Všichni ombudsmani směřují k méně formální komunikaci s lidmi, kteří se na ně obracejí. Takový postup může napomoci účinnější a rychlejší pomoci. V zemích, které dosud nezavedly systém bezplatné právní pomoci, zvažují, zda a do jaké míry radit stěžovatelům v obtížné situaci, neboť úkolem ochránce není poskytovat právní poradenství. Účastníci jednání podpořili otevřenost kanceláří ombudsmanů včetně možnosti stěžovatele jednoduše ověřit aktuální stav průběhu šetření svého podání. Ochránci si uvědomují důležitost ověření spokojenosti lidí, kteří je oslovují, a zvažují metody prověřování správného fungování svých kanceláří.
Oprávnění ombudsmanů usilovat o změnu či zrušení právní úpravy se liší. Prakticky všichni mohou doporučit změnu vládě či zákonodárnému sboru, většina ze zúčastněných dokonce může Ústavní soud požádat o přezkoumání souladu zákona s ústavním pořádkem. Úspěšnost ochránce v takových případech výrazně ovlivňuje přívětivost společenské situace a celkové vnímání ombudsmana. Největší pomoc při ovlivňování právní úpravy přitom představuje podpora veřejnosti. Není pochyb o tom, že se ombudsmani nesmějí bát riskovat, ani prohrávat.
Součástí práce ombudsmanů je také účinná a otevřená komunikace. Sociální média jsou výzvou přítomnosti – česká ochránkyně kromě komunikace na Facebooku tento týden začala využívat také sociální síť Twitter. Ombudsmani z povahy věci otevírají i nepopulární témata. Musejí se proto umět vyrovnat i s nepříznivými reakcemi a pokračovat v diskusi a neustálém vysvětlování. Zvláštní pozornost ombudsmani věnují dětem, jimž přizpůsobují své webové stránky i jazyk.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva