MYTO.CZ: Mýtné vybíralo v létě s rekordní účinností 99,6 %

18.09.2013 12:48

V červenci tuzemský mýtný systém vybíral od kamionů mýtné s účinností 99,673 procenta, což je nejlepší výsledek v takřka sedmileté historii mýta.

MYTO.CZ: Mýtné vybíralo v létě s rekordní účinností 99,6 %
Foto: Hans Štembera
Popisek: Dálnice, ilustrační foto

Účinnost, s jakou se systému daří zpoplatňovat, nebo odhalovat neplatiče, měří nezávislý auditor Logica a je klíčovým parametrem úspěšnosti mýta. Pokud by podle smlouvy účinnost klesla pod 95 procent, provozovatel mýta musí státu nevybrané mýto doplatit, v opačném případě inkasuje bonus. Celkem zatím Česká republika vybrala od nákladních automobilů od roku 2007 přes 46,2 miliardy korun.

„V srpnu předepsal český mýtný systém na tuzemských dálnicích kamionům 702.912.834 korun mýtného. Je to o 2 procenta méně, než ve stejném měsíci loňska, a to i přesto, že kamiony v srpnu najezdily na tuzemských zpoplatněných silnicích o 2 procenta více,“ říká Martina Vápeníková, mluvčí ŘSD, které je provozovatelem českého mýta. Na nižších výběrech mýta se tak stále podepisuje efekt zvýhodněných kamionů s motory emisní třídy Euro 5, které platí nejnižší kilometrové sazby, ale na výběrech mýta už se podílí takřka padesátiprocentním podílem (viz Tab.1).

Od této sumy je třeba odečíst dosavadní provozní náklady zaplacené konsorciu pod vedením Kapsch, které činí  9,9 mld. korun bez DPH, celkový provozní náklad tedy činí v Evropě obvyklých 21 %. Vedle toho stát investoval v prvních letech do vybudování mýtného systému celkem 3,4 mld. Kč bez DPH, přičemž Kapsch má podle smlouvy povinnost systém státu průběžně modernizovat tak, aby byl na konci první „desetiletky“ provozování jako nový.

Dálnice D1 patří podle vybraného mýta (až 35 % z celku) mezi klíčové komunikace státu, proto je sledováno, jak se na ní projeví komplikace spojené s její modernizací. “Ze statistik a měření mýtného systému jsme zatím nezaznamenali  přeliv kamionové dopravy na alternativní "severní trasu" přes D11 a R35, ani úbytek vybraného mýta na D1,” říká Karel Feix, generální ředitel firmy Kapsch, která mýtné pro stát provozuje. Může to být tím, že modernizace D1 se zatím obešla až na jednotlivosti bez dlouhodobějších kolon a přerušení provozu. Svou roli sehrává i připravenost modernizace ze strany ŘSD v oblasti informovanosti motoristické veřejnosti.

O projektu MYTO CZ

Český mýtný systém vybírá od těžkých nákladních automobilů kilometrové poplatky za použití dálnic, rychlostních silnic a vybraných úseků silnic I. třídy již šest let. Při jeho spuštění 1. ledna na takřka tisícovce kilometrů zpoplatňoval vozidla s hmotností vyšší než 12 tun. Od roku 2010 se mýtná povinnost rozšířila na všechny automobily s hmotností nad 3,5 tuny a zpoplatněno je aktuálně více než 1300 kilometrů komunikací. Od září 2011 je v mýtném systému vyčleněna samostatná kategorie pro autobusy, na něž se vztahují nejnižší tarifní sazby. V roce 2007 mýtné předepsalo 5,56 mld. korun, v roce 2008 přes 6,14 mld. Kč, o rok později 5,54 miliard a loni 6,57 miliard Kč. Loňský rok přinesl 8,13 mld. korun, právě skončený 8,68 mld. Kč. Za šest a půl roku pak stát vybral již takřka 45 miliard korun. Provozovatelem mýtného systému je Ředitelství silnic a dálnic ČR, na dodržování mýtné povinnosti dohlíží celníci GŘC, technický provoz systému pro stát smluvně zajišťuje společnost Kapsch. Logica provádí nezávislý audit účinnosti výběru mýta, který aktuálně činí 99,5 %.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Ing. Jana Bačíková, MBA byl položen dotaz

Jak dlouho myslíte, že vaše důchodová reforma vydrží?

Dobrý den, zajímalo by mě, k čemu je dobrá důchodová reforma, na které nepanuje mezi vládou a opozicí shoda? Protože co když se nějaká schválí a jiná (další) vláda, ji zase zruší? Myslíte, že to prospěje něčemu pozitivnímu? Proč je takový problém se dohodnout? Vy jste sice opozici k jednání přizvali...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Lesy ČR postavily nádrž na úpatí nejvyššího vrcholu Jizerských hor

22:03 Lesy ČR postavily nádrž na úpatí nejvyššího vrcholu Jizerských hor

Stavbu retenční nádrže Perlík za 7,8 milionu korun dokončily Lesy České republiky na úpatí Smrku, ne…