Brněnská firma měla Rusku stavět železnice za miliardy. A pak přišly sankce...

22.02.2015 11:08

Několik let připravovaný miliardový projekt v Rusku na stavbu železnice není pro brněnskou stavební společnost OHL ŽS aktuální. Zastavily ho sankce Evropské unie a USA vůči Rusku v souvislosti s válečným konfliktem na Ukrajině. ČTK to řekl generální ředitel společnosti Michal Štefl.

Brněnská firma měla  Rusku stavět železnice za miliardy. A pak přišly sankce...
Foto: Hans Štembera
Popisek: Na Václavském náměstí v Praze se sešli odpůrci sankcí proti Rusku a zastánci Vladimira Putina

OHL ŽS měla na Urale společně s dalšími firmami stavět železnice za desítky miliard korun. Příprava projektu, jehož součástí měl být i most přes řeku Ob, se táhla několik let. Firma v minulosti několikrát avizovala, že se už začne stavět, pokaždé z toho ale sešlo s tím, že projekt zdržuje nevyřešené financování.

Firma musí respektovat skutečnost, že je z EU

Nyní je projekt neaktuální. "Sankce to zamrazily," přiznává Štefl. Společnost podle něj musí respektovat fakt, že je firmou z Evropské unie. Navíc partnerská španělská OHL je kodifikována na burze v USA. "Domnívám se, že jsme nuceni respektovat to, co bylo řečeno, a vztahy (s ruskými partnery) jsou nyní konzervovány," uvedl Štefl.

Právě zakázky v zahraničí a jejich nedostatečná rentabilita brněnskou stavební společnost loni stáhly do ztráty až 200 milionů korun. Dalším důvodem jsou zakázky, jejichž cena se v soutěžích v Česku dostala na úroveň 50 až 60 procent projektované ceny. I tak ale OHL ŽS zvýšila výnosy zhruba o čtvrtinu na 10,5 miliardy korun. Podle Štefla to může znamenat, že se posunula v žebříčku největších tuzemských stavebních firem z pátého na čtvrté místo.

Firma zaměstnává patnáct stovek lidí, to je o 500 méně než před krizí

Zhruba třetinu výnosů společnosti tvoří pozemní stavby v tuzemsku, další třetinu železniční stavby a zbytek zahraniční zakázky. OHL ŽS podle aktuálního čísla podnikového časopisu zaměstnává kolem 1500 lidí. Je to o 500 méně než před krizí v oboru.

V oboru pozemních staveb chce firma v budoucnu využít potenciálu Prahy. "Z pohledu zahraniční strategie chceme působit na Slovensku jako na domácím trhu," uvedl Štefl. Firma se chce soustředit při investování na technologii pro modernizaci železnic a pro mostní a tunelové obory. Chce získat podíly i v některých českých a slovenských obalovnách.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: vam, čtk

Ing. Věra Kovářová, MIM byl položen dotaz

Důchodová reforma

Tvrdíte, o důchodové reformě jednáte i s laickou veřejností. Jak? Kde? Jsem si ničeho takového nevšiml. A myslíte, že má smysl schvalovat něco, na čem se aspoň z větší části neshodnete s opozicí? K čemu reforma, kterou jiná vláda zase zruší, což už se stalo? Nebylo třeba chybou, že jste s opozicí ne...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Vyoral natřel ODS. Co vyvedli u památníku, už bylo moc

16:10 Vyoral natřel ODS. Co vyvedli u památníku, už bylo moc

PÁTEČNÍ ZÚČTOVÁNÍ TOMÁŠE VYORALA – „Outfit soudružky Černochové, jakkoliv nevhodný pro danou chvíli,…