Žádné náboženské symboly, vysvětloval Lidl mazání křížů. A teď se podívejte na tento obrázek s mešitou

3. 9. 2017 13:48

Kříž na obrázku nenecháme, to by mohlo urazit náboženské cítění. Ale silueta mešity je naprosto v pořádku. Tak by se dala shrnout politika nadnárodního řetězce supermarketů Lidl. Poté, co byl celý víkend rozebírán zásah do fotografie na obalech a letácích, na které byl kostelu preventivně umazán kříž, nám do redakce přišel léták z nizozemského Lidlu z tohoto týdne, který nám ukázal, jak to s náboženskou neutralitou společnosti je.

Žádné náboženské symboly, vysvětloval Lidl mazání křížů. A teď se podívejte na tento obrázek s mešitou
Foto: Vít Hassan
Popisek: U mešity

Anketa

Chcete, aby plénum Poslanecké sněmovny vydalo Babiše k trestnímu stíhání?

37%
63%
hlasovalo: 19357 lidí

Řetězec Lidl k propagaci svých regionálně zaměřených „řeckých týdnů“ rád využívá atraktivní obrázky z ostrova Santorini. Je na nich vidět azurově modré moře a proti němu na útesu dva souměrné modrobílé kostely.

Jak ale nedávno zjistili překvapení spotřebitelé, obrázky byly před otištěním na letácích a obalech výrobků prohnány dílnou retušéra. Ten z kupolí obou kostelů odstranil kříže. Kauza začala v Belgii, kde bylo několik zákazníků tímto svérázným přístupem ke kulturnímu dědictví překvapeno. A když se zpráva dostala do médií, začaly se v centrále mezinárodního řetězce hromadit stížnosti. Při té příležitosti se zjistilo, že obrázek ořezaných kostelů byl použit i v České republice, kde „řecký týden“ proběhl nedávno.

„Jsme společnost, která respektuje různorodost a to vysvětluje, proč jsme na obalech zvolili tento design,“ vydal Lidl následně tiskové prohlášení. Různorodost podle managementu spočívá v tom, že nebude prezentována žádná symbolika. „Vyhýbáme se užití náboženské symboliky, protože nechceme přispívat k vyloučení žádného náboženství,“ objasnila firma.

V pátek se kauza zmanipulovaných obrázků rozjela i v českých médiích. Vyjadřovali se k ní politici, zejména ministr zemědělství, lidovec Marian Jurečka si nebral servítky. „Je na zvážení, aby lidé sami zvážili, zda takovouto kampaň na řecký týden podporovat tím, že tam přijdou v týdnu nakupovat,“ vzkázal nakupujícím.

Snaha společnosti smazat realitu vyvolala o víkendu neuvěřitelné vzepětí lidové tvořivosti, které jsme pro vás shrnuli.

Reakce na Lidl ZDE a ZDE

Česká pobočka společnosti Lidl pod tímto tlakem vydala tiskové prohlášení, ve kterém se zákazníkům za manipulaci s obrázky omlouvala, a odpovědnost přenesla na „mezinárodní tým“, který obaly designoval.

Stanovisko centrály společnosti tedy je, že manipulace s obrázky proběhla proto, že společnost nechce dát příslušníkovi žádného náboženství pocit vyloučení a proto odmítá veškerou náboženskou symboliku.

Nabídkové letáky Lidlu však usvědčují společnost přinejmenším ze selektivního přístupu k jednotlivým náboženstvím, pokud ne (v souvislosti s prohlášením o důsledné náboženské neutralitě) rovnou ze lži.

Redakce PL obdržela fotografii letáku Lidlu, pocházejícího z Nizozemska. Země bezprostředně sousedící s Belgií, kde celá kauza vznikla. A také země, která je známá vysokým zastoupením muslimské populace.

Právě ta se nejspíš mohla cítit uspokojena tento týden, když nizozemský Lidl spustil v rámci pravidelného cyklu regionálně zaměřených akcí „Arabský týden“. Podle známé pohádkové série byl nazván „Tisíc a jedna chuť“ a v jejím rámci si zákazníci mohli dopřát například Kebab Pizzu, obsahující tradiční přísady kebabu.