Svaz průmyslu a dopravy požaduje efektivní mýtný systém na silnicích první třídy

10.11.2016 17:30

Svaz průmyslu a dopravy ČR (SP ČR) společně se svým členem Svazem dopravy ČR v souvislosti se snahou vlády zpoplatnit po roce 2019 silnice 1. třídy pro dopravu těžkých nákladních vozidel žádají, aby zvýšené náklady nedopadly na dopravce, lokální podnikatele a aby mýtný systém byl efektivní. Rozsah zpoplatněných silnic a rozšíření mýtného systému bude předmětem dalších jednání, zatím se avízovaně týká 850 až 3 000 kilometrů. Vláda záměr Ministerstva dopravy schválila na svém jednání 7. listopadu, uveden je v Koncepci zpoplatnění pozemních komunikací v České republice.

Svaz průmyslu a dopravy požaduje efektivní mýtný systém na silnicích první třídy
Foto: spcr.cz
Popisek: Svaz průmyslu ČR, SP ČR

„Stát musí zajistit mýtný systém, který bude dlouhodobý, stabilní, efektivní a zároveň nebude neúměrně zatěžovat dopravce a tím i ostatní podnikatele a spotřebitele, na které by tyto náklady nakonec dopadly,“ uvedl prezident SP ČR Jaroslav Hanák.

Podle SP ČR musí rozsah zpoplatnění mýtným systémem vycházet z důkladné analýzy nákladovosti. Stanovisko tohoto nejvýznamnějšího zaměstnavatelského svazu vychází z toho, že „mýto v našich podmínkách nemůže sloužit jako regulační nástroj, protože neexistují reálné dopravní alternativy“.

Proto je podle SP ČR i Svazu dopravy při úvahách o změně rozsahu nezbytně nutné:

  • jakékoliv rozšíření mýtného systému posuzovat z pohledu jeho efektivity a dopadů na místní podnikatele,

  • maximální podíl provozních a investičních nákladů stanovit na 20 % předpokládaného výběru za stávajících mýtných sazeb,

  • do nákladů na mýto zahrnout i náklady na kontrolní činnost a obslužná místa,

  • lokality, kde se prokáže určitý podíl zbytné dopravy, řešit místní úpravou – zákazovými značkami,

  • chápat regulační funkci mýta pouze ve smyslu podpory ekologických vozidel a vozidel hromadné dopravy osob nastavením zvýhodněných sazeb.

Klíčový úkol mýtné koncepce vidí svazy v zajištění prostředků pro budování silniční infrastruktury pokud možno s co nejnižšími náklady, nikoliv v zajištění profitu pro dodavatele systému. Mezi kritérii pro rozhodnutí vlády o případném rozšíření zpoplatnění je třeba zejména zohlednit efektivitu výběru a dopad na lokální podnikatele.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Mgr. Ondřej Kolář byl položen dotaz

návrat Ukrajinců

Je podle vás fér někoho nutit jít válčit, když nechce, a lze takové lidi vůbec nějak motivovat? Jestli někdo před válkou utekl, myslíte, že je něco, co ho přiměje jít válčit? Vždyť není nic cennějšího, než život. A jelikož se válka pro Ukrajinu nevyvíjí vůbec dobře, není třeba řešit, co bude Ukrajin...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

ČEZ číslo týdne: 30

19:02 ČEZ číslo týdne: 30

30 zemí světa staví, plánuje nebo projektuje jaderné reaktory.