"Tento resort má 234 koncepčních cílů vyplývajících ze čtyřiadvaceti souběžně platných dokumentů; to je strašně moc a je to nepřehledné. Strategie 2020 nemá přinést revoluci ve školství, ba právě naopak," míní Nantl.
Co má zařídit škola, co rodina, co zaměstnání
Nejde přitom o stanovení počtu žáků ve třídě, o které usiloval někdejší ministr Josef Dobeš. Takový cíl do koncepce podle Nantla vůbec nepatří. Nejde ani o to nařizovat základním školám výuku finanční gramotnosti, sexuální výchovy a další. Zavalování žáků dalšími a dalšími "výchovami" prý české školství nespasí.
Je třeba si uvědomit, že vzdělávání neprobíhá jen ve škole, ale také v rodině, ve veřejném prostoru a v zaměstnání. Veškerou výchovu na školu uvalit nelze. Měla by se ale umět, po vzdělávací stránce, vypořádat např. s rozvojem informačních technologií, což podle Nantla není v našem vzdělávacím systému příliš podchyceno.
V poslední době se hodně mluví také o základní finanční gramotnosti, kterou by mohla škola dětem předat. Nantl má ale za to, že k tomu škola primárně určena není. "Je otázkou, co má mít přednost - zažil jsem diskusi na výboru pro vzdělávání OECD, kde přišel návrh doporučení ke vzdělávání v oblasti finanční gramotnosti - a ten tam byl naprostou většinou států odmítnut z toho důvodu, že v rámci povinného vzdělávání jsou prioritní jiné věci, jako je matematická či jazyková gramotnost. A navíc škola často nemá ani tolik prostoru, aby se mohla věnovat podobným věcem," upozorňuje náměstek.
Je třeba zajistit průchodnost vzdělávací soustavy
Na místo zavedení zcela nového předmětu by mělo být jasně řečeno, co musí v jednotlivých fázích vzdělání žáci umět, aby nenastal problém při přestupu žáka z jedné školy na druhou. To se dnes stává často, a je třeba to napravit. Změnit to má Národní program vzdělávání, k jehož přijetí Strategie 2020 zavazuje. Nantl věří, že se program podaří přijmout do roku 2020. S jeho pomocí by mělo být např. zajištěno, aby se žáci neučili cizí jazyk úplně od začátku po přechodu ze školy základní na střední, pokud už ten či onen jazyk na základní škole měli.
"Chceme ale odlišovat politickou koncepci od kurikulárních dokumentů. Politické dokumenty,jako Strategie 2020, by přece ani neměly řešit obsahové otázky vzdělávání. Nastavují pravidla systému - například zda má, nebo nemá existovat testování v uzlových bodech vzdělávání - ale neměly by definovat, co se má učit," uzavírá Nantl.
Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: mp