Umělci-milionáři ve svazcích StB? Zagorová? Neckář? Kdeže. Nápověda: Když měsíc rozlije světlo své po kraji a hvězdy řeknou... Těmi příjmy budete zaskočeni

20.08.2020 4:42

ParlamentníListy.cz se poslední měsíce soustavně věnují badatelské práci v rámci Archivu bezpečnostních složek. Tato instituce s abnormální pečlivostí eviduje a digitalizuje jakousi československou historickou paměť. V rámci jednoho pátrání jsme narazili na spis „Komik“, jehož klíčovou postavou je vynikající herec Josef Dvořák.

Umělci-milionáři ve svazcích StB? Zagorová? Neckář? Kdeže. Nápověda: Když měsíc rozlije světlo své po kraji a hvězdy řeknou... Těmi příjmy budete zaskočeni
Foto: repro Youtube, tan
Popisek: Jiří Suchý

Anketa

Vážíte si Spojených států amerických coby klíčového spojence ČR?

9%
91%
hlasovalo: 36729 lidí
Ten se podle dochovaných záznamů několikrát setkal s tajnými policisty, kteří ho charakterizovali pouze v superlativech. Dvořák byl podle nich velice pracovitý, čestný, rovný, zajímal se o sport, o kolektiv, byl oblíbený a skromný.

Ani v jednom případě nemůžeme říct, že by tento herec cíleně udával a škodil. Ze záznamů, které ParlamentníListy.cz opakovaně studovaly, vyplývají spíše postranní okolnosti tehdejší doby. Jednou z ústředních postav spisu je také Jiří Suchý a jeho divadlo Semafor. K němu se dostaneme za okamžik.

„Po vzájemném představení a krátkém rozhovoru na obecné téma byl Josef Dvořák dotazován na současnou situaci divadla Semafor. K tomu uvedl, že pracuje jako vedoucí jedné z tvůrčích skupin a podílí se také na tvorbě repertoáru divadla. Konkrétně hovořil o hře ‚Teplo našich pelíšků‘, která měla být nastudována a uvedena v listopadu roku 1978,“ stojí v záznamu ze zpravodajského rozhovoru ze dne 23. března 1979.

Z dalších dokumentů vyplývá, že Dvořák skrze tajnou policii mluvil výhradně o tom, co prožil nebo prožívá. Ani jedna z uveřejněných informací nemohla vést k jakékoli perzekuci hereckého či uměleckého ansámblu.

Co je ale na těchto listech nejzajímavější? Shora uvedená postava zakladatele Semaforu Jiřího Suchého. Ten patří ještě v současnosti k výrazným příjemcům grantů hlavního města Prahy, a jak lze vyčíst ze svazků StB, špatně se prý neměl ani za minulého režimu.

Jeden z dotazů policistů mířil na fakt, zdali Suchý bral úplatky za umísťování herců do svého divadla. Ačkoli mohl Dvořák Suchého potopit a poštvat na něj mocnou ruku lidu, neudělal to. „Dvořák nám sdělil, že se s tím nesetkal i přesto, že mezi herci se velmi často (hlavně při různých večírcích a zájezdech) hovoří o těch nejdůvěrnějších věcech.“

K majetkovým poměrům Jiřího Suchého pak uvedl, že má velké zisky z autorských práv. Zmíněna byla hra Kytice, která měla autorovi stovek legendárních textů přinést málo uvěřitelných 750 tisíc korun. „Dále má měsíční plat 4.000 a za jedno vystoupení na zájezdě bere 700 korun.“ Na tehdejší poměry se jednalo o astronomické příjmy. Jak také stojí v záznamu StB: „Suchý má být milionářem.“

To, že si byl Josef Dvořák vědom předávání svých pocitů a poznatků, ovšem věděl. Jinde totiž zaznělo, že prosí příslušníky StB o maximální obezřetnost. Vše prý musí zůstat utajeno před rodinou i veřejností, jelikož nechce dopadnout jako tehdejší herec Semaforu Jiří Novotný, který o setkání s orgány vnitra hovořil veřejně.

Semafor: Kytice (YouTube.com)

Anketa

Obáváte se dalšího vývoje situace kolem nemoci COVID-19?

53%
hlasovalo: 7774 lidí
Podle názoru operativních pracovníků byl Josef Dvořák rovným člověkem, který se chtěl k věcem stavět čelem. Jak uvádí zpracovatel záznamu, rozpory a roztržky v divadle vyvolával především Jiří Suchý, který „tímto nepřispívá k rozvoji socialistického divadelnictva a snaží se získávat hmotný prospěch pro svoji osobu“.

Spory mezi Jiřím Suchým a Josefem Dvořákem by šly popsat jako rivalské. Suchý, a ukazuje to většina záznamů, chtěl mít Dvořáka pod absolutní kontrolou. Zamezit jeho tvůrčím schopnostem, omezit jeho talent a sám být jedničkou. Totožný názor měli taky policisté, když do spisu Komik uložili záznam z července 1979, kde doslova stojí, že podle jejich zjištění na jedné ze schůzek Suchý po Dvořákovi požadoval, „aby rozpustil svou uměleckou skupinu a písemně na odboru kultury potvrdil, že se Suchému v Semaforu plně podřizuje“.

To mělo být podmínkou, aby Dvořák mohl se Semaforem i nadále spolupracovat.

Ani to není vše.

„K osobě Suchého nám sdělil, že se jedná o člověka, který chce být hlavní osobností divadla. Do své skupiny přijímá pouze mladé absolventy DAMU, protože chce vždy vyniknout. Hry, které píše, jsou určeny pouze pro jeho uplatnění, a pokud je někdo talentovaný a má větší úspěch než on, musí divadlo opustit. Do podobné situace se dostal i Dvořák asi před třemi lety a Suchý mu jasně řekl, že pro oba není v divadle místo. Zdůvodňoval to také tím, že každý z nich chce dělat divadlo jiným způsobem. Zatímco Dvořák prosazuje to, že je třeba diváka osvěžit a umožnit mu duševní odpočinek, Suchý produkuje samé hry, kde se objevují různé narážky a invektivy proti politické linii stranických a státních orgánů a mají člověka nutit k zamyšlení nad různými problémy. Konkrétně uváděl hru ‚Skleněné prkno‘, kterou chtěl Suchý znovu po letech zařadit do repertoáru divadla, ale nadřízené orgány ji opětovně neschválily,“ píše se v dalších listech dříve tajných záznamů...

Josef Dvořák vyrostl v Kadani, v letech 1965 až 1970 působil v Kladivadle v Ústí nad Labem, v letech 1972 až 1990 v divadle Semafor, od roku 1990 je ředitelem a protagonistou Divadelní společnosti Josefa Dvořáka. Nejdříve hrál s Jitkou Molavcovou a Jiřím Suchým, později vytvořil samostatnou skupinu. Dodnes patří mezi nejoblíbenější herce.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tomáš A. Nový

Tomio Okamura byl položen dotaz

Nemáte krátkou paměť?

Když se ohlédnete do naší minulosti, tak spousta lidí, včetně mužů raději emigrovala, než aby šla bojovat nebo se podřídili režimu. A myslím, že by se stejně zachovala řada lidí i teď a je to pochopitelné. Opravdu myslíte, že je to důvod k tomu ukončit podporu Ukrajině? A vy byste ty bojeschopné Ukr...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Ukrajina nás podvedla.” Plno sprostých slov z Británie. Vysoká místa

21:55 „Ukrajina nás podvedla.” Plno sprostých slov z Británie. Vysoká místa

„Co jsme od února 2022 naučili Putina? Jen to, že jsme banda totálně zas *aných vtipálků a klaunů,“ …