Paroubek: Nekončící problémy automobilky Volkswagen

07.08.2017 11:17

Když v září 2015 bylo oznámeno, že Volkswagen čelí ohromnému emisnímu skandálu, znamenalo to děsivý propad cen akcií této firmy na burze a velký pokles její důvěryhodnosti.

Paroubek: Nekončící problémy automobilky Volkswagen
Foto: NS-LEV21
Popisek: Jiří Paroubek

VW to v průběhu necelých dvou let stálo 25 mld. dolarů a účet těchto výdajů není zdaleka uzavřen. O co tehdy šlo? Přišlo se na to, že VW celkem do 11 milionů aut instaloval software umožňující manipulovat s emisemi. Co je však ještě více zarážející, je seriál neustálých dalších skandálů, které VW provázejí.

Tím nejnovějším problémem u VW, který s Renaultem, posíleným nedávno Nissanem, soutěží o pozici největší automobilky světa je to, že Evropská investiční banka (EIB) mu v průběhu let napůjčovala miliardové úvěry na vývoj a zavádění technologií šetrných k životnímu prostředí a zdá se, že VW tyto peníze použil na jiné účely.

Přitom se jednalo o sumu nemalou, v průběhu let o 4,6 miliardy eur (přes 120 miliard korun). Před pár týdny se zase objevilo v souvislosti s VW a jinými německými automobilkami to, že vytvářejí kartelové dohody na výši cen automobilových součástek. Zkrátka, automobilky v čele s VW vytvářejí svou vlastní podnikatelskou kulturu, která mnoho z obvykle respektovaných pravidel nerespektuje.

Ing. Jiří Paroubek

  • Nenarodili jsme se sami pro sebe, ale proto, abychom sloužili své vlasti. ( Jindřich IV.)

Ale vraťme se ještě k problematice úvěrů EIB pro VW. Přiznám se, že je pro mě novinkou, že úvěry EIB je možné poskytovat, kromě zcela pochopitelně úvěrů poskytovaných státům, regionům a městům a jiným veřejným korporacím, také tak obřím soukromým firmám jako je VW. Ty úvěry jsou totiž s nižšími než obvyklými úroky a také s mnohem měkčími podmínkami splácení.

Samozřejmě, že nemám k dispozici úvěrovou smlouvu, kterou uzavřel s EIB Volkswagen. Ale pokud si dobře vzpomínám na úvěry poskytované hl.m. Praze Evropskou investiční bankou v době, kdy jsem byl náměstkem primátora Prahy pro finance (léta 1998-2004), tak kromě nízké úrokové míry tam byly některé další senzační parametry. Například odklad splátek jistiny až o šest let anebo doba splatnosti úvěru 20 – 25 let. VW ještě v tuto chvíli dluží EIB 700 milionů eur. Tedy ne zrovna malou částku.

Prostě velké koncerny v automobilovém průmyslu si dělají, co chtějí a vytvářejí si taková pravidla, která jim a jenom jim vyhovují. A kašlou přitom na veřejný zájem a občany.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Tomáš Zdechovský byl položen dotaz

Právo na opravu

Věci se dají dát opravit už dnes, ale problém je, že oprava často vyjde stejně nebo skoro stejně jako koupit si novou věc. Tak k čemu pak platit za opravu? Nepřijde vám tento zákon EU zase úplně zbytečný? A když dám věc opravit, jakou, pokud vůbec, na ni pak budu mít záruku? Děkuji za odpověď

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Hašek (PRO): Věda a výzkum patří pod školství. Ukončete tu šarádu s hledáním ministra

18:14 Hašek (PRO): Věda a výzkum patří pod školství. Ukončete tu šarádu s hledáním ministra

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k hledání nového ministra pro vědu a výzkum.