Ministerstvo kultury: Nejednoznačnosti a nejasnosti účetních předpisů nelze dávat k naší tíži

04.04.2016 20:33

Vyjádření ke dnes zveřejněné tiskové zprávě Nejvyššího kontrolního úřadu:

Ministerstvo kultury: Nejednoznačnosti a nejasnosti účetních předpisů nelze dávat k naší tíži
Foto: MK ČR
Popisek: Ministerstvo kultury ČR, logo.

Kontrola byla zaměřena na účetní závěrku, vedení účetnictví a postup při sestavení závěrečného účtu za r. 2014. Nebylo zjištěno žádné porušení rozpočtové kázně.

Z pohledu Ministerstva kultury dopadla předmětná kontrola ve prospěch MK ČR s důrazem na to, že nebyla způsobena žádná finanční ztráta, týkající se finančních prostředků EU a státního rozpočtu. Tím tedy nedošlo k žádnému porušení rozpočtové kázně. Nesprávnosti, uváděné v tiskové zprávě NKÚ, byly způsobeny – jak sám kontrolní úřad konstatoval – nejednoznačností výkladu novelizovaných právních předpisů a českých účetních standardů. V závěrečném účtu za rok 2014 NKÚ tedy žádné závažné nedostatky neodhalil.

Už v průběhu kontroly v roce 2015 Ministerstvo kultury přijímalo příslušná opatření k vedení účetnictví, což je NKÚ jistě známo.

Tato opatření MK ČR přijalo právě proto, aby byly eliminovány možné nedostatky, které by se jinak mohly promítnout do účetnictví dalšího období.

Shrnutí v bodech:

  • Některé části z daného zjištění, např. účetně vykazovaný závazek vůči církvím, mají pouze informativní charakter.
  • Nesprávnosti v účetní závěrce uvedené ve zprávě, tedy refundace spolufinancovaných transferů, byly způsobeny přechodem rezortu na konci roku 2013 od poskytovatele na zprostředkovatele transferů k příjemci, tj. jinými slovy od prosince roku 2013 bylo poskytovatelem prostředků z EU Ministerstvo pro místní rozvoj. Ministerstvo kultury se stalo zprostředkujícím subjektem mezi MMR a příjemcem dotace s tím, že Ministerstvo kultury příjemci dotace poskytovalo spoluúčast ve výši 15 % z prostředků státního rozpočtu. V účetnictví ministerstva jsou všechny transfery zachyceny ve správné výši, pouze nejsou správně zachyceny na příslušných syntetických účtech.
  • V případech, kde NKÚ ve své zprávě shledal nedostatky, šlo většinou o administrativní chybu, která byla metodicky odstraněna novelou předpisů pro účetnictví účinnou od začátku roku 2015. Jak sám uvádí ve zprávě NKÚ „Novely právních předpisů a českých účetních standardů ani pro účetní období 2014 neodstranily nejednoznačnosti a nejasnosti v oblastech, na které NKÚ dlouhodobě upozorňuje.“ Tyto nejednoznačnosti a nejasnosti ustanovení účetních předpisů, způsobující odlišný výklad předpisů, tak nelze dávat k tíži účetní jednotce, tedy MK ČR.
  • Je nutné zdůraznit, že opatření vedoucí k nápravě zjištěných nedostatků bylo provedeno již po proběhlé kontrole daného roku. Lze tedy konstatovat, že v žádném případě nebyla způsobena finanční ztráta Evropské unii ani státnímu rozpočtu.
  • Jak je dále uvedeno v tiskové zprávě, neodhalil NKÚ v závěrečném účtu ministerstva kultury za rok 2014 významné nedostatky a nebylo stanoveno žádné porušení rozpočtové kázně.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Tomáš Zdechovský byl položen dotaz

Právo na opravu

Věci se dají dát opravit už dnes, ale problém je, že oprava často vyjde stejně nebo skoro stejně jako koupit si novou věc. Tak k čemu pak platit za opravu? Nepřijde vám tento zákon EU zase úplně zbytečný? A když dám věc opravit, jakou, pokud vůbec, na ni pak budu mít záruku? Děkuji za odpověď

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Celní správa: Nelegální přepravy minerálních olejů na severu Čech

11:44 Celní správa: Nelegální přepravy minerálních olejů na severu Čech

Během jednoho dne odhalili celníci na Teplicku tři nelegální přepravy minerálních olejů ze sousedníh…