Sdružení českých spotřebitelů: Práva nejsou samozřejmostí

15.03.2018 17:42

Prohlášení ke Světovému dni spotřebitelských práv

Sdružení českých spotřebitelů: Práva nejsou samozřejmostí
Foto: konzument.cz
Popisek: Sdružení českých spotřebitelů - logo

Naše společnost prožívá období naplněné úspěchy i nezvyklým hospodářským růstem a dnešní Světový den spotřebitelských práv si tak připomínáme jako den, který se dotýká nejen nás tady v České republice, ale i všech lidí na Zemi. Právo na bezpečnost výrobků a služeb, právo na informace, právo volby a právo být slyšen jako základní práva rozšířená později na půdě Organizace spojených národů i o právo na uspokojení základních potřeb, právo na náhradu škody, právo na spotřebitelskou výchovu a právo na zdravé životní prostředí přitom nejsou samozřejmostí.

Ve Sdružení česk ých spotřebitelů (SČS) proto věříme, že tržní prostředí zohledňující zájmy spotřebitelů a založené na férových vztazích mezi profesionály na straně jedné a spotřebiteli (jako tou vždy slabší stranou u všech typů smluv a soukromoprávních ujednání) na straně druhé je hodnota, kterou má smysl prosazovat a bránit. A to jak ve vztazích mezi soukromými subjekty, tak i veřejně ve spolupráci s našimi partnery a při jednáních se státními orgány, které vytvářejí politiky, přijímají opatření a schvalují i regulaci pro jednotlivé oblasti našeho života.

Příkladem konkrétního tržního prostředí, ve kterém chodíme do školy a k lékaři, cestujeme za prací, trávíme volné chvíle, nakupujeme a ve kterém žijeme, je náš domácí trh v rámci vnitřního trhu EU, a mechanismy vnitřního trhu EU nezbytně počítají s tím, že zajištění spotřebitelských práv je a musí být podporováno různými veřejnými úřady a institucemi, a spotřebitelé v něj musí mít, aby fungoval, důvěru. A to samé platí obdobně i pro naše čistě domácí prostředí.

Ne deklarace spotřebitelských práv, ne práva napsaná na kusu papíru, ne bezmezné rozšiřování práv, ale respekt k základním právům spotřebitele a jejich dostupná vymahatelnost je to, co přináší lidem a společnosti spokojenost a hospodářství odpovídající výsledky. Jina k totiž hrozí, že ztratíme respekt i sami k sobě a naše společnost začne postupně chřadnout.

Ti profesionálové, kteří nezohledňují naše spotřebitelská práva, ty úřady, které ve věci našich oprávněných zájmů nekonají, i my sami, pokud si nejsme svých práv vědomi, ohrožujeme fungování trhu a umožňujeme na něm část obratu, který vydáváme ze svých rozpočtů a peněženek, směřovat i při běžných nákupech k nepoctivcům a firmám, které díky nedokonalé ochraně hospodářské soutěže na trhu a jeho účastnících (poctivých a slušných obchodnících, výrobcích i poskytovatelích služeb) pouze parazitují. Daný segment trhu pak nevysílá správné informace o cenách, firmám v daném oboru se hůře podniká, lidé dostávají za svou práci méně zaplaceno, snižuje se prostor pro inovace a r ozvoj, a to aniž by to nám - spotřebitelům nebo společnosti přinášelo nějaký užitek.

Práce SČS je založena na znalosti jednotlivých problémů a postupů, na aktivním přístupu k ochraně práv a oprávněných zájmů spotřebitelů, nestrannosti a odbornosti, a jako nejdéle působící organizace na ochranu práv spotřebitelů v České republice (působíme už od r. 1990) vnímáme, že se spousta věcí za uplynulých téměř 30 let podařila a že naopak spoustu věcí je potřeba v reakci na vývoji u nás doma podstatným způsobem zlepšit.

Proto poskytujeme spotřebitelům poradenství, proto provádíme mezi spotřebiteli průzkumy, proto vydáváme osvětové i odborné publikace, proto řešíme spory, proto oceňujeme slušné podnikatelské aktivity nejen na celostátní úrovni, ale i v několika regionech na místní úrovni, a proto se rozvíjíme.

A protože je 15. březen vyhlášen jako den, který má připomenout ochranu spotřebitelských práv, vydáváme při této příležitosti i toto prohlášení a tiskovou zprávu, v níž chceme i velmi stručně připomenout některá témata, důležitá z hlediska zdravého vývoje vnitřního trhu a našeho prostředí obecně.

Nadále podporujeme Poradnu při finanční tísni, kterou jsme založili ve spolupráci s Českou spořitelnou, jsme členy etických komisí Asociace finančních zprostředkovatelů a finančních poradců a Unie společností finančního zprostředkování a poradenství, upozorňujeme se společností Mastercard spotřebitele na výhody i rizika nově se prosazujících platebních prostředků, s ČSOB pak na význam zavedených ukazatelů pro posouzení výh odnosti či nevýhodnosti nabízených úvěrů a nadále se věnujeme i vzdělávání investorů a zvlášť ve vztahu ke zranitelným spotřebitelům jako jsou děti a školní mládež nebo senioři i zvyšování finanční gramotnosti.

Specificky uvádíme i Kabinet pro standardizaci. Tuto obecně prospěšnou společnost jsme před lety založili s cílem zajišťovat posilování zapojení spotřebitelů do standardizace.

Právě úloha technických norem je pro spotřebitele významná. Naše „instruktážní“ spoty a videa k tomu se týkají bezpečnosti p otravin, městského prostředí či dětských hřišť. V poslední době jsme například zviditelňovali používání norem v cestovním ruchu a při zkoušení pohodlí spotřebitelů při otevírání obalů. A Kabinet připravil pro zavedení do soustavy českých technických norem i rámec pro srovnávací testování výrobků.

Právě posledně zmíněná norma úzce navazuje na další mediálně žhavé téma – dvojí kvalitu potravin i nepotravinářských výrobků. SČS se do věcných diskuzí k tomu velmi zapojovalo a nadále zapojuje. V únoru jsme připra vili pro paní komisařku V. Jourovou v Praze kulatý stůl se spotřebitelskými organizacemi a s orgány dozoru nad trhem. Opakovaně zdůrazňujeme, že je již třeba opustit politickou úroveň tohoto tématu a přejít na technická řešení (vymezení definic a metodik).

Nezpochybnitelnou prioritou SČS je bezpečnost a kvalita potravin. Éra jednostranné orientace na cenu výrobku na úkor kvality je (téměř) pryč, a přispěla k tomu i naše edice Jak poznáme kvalitu? Postupně jsme pro spotřebitele připravili tištěné publikace p ro různé potravinové komodity, které jim napomáhají orientovat se v kvalitativních charakteristikách potravin a rozhodovat se pak na tomto základě a nikoliv (pouze) podle ceny. Poslední vydání edice se týkaly mražených krémů, sóji, ryb, čaje či piva. A poz ornosti dalšího našeho projektu neušla ani hygiena a kvalita prodeje pečiva a čerstvých potravin.

V centru našich zájmů je férový trh ohleduplný k zájmům spotřebitelů a nechceme proto upozorňovat jen na nedostatky a nešvary, které se vyskytují, ale naopak zdůrazňovat i pozitivní příklady a stránky. Řadu let tak již vyhlašujeme v Jihočeském, Jihomoravském, Královéhradeckém, Ústeckém a Moravskoslezském kraji cenu Spokojeného zákazníka, kterou ocenění podnikatelé přejímají z rukou hejtmanů jednotlivých krajů. Ke kultivaci trhu využíváme i memoranda a dohody o spolupráci s organizacemi jako jsou Národní rada osob se zdravotním postižením ČR nebo Rada seniorů ČR (kde jsme i členem kolegia), ve spolupráci s Hospodářskou komorou ČR navrhujeme metodiku pro stanovení ceny kvalitní služby a v neposlední řadě jsme deklarovali i společný zájem na dodržování spotřebitelských práv a na rozvoji podnikatelského prostředí, které je ovlivňováno evropskou legislativou, s Centrem pro regionální rozvoj – Enterprise Europe Network (EEN).

A není nám lhostejná ani udržitelnost prostředí, ve kterém žijeme, což je mnohdy spojeno velmi úzce právě s ekonomickými zájmy spotřebitele. A je to i případ životnosti výrobků a prevence vzniku odpadů. I toto téma jsme v SČS uchopili tak, abychom zviditelnili pozitivní příklady na trhu – výrobce a poskytovatele služeb, kteří v ČR garantují životnost anebo opravitelnost výrobku v souladu s přiměřeným očekáváním spotřebitelů. Ke zviditelnění takovýchto podnikatelů nám slouží značka kvality Životnost PLUS, a poslední uveřejnění nově oceněných firem a držitelů této značky proběhlo jen před pár týdny. Obdobně udělujeme značku kvality – Hřiště - sportoviště - tělocvična – Ověřený provoz pro bezpečný provoz veřejných zařízení a uvažujeme o rozšíření tohoto ocenění i za bezpečný provoz těchto zařízení z pohledu chemických látek, které jsou v nich u nás přítomné.

Naší domovskou stránkou je www.konzument.cz, která funguje i jako rozcestník pro bližší informace na naše specializované domény jako je tomu u kvality potraviny, hřišť, práce se seniory, u finančních služeb a i u dalších oblastí uvedených výše. K naplňování informací a osvětě využíváme jak data a údaje získané v našem domácím prostředí, tak i informace a poznatky získané z mezinárodní spolupráce, které se pravidelně a aktivně účastníme.

Vyžadujme naplňování našich práv. Oceňujme ty, kteří tak činí. Buďme spotřebiteli!

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Ing. Klára Dostálová byl položen dotaz

Kdo může za migrační pakt?

Tvrdíte, že když vás budeme volit, tak nás zbavíte migrantů. Jak? Jak chcete problém řešit, navíc když teď EP schválil migrační pakt? Taky tvrdíte, že jeho schválení byla zrada od této vlády, tak co pak změníte evropské volby? A jak to tedy je? Může za schválení paktu vláda nebo politici v Bruselu?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

MHMP: Praha v rámci přestavby rozšíří kapacity základní školy pro zrakově postižené

13:04 MHMP: Praha v rámci přestavby rozšíří kapacity základní školy pro zrakově postižené

Rada hl. m. Prahy v pondělí schválila veřejnou zakázku na kompletní rekonstrukci vestavby a střechy …