Švagr (ČSSD): Výsledky SFDI za rok 2012? Něco je systémově špatně

17.03.2013 7:36

Čas utíká. K dispozici je Výroční zpráva Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) za rok 2012.

Švagr (ČSSD): Výsledky SFDI za rok 2012? Něco je systémově špatně
Foto: CSSD.cz
Popisek: Logo ČSSD

Informace týkající se hospodaření uplynulého roku je důležitá, vypovídá totiž o současném stavu financování dopravní infrastruktury u nás. A nelze si nevšimnout, že je něco v nepořádku…

Stačí si vedle sebe položit plán – schválený Rozpočet SFDI na rok 2012  a skutečnost – tuto  Výroční zprávu. A  porovnat základní čísla – objektivní potřeby příjemců vyčíslené při sestavování rozpočtu 101 mld. Kč, schválený  rozpočet 66 mld. Kč, skutečné disponibilní zdroje 63 mld. Kč, skutečně realizované výdaje 52 mld. Kč. Jednoduchý propočet – v rozpočtu SFDI na rok 2012 zůstalo nevyčerpáno 11 mld. Kč !

Čím to je, že opakovaně konstatujeme nedostatek finančních zdrojů a pak zůstane na účtech SFDI nevyčerpaných 11 mld. Kč? Schválený rozpočet na rok 2012 přímo uvádí, že v důsledku omezení výdajového rámce dojde ke zpomalení financování řady akcí, nebude možné nastavit rychlejší a efektivnější harmonogram výstavby daných akcí, případně nebude možné čerpat finanční prostředky z EU v rámci nové finanční perspektivy v roce 2014. Z toho přeci vyplývá, že pokud by se našlo více peněz, přesně se ví, kam je alokovat. Logická je pak otázka: Proč tedy takové nedočerpání rozpočtu? Nebo jak  management SFDI v průběhu roku reagoval na vývoj financování? Asi málo, protože jinak by rok nemohl dopadnout tak, jak dopadl. A nic na tom nemění ani fakt, že nedočerpané prostředky budou zapojeny do letošního rozpočtu. Ve schváleném rozpočtu SFDI na rok 2012 je také zmínka o riziku v podobě smluvních závazků na výstavbu pozemních komunikací z minulých let v objemu cca 29 mld. Kč, které však nemají finanční krytí. Z jaké části byly tyto závazky umořeny, když v rozpočtu SFDI zbyly nevyčerpané finanční zdroje?

V loňském roce zkrátka stavebnictví spolu s dalšími obory národního hospodářství přišlo o 11 mld. Kč, které byly na účtech SFDI k dispozici, ale zůstaly tam bez dalšího využití. A když vezmeme do úvahy, že podle ČSÚ v roce 2012 meziročně poklesla stavební produkce o 6,5% a připočteme nevyužité multiplikační efekty z nerealizovaných investic, vidíme důsledky hospodaření SFDI v širších souvislostech. Peníze na bankovním účtu nám hospodářský růst nenastartují. A naši spokojenost se stavem české dopravní infrastruktury už vůbec nezlepší.

Tradiční se stává otázka čerpání finančních prostředků z Operačního programu Doprava. Z výsledků roku 2012 zjišťujeme, že není nad čím jásat. Schválený rozpočet SFDI předpokládal zapojení evropských zdrojů ve výši 21 mld. Kč, skutečně bylo investováno 10 mld. Kč. Poněkud smutná bilance, uvážíme-li, že právě vbíháme do cílové rovinky programového období 2007-2013 a s čerpáním bychom měli tak trochu finišovat.

Suma sumárum, peněz na dopravní infrastrukturu je rok od roku méně a ani to málo nejsme schopni vyčerpat. Je evidentní, že systém kolabuje jako celek – nefunguje plánování (jak jinak si vysvětlit nízké čerpání), nefunguje operativní řízení, které by bylo schopno adekvátně reagovat na vývoj financování. Selhává také příprava staveb, a není to jen tím, že by na jejich financování nebyly peníze. Například na přípravu a zabezpečení staveb na silnicích I. třídy nebylo loni vyčerpáno 280 mil. Kč, na rychlostních silnicích 188 mil. Kč a na dálnicích 131 mil. Kč. Jen na těchto třech jmenovitě uvedených položkách nebylo na přípravu staveb vyčerpáno téměř 600 mil. Kč. Děláme skutečně vše pro to, abychom měli dostatečně připravené stavby na novou finanční perspektivu evropských fondů? Jsou na stole konkrétní návrhy jak situaci zlepšit?

Dlouhodobě tvrdím, že na úrovni SFDI také nefungují kontrolní mechanismy, a to i přesto, že Fond je ze zákona odpovědný za efektivní využití finančních prostředků. Argumentaci mi ale tentokrát usnadnil samotný návrh Výroční zprávy SFDI. V úvodním slově ředitele Fondu se uvádí „SFDI také provedl velkou kontrolu zadávání veřejných zakázek na neinvestiční akce ŘSD ČR, která ukázala na významné rezervy v transparentnosti zadávacích řízení.“, a ve vlastním textu Zprávy je pak věta:  „Auditoři EK (Evropské komise) na základě vykonané kontroly konstatovali, že se EK nemůže plně spolehnout na činnost národních kontrol.“

Chyby se stávají, nesmí jít ale o ty systémové a přeci základem je jejich minimalizace. Bohužel není vůbec jasné, jestli se situace mění k lepšímu. Bude zajímavé sledovat, zda se někdo konkrétní přihlásí se svojí zodpovědností za tento stav...

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: cssd.cz

Mgr. Lucie Potůčková byl položen dotaz

Jak je to s tou výjimkou?

I kdybysme pro teď měli výjimku z migračního paktu. Na jak dlouho by platila? Jak dlouho předpokládáte, že tu budou uprchlíci z Ukrajiny? Co když se z nich po čase stanou občané ČR? A proč bysme měli mít výjimku zrovna my, když uprchlíci (ne třeba z Ukrajiny) jsou i v jiných státech, ale třeba Ukraj...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Dostálová (ANO): Nad dopisy diváků aneb Autentické otázky voličů

12:06 Dostálová (ANO): Nad dopisy diváků aneb Autentické otázky voličů

Odpovědi na otázky voličů, publikované na svém veřejném facebookovém profilu