Praha chce zahájit další arbitráž kvůli Blance, tentokrát s IDS

24.04.2014 10:55

Praha chce zahájit další arbitráž kvůli problematickému tunelu Blanka. V rozhovoru s ČTK to řekl náměstek primátora Jiří Nouza (TOP 09). K soudu hodlá město jít se správcem stavby, firmou Inženýring dopravních staveb, která už v lednu Prahu žalovala o dlužných 145 milionů korun. O tom, zda město skutečně vyvolá rozhodčí řízení, bude příští týden jednat rada města. Podle Nouzy je arbitráž nejrychlejším způsobem, jak vyřešit problémy. Rozhodčí soud řeší kvůli Blance i spory Prahy se stavební firmou Metrostav.

Praha chce zahájit další arbitráž kvůli Blance, tentokrát s IDS
Foto: Hans Štembera
Popisek: Na pražském magistrátu pokračuje reorganizace

„Myslím si, že je to nejrychlejší řešení dané situace. Bez IDS bychom těžko Blanku uvedli do provozu," řekl Nouza. „Pokud bychom věc neřešili, ohrozili bychom přejímací řízení," doplnil. Praha už několik měsíců firmě neplatí za faktury. Kolik může nakonec IDS u soudu po Praze žádat, Nouza nedokázal říct.

Spor Prahy a Metrostavu se dostal k rozhodčímu soudu poté, co stavební firma 7. prosince loňského roku stavbu tunelu přerušila. Důvodem byly především neproplacené faktury. Praha tvrdila, že peníze na faktury má, hledá ale zákonnou cestu, jak je proplatit. Do arbitráže vstoupila mimo jiné i kvůli obavě, že jsou smlouvy s Metrostavem neplatné. Po čtyřech měsících arbitři minulý týden rozhodli, že Metrostav musí stavbu dokončit do pěti měsíců. Naopak Praha má zaplatit přes čtyři miliardy korun. Soud zároveň potvrdil platnost smluv. Arbitráž bude pokračovat v červnu.

IDS mimo jiné v minulosti schvaloval problematické faktury za provedené práce

IDS působí na stavbě Blanky jako stavební dozor, který mimo jiné v minulosti schvaloval problematické faktury za provedené práce. Z právní analýzy, kterou si už dřív nechala Praha vypracovat od společnosti White&Case, mimo jiné vyplynulo, že smlouva firmu IDS dostatečně nemotivuje, aby dohlížela na nezdražování stavby a na včasné dokončení díla. Firma totiž dostává odměny podle ceny stavby, která se ovšem v průběhu let prodražila o několik miliard. Analýza navíc poukázala na to, že IDS údajně zadávala vícepráce bez vědomí Prahy. Firma, o které média mluví v souvislosti s napojením na pražské politiky z TOP 09, to už dřív odmítla.

IDS má na starosti také kontrolu dostavby metra A do Motola, za kterou Praha zaplatí zhruba 22,5 miliardy. I v tomto případě se město prostřednictvím dopravního podniku vypořádává s problematickými vícepracemi.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: dkr, čtk

PhDr. Lubomír Zaorálek byl položen dotaz

Stejné mzdy za stejnou práci v celé Evropě

Zajímalo by mě, jak toho chcete docílit? A kde by třeba podniky nebo zaměstnavatelé na dorovnání mezd měli brát peníze?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Škraloup s „predátory“ má i Nerudová. A větší, než přiznává

20:41 Škraloup s „predátory“ má i Nerudová. A větší, než přiznává

Když Danuše Nerudová kandidovala na prezidentku, mohl se národ díky zájmu novinářů o minulost uchaze…