Pravicová koalice to zamítla. Nicméně soudím, že by to bylo rozumným a nadmíru potřebným krokem, o kterém bychom měli uvažovat i dnes. Nelze totiž nevidět, že se finanční situace obcí v oblasti výkonu státní správy, která není v posledních letech nijak dobrá, stále zhoršuje. Na obce stát deleguje stále více nejrůznější správní agendy, ale již ne s tím související kompetence potřebných nákladů vynakládaných obcemi.
Jde např. o provozování kontaktních míst informačního systému CzechPoint, které stát financuje jen z 85 %, obce také musí plnit řadu úkolů podle stavebního zákona, musejí se postarat o výměny řidičských průkazů atd. V praxi tak dochází k prohlubování nedostatečné výše krytí výdajů obcí na výkon státní správy.
Letos totiž došlo k dalšímu meziročnímu snížení státního příspěvku na výkon přenesené působnosti městům a obcím, a to zhruba o 17 %. Pro příští rok ale vláda neuvažuje ani o jeho valorizačním zvýšení. Tímto způsobem nemůže docházet k úspoře veřejných financí, jedná se o pouhý přenos úhrady nákladů na výkon státní správy ze státu na obce, zejména na obce s rozšířenou působností.
Řešení není důsledné, ani systémové
Obce tak de facto stále více dotují výkon státní správy. Možná, že se jedná i o promyšlený krok, jak učinit místní samosprávy závislejší na rozhodování centrálních orgánů.
Vláda tento problém neřeší důsledně, a vůbec již ne systémově. Proklamovanou snahou vlády je sice snížit byrokratickou zátěž obcí o 20 % v průběhu dvou let, a tak snížit i potřebné finanční náklady, ale jak řešit nedostatek peněz obcí na výkon státní správy dnes, kdy je to aktuální?
Systémové řešení by mělo spočívat v přezkoumání dosavadních metod rozdělování daňových příjmů měst a obcí s ohledem na jejich běžné povinnosti, včetně nákladů na přenesené působnosti státní správy. Dále by měl být zaveden takový systém, kdy stát financuje státní správu, kterou si u obcí objedná, minimálně v rozsahu 95 % průměrných nákladů pro všechny typy obcí.
A také nelze nadále pokračovat v praxi dosavadní vládní politiky, která navzájem slučuje financování přenesené a samostatné působnosti obcí, neboť každá tato působnost i potřebné finanční zdroje slouží k jinému cíli.
Dále čtěte:
Braný (KSČM): Stav čerpání evropských peněz je alarmující
Čerpat dotace z EU? Nečas musí najít desítky miliard v rozpočtu
##PROFIL 114##
Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: KSČM