Spolupráce nové koalice nebude snadná, obává se primátor Českých Budějovic

30.01.2019 15:06

České Budějovice jsou po Praze druhé dopravně nejzatíženější město v republice a stále postrádají napojení na dálniční síť. Kdo je za stav odpovědný? Jak se situaci snaží řešit vedení města? A jaké změny plánuje v parkování? Nejen o tom jsme si povídali s primátorem Českých Budějovic Jiřím Svobodou (ANO). Vyjádřil se také k blížícímu se sjezdu hnutí ANO. A nejen k tomu.

Spolupráce nové koalice nebude snadná, obává se primátor Českých Budějovic
Foto: anobudelip.cz
Popisek: Primátor Českých Budějovic Jiří Svoboda (ANO)

Pouze třetině primátorů se podařilo mandát obhájit. Vy jste jedním z nich. Co podle vás stojí za tímto úspěchem?

Je to práce v předchozím volebním období. Realizovali jsme řadu věcí, které ostatní jen slibovali. A pochopitelně nemalou roli hrají i vysoké preference hnutí ANO a krize „tradičních“ politických stran. 

Jedno volební období je velmi krátké na nějaké strategické a koncepční změny. Čtyři roky navíc vám dávají nejen možnost dokončit projekty z předchozích let, ale máte tak i více prostoru nasměrovat město určitým směrem. Máte představu, co pro České Budějovice udělat z dlouhodobějšího hlediska?

Nezaháleli jsme ani v minulém volebním období, a právě s vědomím, že čtyři roky jsou krátká doba na realizaci dlouhodobých záměrů, jsme otevřeli širokou diskuzi na téma budoucnosti a hlavních priorit města. Trvala prakticky rok. Za aktivní účasti všech politických subjektů, široké veřejnosti, významných firem, univerzity, škol, církve, institucí a spolků se podařilo určit hlavní priority rozvoje města. Výsledkem bylo vypracování Strategického plánu města na období do roku 2027. Tím dalece překračujeme horizont jednoho volebního období a vzhledem k zapojení všech relevantních politických i nepolitických subjektů je vysoká pravděpodobnost, že tento plán bude dotažen do zdárného konce. Již druhým rokem jej plníme (a to mezitím došlo ke komunálním volbám).

Po volbách jste museli změnit a rozšířit koaliční partnerství. Neobáváte se, že v rámci široké koalice bude mnohem obtížnější hledat konsensus?

Koalice je výsledkem voleb. Naši minulí koaliční partneři – ČSSD a KDU-ČSL – se do zastupitelstva vůbec nedostali. Jinou matematicky možnou variantu koalice, kterou jsem osobně preferoval, tedy spojení tří nejsilnějších stran, nebylo možné realizovat z důvodu nemožné dohody ostatních dvou partnerů. Tudíž zbyla pouze jedna varianta, a to ta nynější, potvrzená koaliční smlouvou. Bohužel koalice má 4 členy, z nichž dva jsou navíc tvořeni z dalších dvou politických uskupení. Situace to není jednoduchá a je složitější dojednat kompromis mezi tolika zúčastněnými.

Jaký je výhled Českých Budějovic na rok 2019. Jaké jsou priority města?

Prioritou města již mnoho let je a ještě dlouho zůstane řešení situace v dopravě. Nemáme dálnici, byť se část D3 přibližuje zvolna k městu, tak v danou chvíli vede odnikud nikam. Není součástí propojené dálniční sítě, do Prahy se po ní ještě řadu let neprojedeme. Je to bohužel špatné dědictví z minulosti, kdy priority stavby dálnic byly mimo Jihočeský kraj. Veškerý tranzit na jih do Rakouska či na Lipno a do Německa jde přes město. Chybí obchvat města (jeho součástí je D3) s navazujícími stavbami – Severní spojkou a Jižní tangentou. Bez dokončení těchto staveb se dopravně městu neulehčí. 

Palčivým problémem je také nedostatek parkovacích míst. Město má rozlohu pouhých 55 km čtverečních a je po Praze druhé dopravně nejzatíženější v republice. Prostoru pro vybudování nových parkovišť není mnoho. Sázíme na koncept záchytných parkovišť, preference MHD (děti do 15 let a senioři nad 65 mají MHD zdarma) a zklidnění centra města.

Kromě dopravních staveb je pro město prioritou rekonstrukce objektu nádraží, vymístění kamionů, rozšiřování cyklostezek, vybudování pěších zón v centru. Dále výstavba multifunkční haly, nového divadla, ozelenění náměstí, revitalizace veřejného prostoru, budování koupališť, výstavba městských nájemních bytů pro mladé rodiny a seniory, posílení bezpečnosti, zavedení participativního rozpočtu a naplňování Strategického plánu města.

Kdo je podle vás zodpovědný za průtah realizace dopravních staveb, které, jak již bylo zmíněno, jsou pro město naprosto klíčové? A co se v rámci svých možností budete snažit udělat pro urychlení výstavby?

Město se iniciativně podílelo a podílí na výkupech potřebných pozemků pro D3 i staveb navazujících. Jednáme s ŘSD a MD s cílem maximálně urychlit výstavbu. Viníkem stavu, kdy sedmé největší město v republice nemá napojení na dálniční síť, je podle mne minulost. Při plánování stavby dálnic se stále Jižní Čechy a České Budějovice opomíjely. Zpoždění výstavby má řadu příčin – od zákona o zadávaní veřejných zakázek, přes posuzování vlivu stavby na životní prostředí, složitosti územního a stavebního řízení až po protesty ekologických aktivistů a rostoucí ceny stavebních prací a materiálu. A pochopitelně, všichni jsme jen lidé a děláme chyby – tedy i vliv této skutečnosti se na daném stavu jistě podepsal.

Jak konkrétně chcete zklidnit dopravu v centru města?

Hodláme omezit vjezd na náměstí a do centra města, omezit či případně postupně zakázat parkování na náměstí – to ale až v době, kdy budeme mít připravena kapacitní parkoviště jak pro obyvatele města, tak pro přespolní motoristy.

Kolik nových parkovacích míst plánujete v tomto volebním období vybudovat?

Druhou a třetí etapu parkoviště Jírovcova, parkoviště na Náplavce, parkoviště na Dlouhé louce (váže se na vymístění kamionů), odstavné parkoviště v Mladém, parkovací dům u  sportovní haly – odhadem přes 1000 parkovacích míst.

V jaké fázi je aktuálně projekt na vybudování parkovacího domu? Jaké předpokládáte náklady a z čeho budou financovány?

Parkovací dům je ve fázi přípravy projektu, kapacita cca 500 míst. Řeší se připomínky odborných útvarů magistrátu. Financování předpokládáme jednak z vlastních zdrojů a jednak z dotace v rámci IPRÚ.

Jaké nejdůležitější investice letos plánujete do sociálních služeb a do vzdělávání?

Standardně podporujeme společnosti a spolky, které v dané oblasti působí, a to formou finanční podpory organizacím působícím v oblasti pečovatelských služeb, osobní asistence a tísňové péče. Město samo provozuje 3 velké domy s pečovatelskou službou a azylové zařízení.

Co očekáváte od blížícího se sjezdu hnutí ANO? Již nyní je totiž zřejmé, že se vedení zásadním způsobem neobmění.

Očekávám to, co je uvedeno v otázce – vedení se zásadním způsobem neobmění. Je to stará sportovní moudrost, že složení vítězného týmu se nemění.

A vy sám o kandidatuře do předsednictva hnutí neuvažujete? Proč?

Neuvažuji. Za Jihočeský kraj jsme za naše hnutí nominovali pana poslance Romana Kubíčka, který v předsednictvu působil i v minulém období. A odkazuji na předchozí odpověď – vítězný tým neměníme.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Kateřina Synková

Mgr. Ing. Taťána Malá byl položen dotaz

znásilnění

Dobrý den, prý pro novou definici znásilnění hlasovalo 169 poslanců. A co ten zbytek? To byl někdo proti? Zajímalo by mě kdo. A ještě víc by mě zajímalo, jak to bude vypadat v praxi. Jak bude oběť prokazovat, že říkala ne? A zvyšují se s novelou i tresty za znásilnění, protože když občas slyším o ně...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Proto ty útoky.“ Lauferův dobrý známý odhalil, proč o mrtvém nemluví dobře

10:20 „Proto ty útoky.“ Lauferův dobrý známý odhalil, proč o mrtvém nemluví dobře

„Nerozumím tomu, proč se jeho ‚kapitán Minařík‘ neřešil již dávno, kdy by i sám Laufer k tomu mohl c…