Navržené cyklotrasy jsou vedeny tak, aby území městské části vhodně propojily a umožnily průjezd co nejjednodušším a nejbezpečnějším způsobem. Vzhledem k bezpečnosti chodců i cyklistů nevedou skrz parky, kde je vjezd cyklistů v současnosti umožněn jen díky povolení ÚMČ Praha 2.
Generel cyklistické dopravy také stanovuje určitá pravidla pro budoucí stavební úpravy či návrhy dopravních řešení. Mělo by se při nich vždy přihlížet k tomu, zda je v daném místě navržena cyklotrasa. Pokud ano, stavební úprava musí minimálně zachovat současné podmínky pro provoz cyklistů, v ideálním případě by však mělo dojít k jejich zlepšení – např. rozšíření jízdního pruhu, vyhrazení samostatného cyklopruhu, vytvoření přejezdů pro cyklisty apod.
„Generel cyklistické dopravy pro Prahu 2 byl vytvořen v souladu s dopravní politikou České republiky i hlavního města,“ říká zástupce starostky pro oblast dopravy Jan Korseska a vysvětluje: „I když cyklistickou dopravu hodnotíme jako velmi příznivou z hlediska ekonomických a ekologických vlivů, jako centrální městská část zároveň vnímáme determinující podmínky pro její rozvoj. Území Prahy 2 je typickým příkladem složitého systému městské dopravy. Prochází tudy tři trasy metra, protíná ho Severojižní magistrála, nachází se zde hustá síť povrchových linek MHD, vytížený dopravní uzel I. P. Pavlova a také kolejiště hlavního vlakového nádraží. S přihlédnutím k velkému množství úzkých jednosměrných ulic a nedostatku zejména návštěvnických parkovacích míst je obtížnost řešení cyklistické dopravy v Praze 2 zřejmá. Proto vznikl tento Generel cyklistické dopravy, díky němuž by měly být při územním plánování zohledněny potřeby cyklistů,“ zdůrazňuje místostarosta Jan Korseska.
Některé trasy na území Prahy 2 budou pro svoji realizaci rozhodně vyžadovat místní úpravy provozu či stavební úpravy. Zajímavou proměnou projde např. Wenzigova ulice, kde by měla být vytvořena lávka pro pěší a cyklisty přes Bělehradskou ústící do ulice U Zvonařky. Otevře se tak prostor pro nový cyklokoridor směřující z Vinohrad k Vltavě či do Nuslí.
Velký potenciál pro rozvoj cyklistické dopravy skýtá Legerova ulice. Městská část Praha 2 dlouhodobě vyvíjí snahy omezit tranzitní dopravu na magistrále, což se má stát redukcí jízdních pruhů pro motorová vozidla právě v Legerově ulici. Uvolněný prostor by měl sloužit jako cyklopruh. V cyklogenerelu je toto řešení navrženo v úseku Wenzigova – Rumunská.
Generel cyklistické dopravy v Praze 2 počítá s mnoha dalšími opatřeními, která se budou realizovat v horizontu několika let. Jeho kompletní verze bude dostupná na oficiálním mapovém portálu MČ Praha 2 www.praha2.cz včetně map a informačních popisek – stojany, problémová místa, kategorie tras, úseky se silným provozem apod.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV