Marek Malina: Neznamenáte pro nás vůbec nic. Kupujte a mlčte

07.01.2017 18:26

Senzace! Černoch na letáku Lidlu vyvolal odezvu, pár „správňáků“ se třepe štěstím, jak přistihli obyčejné Čechy při projevu rasismu. K dokonale dobrému pocitu chybí jen vysvětlení, proč by zrovna toto mělo s rasismem nějak souviset.

Marek Malina: Neznamenáte pro nás vůbec nic. Kupujte a mlčte
Foto: facebook
Popisek: Kritizovaný leták společnosti Lidl

Každá lepší nadnárodní společnost ví, na jaký trh cílí a dělá si průzkumy, co v dané zemi funguje a čemu je třeba se vyhnout, jde o zájem o trh, který by se dal nazvat marketingovým respektem k odlišnostem.

Každá společnost zatraceně dobře volí jaké fotografie použít a s jakým cílem, jak navodit pocit důvěrné známosti až důvěryhodnosti (což může být otázka jemných rysů v obličeji a výrazu) nebo trochu provokovat zajímavým prvkem, kterým může být odlišná rasa (používané hlavně jako druh doplňku v módních časopisech) Leták z Lidlu oproti tomu spadá do kategorie hlavně levicí označovaných jako „globalizovaných“. Princip by se dal rychle shrnout: vytěžit co se kde dá levně vyrobit a bez společenské odpovědnosti produkty „rozprsknout“ kdekoli po světě.

A tak se může stát, že otevřeme leták Lidlu, katalog Ikea či jiné a najednou slyšíme, jak na nás skrz jednotné materiály pro celý svět křičí své poselství „Je jedno jestli jste v Pákistánu, Germanistánu nebo nějakém Česku či jak se to jmenuje, chceme vám jen do chřtánu narvat zboží vyrobené na jakémkoli místě na světě a vy kupujte a mlčte – neznamenáte pro nás vůbec nic, jediné, co jsme ochotni pro vás udělat, je natisknout do jednotného materiálu platné ceny“.

Je ale potřeba si uvědomit, že žijeme ve 21. století a to, co procházelo dříve, už není možné jen tak odbýt. Vždy se sice najde pár lidí, kteří se po oslovení těmito materiály cítí „světově“, nespoutaně svojí kulturou, součástí globální rodiny bez závazků (dost často jde o zpožděnou revoltu vůči rodičům, u kterých málem ještě bydlí, projekcí potřeby se osamostatnit). Babky hrabky také na letáku studují jen ceny a ty určitě věrnost zachovají. Pokud má ale z materiálů někdo pocit, že si z něj supernadnárodní firma pouze utahuje, je velkou chybou zahodit šanci na změnu komunikace a problém označit za nepěkný rasismus.  

Marek Malina

Vyšlo na eportal.parlamentnilisty.cz. Publikováno se souhlasem vydavatele.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

RNDr. Alexandr Vondra byl položen dotaz

dezinformace

Dobrý den, tvrdíte, že dezinformace existují. Můžete definovat tento pojem, protože to zatím nikdo v ČR neudělal, ale hlavně, že tato vláda pořád mluví o tom, jak se tu šíří a jak s nimi bude bojovat. A výsledek je takový, že jak sám říkáte, se tu řada lidí bojí pak narovinu říci to, co si myslí

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jan Keller: Jak to ten Fiala vlastně myslel?

10:14 Jan Keller: Jak to ten Fiala vlastně myslel?

Český premiér v jednom ze svých posledních rozhovorů zaujal výrokem: „Jsme předurčeni k tomu dovládn…