Zatímco tzv. sluníčkoví politici naivně jásají nad novým rozhodnutím Ústavního soudu, pod pokličkou nám doutná možná největší ústavní krize v dějinách ČR. Při letmém nastudování Ústavy ČR totiž zjistíme, že se velmi rychle můžeme dostat do ústavního vakua a vláda Andreje Babiše bude vládnout nadosmrti.
Jde o to, že zrušením volebního zákona nejsou pravidla, podle kterých proběhnou již vyhlášené volby do Sněmovny. Současná Sněmovna podle ústavy automaticky přestává existovat uplynutím mandátu dosavadních poslanců, což je 21. 10. 2021. Nepodaří-li se ovšem prosadit do té doby nový volební zákon, pak nelze volby provést. Vtip je v tom, že vláda stále vládne a podává demisi až po ustavující schůzi nově zvolené Poslanecké sněmovny. Ta ale nebude, protože není zákon, který by to provedl.
Když není Sněmovna, moc se v tu chvíli automaticky přesouvá na Senát, který je ústavní pojistkou, nicméně pouze v případech jejího rozpuštění prezidentem. Uplynutí mandátu poslanců lze však stěží považovat za důvod k rozpuštění Sněmovny, která již neexistuje. I rozpuštění má ovšem opět háček. Cituji Ústavu ČR: „Dojde-li k rozpuštění Poslanecké sněmovny, přísluší Senátu přijímat zákonná opatření ve věcech, které nesnesou odkladu a vyžadovaly by jinak přijetí zákona. Senátu však nepřísluší přijímat zákonné opatření ve věcech ústavy, státního rozpočtu, státního závěrečného účtu, volebního zákona a mezinárodních smluv podle čl. 10. Zákonné opatření může Senátu navrhnout jen vláda.“ Tedy Senát může přijímat všechny možné zákony, jenom ne ten volební! A tím se kruh uzavírá.
Vláda vládne tak dlouho, dokud nebude ustavena nová Sněmovna. Stará Sněmovna končí funkční období a nová nemůže být zvolena, protože není zákon. Ten nemůže být schválen, protože není Sněmovna, a Senát to má z ústavy zakázané. Bum, konec.
Jan Čížek
Někdo si řekne, proč tedy politici zákon neschválí včas, což je reálně nejpozději tak konec června, půlka července? Řekněme si na rovinu, že předseda Ústavního soudu JUDr. Pavel Rychetský dal Andreji Babišovi do ruky politický bianko šek. Nový volební zákon totiž musí schválit nejenom Sněmovna, ale i Senát. Tedy zde paradoxně Babišovi hraje do karet, že složení Senátu je proti němu. Může nyní předkládat ze Sněmovny takové návrhy, které mu v případě přijetí Senátem zajistí hladké zvolení. V případě, že je Senát zamítne, pak bude vládnout v ústavním vakuu podle výše vysvětleného scénáře. Ať tak, či onak, vždy na tom vydělá Andrej Babiš.
A teď si pojďme říci, proč to tak předseda ÚS Pavel Rychetský udělal. Ta lepší varianta je, že to udělal z naivity a neznalosti, jejíž pravděpodobnost se limitně blíží nule. Nebyl to totiž nikdo jiný než tehdejší ministr spravedlnosti JUDr. Pavel Rychetský, který v roce 2000 celý volební zákon prosadil. Jeho tehdejší výrok „menšina se musí přizpůsobit přání většiny“ je legendární. Tedy představa, že by tento elitní právník a celoživotní vysoký politik nevěděl, co dělá, je zcela nesmyslná. Proč tedy při vědomí toho, v jaký ústavní pat naši zemi vystavuje, rozhodl, jak rozhodl? Kdo jediný bude z celé maškarády profitovat? Rozhodnutí nechám na laskavém čtenáři. Ať tak, či onak, po covidové krizi čeká naši zemi další naprosto zbytečná ústavní krize.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: .