„Tento návrh směrnice reaguje na rozvoj on-line prodejních technik. Odstraňuje některá nejasná ustanovení platné směrnice, která v praxi způsobovala značné problémy. Dojde tak k většímu sjednocení pravidel pro prodej cestovních služeb, což bude mít dopad na posílení konkurenceschopnosti a důvěry spotřebitelů v přeshraniční nákup služeb,“ uvedla ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová.
Mezi konkrétní příklady novinek lze uvést například zavedení zcela nové kategorie tzv. spojených cestovních služeb, u kterých obchodníci zprostředkovávající tyto služby nebudou podléhat stejným povinnostem jako pořadatelé zájezdů (cestující budou informováni o charakteru nakupovaných služeb, odpovědnosti obchodníka a odpovídajícím zajištění proti úpadku). Směrnice tím reaguje na fakt, že spotřebitelé mají různé požadavky nejen na kvalitu nakupovaných služeb a cenu, ale mají i různou potřebu ochrany. Například rodiny s malými dětmi či senioři mají vyšší požadavky na zabezpečení a ochranu při cestách, než jednotlivci, kteří cestují na prodloužený víkend.
Další novinkou je právo na odstoupení spotřebitele od smlouvy v případě tzv. vis maior (živelné pohromy, válka, propuknutí epidemie) bez nutnosti zaplacení storno poplatků a konkretizace pomoci, kterou má pořadatel poskytnout cestujícím v nouzi. Zpřesněna byla ustanovení týkající se povinnosti pořadatele zajistit ubytování cestujícímu až na tři noci v případě neočekávaných a mimořádných okolností v destinaci. Směrnice řeší kolizi nároků na náhradu škody, které vyplývají ze směrnice a z dalších unijních předpisů upravujících náhrady cestujícím v dopravě.
Nově jsou upravena pravidla pro odstoupení od smlouvy pro cestujícího bez placení storno poplatků v případě zvýšení ceny o více jak 8%. Členské státy si budou dále moci v národních legislativních předpisech stanovit možnost cestujícího odstoupit od smlouvy uzavřené mimo obchodní prostory ve lhůtě 14 dnů bez udání důvodu.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV