí Pražského povstání

20:48 Vězeňská služba: Pietní vzpomínka k výročí Pražského povstání

V rámci oslav výročí Pražského povstání se dnes konal vzpomínkový pietní akt na místě bývalého nacis…