Ocelový most SŽDC přes Dyji získal hlavní evropskou cenu

25.09.2018 15:48

Stavba nového železničního mostu přes Dyji nedaleko česko-rakouské státní hranice se stala celkovým vítězem pátého ročníku celoevropské soutěže European Steel Bridge Awards 2018. Slavnostní vyhlášení výsledků se uskutečnilo v Praze v rámci mezinárodního sympozia, kterého se zúčastnilo celkem 220 delegátů z dvaatřiceti zemí nejen z evropského kontinentu.

Ocelový most SŽDC přes Dyji získal hlavní evropskou cenu
Foto: szdc.cz
Popisek: Správa železniční dopravní cesty

Do samotné soutěže bylo přihlášeno celkem 35 mostních konstrukcí z 19 evropských zemí, z nichž sedmičlenná mezinárodní porota vybrala vítěze ve dvou hlavních kategoriích – Silniční a železniční mosty a lávky pro pěší a cyklisty. Dále porota udělila dvě speciální ceny, a to za evropské kulturní dědictví a za minimální zásah do stavby. Poslední oceněnou stavbu určila veřejnost v rámci hlasování na facebooku.

Investorem nejlepší evropské ocelové stavby pro silniční a železniční dopravu byla SŽDC. Její podobu navrhl architekt Václav Kocián, projekční práce prováděl David Rose ze společnosti EXprojekt. Zhotoviteli prací byly firmy AŽD Praha a Firesta-Fišer, rekonstrukce, stavby. Druhá jmenovaná pak zajistila výrobu mostní konstrukce.

Stavba v km 80,930 tratě Hohenau – Přerov převádí dopravu na 2. koridoru přes odlehčovací rameno řeky Dyje. Předmětem rekonstrukce bylo odstranění technicky nevyhovujícího objektu a zajištění požadované traťové rychlosti 160 km/h. Tři po sobě jdoucí konstrukce v původním stavu byly nahrazeny mostem o jednom otvoru podle požadavku Povodí Moravy. Nová nosná konstrukce je ocelová s ortotropní mostovkou, která tvoří žlab pro kolejové lože. Hlavní nosníky působí jako takzvaný síťovaný oblouk. Jejich trámy jsou vyztuženy netuhým obloukem, prostor mezi obloukem a trámem vyplňuje systém táhel v síťovaném uspořádání.

Celková délka mostu činí bezmála 130 metrů, šířka je 16,9 metru, hmotnost ocelové konstrukce dosahuje 1 900 tun. Uložení mostu je šikmé, s přesazením hlavních nosníků o více než osm metrů. Jejich teoretické rozpětí má délku 97,5 metru. Každou kolej převádí jednokolejný most – jde tedy o dvě nosné konstrukce. Most byl uveden do běžného provozu letos v srpnu. (S využitím informací od České asociace ocelových konstrukcí)

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Ing. Vojtěch Munzar byl položen dotaz

věcná diskuze

Dobrý den, máte dojem, že se na půdě Sněmovny odehrává věcná diskuze? Já mám spíš dojem, že koalice ani diskutovat nechce, že si je jistá svou většinou a naopak opozice obstruuje (většinou až moc), aby se zviditelnila. Nějaký smysluplný dialog mezi vládou a opozicí nevidím a myslím, že je chyba na o...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ministerstvo zahraničí: Noví čeští velvyslanci zamíří do Turecka a Švýcarska

16:08 Ministerstvo zahraničí: Noví čeští velvyslanci zamíří do Turecka a Švýcarska

V následujících měsících vyšle česká diplomacie nové velvyslance do Ankary a do Bernu.