Kolovratník (ANO): Vysokorychlostní tratě zásadním způsobem zlepší náš život

07.05.2018 12:32

Jistě jste si všimli, že výstavba rychlých železničních spojení nabrala v posledních měsících tempo směrem k zahájení skutečných prací.

Kolovratník (ANO): Vysokorychlostní tratě zásadním způsobem zlepší náš život
Foto: ANO.cz
Popisek: Martin Kolovratník

Správa železniční dopravní cesty už rýsuje konkrétní projekt ve směru Praha – Drážďany a před pár dny uzavřela smlouvu na studii proveditelnosti v páteřním úseku Praha – Brno – Břeclav. Je to skvělá zpráva, protože vysokorychlostní tratě změní vnímání cestování vlakem tak, jak jsme dosud byli zvyklí.

Musíme být opravdu objížděni? To, že i sousední státy věnují velkou pozornost rozvoji své železniční rychlostní infrastruktury za podpory EU, je jasným důkazem, že i my bychom se měli vydat touto cestou. Pojďme ale postupně.

Spousta lidí se ptá, co to vůbec je studie proveditelnosti a zda je skutečně tento posun tak významný, jak se prezentuje. Můžu Vás hned na začátku ujistit – ano, je to vzhledem k vývoji VRTek v českém kontextu významný úspěch. Tento dokument se už zabývá skutečně detailními informacemi a zjednodušeně řečeno nám odpoví na všechny důležité otázky, jako vedení trasy, jaká a kde bude rychlost nebo vyhodnocuje ekonomickou přínosnost. Tohle je v kostce to nejdůležitější.

Spousta z Vás se ptá, jaké budou náklady a jestli vůbec má smysl, aby Česko jako malá země měla vysokorychlostní železnice. Přesná čísla zatím nikdo neví a jestli někdo tvrdí, že ano, pak nemluví pravdu. První přesnější odhady budeme znát právě díky studii proveditelnosti, ale už nyní mohu prozradit, že se bavíme o částce v řádu stovek miliard korun.

Ano, je to skutečně velká suma peněz. Souhlasím, ale zároveň dodávám – má to smysl. Vysokorychlostní tratě totiž nemůžeme vnímat pouze jako dopravu z bodu A do bodu B. Ne, takhle je to špatně. Vnímejme tuto příležitost jako možnost, jak lidem zlepšit životy. Díky vysokorychlostnímu cestování už přestane hrát zásadní roli vzdálenost nejen mezi největšími českými městy, ale díky napojení na evropskou vysokorychlostní síť i mezi evropskými metropolemi.

Vysokorychlostní tratě otevřou nové příležitosti i pro naši ekonomiku. Lidé už nebudou vázaní pouze na práci ve svém městě, ale naopak. Vzhledem ke snížení dojezdové doby budou moci pracovat kdekoliv. Představte si, že cesta z Prahy do Brna bude trvat hodinu. Vzniknou nové příležitosti i pro české firmy.

S příchodem vysokorychlostních tratí můžeme očekávat příchod dalších turistů. Na první pohled se to může zdát, jako zanedbatelná skutečnost. Určitě ale není. Vždyť si jenom uvědomme, kolik evropských států těží z turistického ruchu a jak významný podíl toto odvětví má na jejich HDP. Navíc centrem turismu už nebude pouze Praha. Přeci jenom, proč by turisté nezavítali do Brna nebo i našich Pardubic? Myslím si, že Česko není jenom Praha a spousta našich měst je krásných.

Představte si, jak moc uleví vysokorychlostní tratě i silniční dopravě. Lidé díky rychlosti vymění své automobily za pohodlí rychlých vlaků. Silnice a hlavně dálnice již nebudou tak přeplněné a dočkáme se plynulejší dopravy bez výrazných zdržení. Navíc lidé ušetří čas za volantem a mohou ho využít k práci nebo ke studiu.

Výhod vysokorychlostních tratí je spousta. A to jsme ještě neotevřeli téma ekologie, uvolnění kapacity pro nákladní, železniční dopravu atd… Určitě ale na to napíšu brzy další článek, takže sledujte moje stránky, aby Vám nic neuniklo.

Převzato z profilu.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Ing. Petr Bendl byl položen dotaz

Pomoc zemědělcům

Dobrý den, jste pro pomoc zemědělcům kvůli nepřízni počasí? Já to narovinu nechápu. Proč se pořád zemědělci tak podporují? Netvrdím, že to mají lehké, ale kdo to má dnes snadné? A podporují se snad jiná odvětví, protože se jim nedaří? Neměli by se zemědělci na takovou situaci připravit a třeba nějak...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ministr Válek: Cílem zákona je především dostat léky k pacientům

16:21 Ministr Válek: Cílem zákona je především dostat léky k pacientům

Projev na 103. schůzi Poslanecké sněmovny 22. května 2024 k zákonu o léčivech