Šmíd (SPO): Perspektivy školství v Ústeckém kraji

27.03.2017 9:11

Ústecký kraj není bohužel nezávislým organizmem a musí postupovat v souladu se školskou politikou ČR. Na tu je můj osobní pohled v mnoha směrech kritický.

Šmíd (SPO): Perspektivy školství v Ústeckém kraji
Foto: archiv kandidáta
Popisek: Petr Šmíd (SPO)

Ústecký kraj není bohužel nezávislým organizmem a musí postupovat v souladu se školskou politikou ČR. Na tu je můj osobní pohled v mnoha směrech kritický. Změny, které přicházejí, nepovažuji častokrát za přínosné. Současná podoba tzv. inkluze je trnem v oku odborné veřejnosti. Na připomínky není brán zřetel. Finanční prostředky určené pro školství jsou místo k učitelům směřovány na podporu různých neziskových organizací a mohl bych ještě dlouho pokračovat.

Největším problémem ve středním vzdělávání jsou jeho celkové výsledky. Bohužel se Ústecký kraj pohybuje, v různých celostátních srovnáních, na posledních příčkách. Zde ovšem neleží tíha na bedrech pouze středních škol, ale také a hlavně škol základních. Ukazuje se totiž, že kamenem úrazu je vzdělávání na druhém stupni škol základních. Samozřejmě nemůžeme proces výchovy a vzdělávání redukovat pouze na systém školství, záleží také na rodičích dětí.

Rád bych, aby se obnovily některé prvky, které se osvědčily v minulosti a které nejsou procesně ani finančně náročné. Mám na mysli například předmětové metodické komise. Je důležité, aby se vybraní učitelé scházeli nejen mezi středními školami v kraji, ale také s učiteli základních škol, neboť sdílení zkušeností a dobré praxe nám může pomoci.

V brzké budoucnosti bude závažným problémem ve středním školství nedostatek kvalifikovaných učitelů odborných předmětů na středních odborných školách, zejména technicky zaměřených oborů vzdělání. Zde bude důležité, aby si svou zodpovědnost ve vztahu ke vzdělávání uvědomily také firmy. Ostatně zlepšení spolupráce firem a škol je jedním z mých hlavních cílů. Jsme ve fázi monitorování potřeb firem, navázali jsme spolupráci s významnými partnery zastupujícími oblast průmyslu, zemědělství, služeb a dalšími. Cílem je reagovat na skutečné potřeby trhu práce. Například zavedením prvků duálního vzdělávání.

Chtěl bych také zdůraznit nutnost podpory karierového poradenství. Je důležité, abychom dokázali každého žáka kvalifikovaně informovat o jeho nejlepších předpokladech pro výběr oborů středního a terciárního vzdělání.

Spolu, s výše uvedeným, je zároveň i potřebné vybrané obory vhodnými způsoby popularizovat a motivovat žáky k jejich studiu. V této souvislosti bych chtěl rozšířit počet podporovaných oborů SŠ formou stipendia Ústeckého kraje. Musíme se zaměřit například na podporu zdravotnických oborů vzdělání, zejména oboru zdravotnický asistent, ve kterém je dramatický pokles počtu žáků, který by v budoucnu mohl znamenat ohrožení zdravotní péče pro občany kraje.

Psáno pro Učitelské noviny.

Převzato z profilu.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Ing. Jana Bačíková, MBA byl položen dotaz

Jak dlouho myslíte, že vaše důchodová reforma vydrží?

Dobrý den, zajímalo by mě, k čemu je dobrá důchodová reforma, na které nepanuje mezi vládou a opozicí shoda? Protože co když se nějaká schválí a jiná (další) vláda, ji zase zruší? Myslíte, že to prospěje něčemu pozitivnímu? Proč je takový problém se dohodnout? Vy jste sice opozici k jednání přizvali...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Hřib (Piráti): V investicích do infrastruktury pro cyklisty pokračujeme

22:01 Hřib (Piráti): V investicích do infrastruktury pro cyklisty pokračujeme

Informace na svém veřejném facebookovém profilu k dalším investicím do infrastruktury pro cyklisty v…