Ekonomika.cz: Jak jsou na tom ryze české softwarové firmy?

30. 3. 2014 13:23

Ekonomika.cz o vývoji a perspektivách českých softwarových řešení.

Ekonomika.cz: Jak jsou na tom ryze české softwarové firmy?
Foto: kr-stredocesky.cz
Popisek: Počítač

Na příkladu společnosti SYSCOM Software, jedné z nemnoha českých firem, která se dokázala vypracovat z nadšeneckých začátků na špičkovou úroveň, ukazuje server ekonomika.cz jakou cestu urazili naši programátoři.

Absolutní nenasycenost českého trhu v 90. letech a hlad po počítačích byl předpokladem pro vznik mnoha IT firem a zastoupení světových značek. Dovézt kamion počítačů bylo to nejjednodušší. To dokázal kdokoli. Pak ovšem logicky vyvstala poptávka po firemních propojeních, IT řešeních pro české společnosti. Takových firem, a vůbec odborníků na danou problematiku, ale bývalo u nás žalostně málo.

Také společnost SYSCOM vznikla v 90. letech a původně se zabývala jen technikou a hardwarem. Společenská poptávka po síťovém řešení, jež by pracovalo česky a respektovalo českou legislativu, normy a další pravidla, sílila. A programátoři SYSCOMu zkrátka neodolali. Skutečnost, že se od začátku profilovali jako firma s vlastními řešeními na míru podle potřeb klienta, nechtěli přebírat a přizpůsobovat řešení zahraničních firem, považuje dnes ředitel Kamil Bouška za krok správným směrem.

Průlomové řešení

První velkou zakázkou byla práce pro Dům bytové kultury, tedy velký obchodní dům s nábytkem a bytovými doplňky. DBK potřeboval řešení pro celý provoz, pětice programátorů tedy vytvořila kompletní specializovaný systém od vedení účetnictví, evidence majetku a prodeje, přes objednávky, řešení skladů, prodejní terminály a tak podobně. Vždy podle nové legislativy systém pružně aktualizovali.

V té době fungoval v rámci původního SYSCOMu pětičlenný tým programátorů, kde všichni dělali všechno - počínaje návrhem architektury systému, analýzami, vytvořením prototypu a jeho následným testováním a konče třeba vyškolením personálu či technickou podporou. Ačkoli programátoři na začátku neměli ani vlastní zázemí, řešení skvěle zvládli a získali nejen velké zkušenosti -neboť v rámci ČR šlo o zcela ojedinělé řešení -  ale také jméno v oboru. Následně proto SYSCOM získal velkou zakázku od Čedoku na vybudování rozsáhlého rezervačního systému s propojením poboček v zahraničí.

Ke konci první poloviny 90. let firma začala růst a rozrostla se o dceřiné společnosti. Byl to vlastně logický krok. Česká republika již byla dostatečně nasycená výpočetní technikou a IT trh se začal úzce specializovat. Kromě společností, které dovážely hardware, vytvořila poptávka přirozené prostředí pro vznik firem, jež uměly navrhovat řešení, programovat, realizovat síťová řešení a vyvíjet aplikace.

SYSCOM a Quelle a SYSCOM

Nově vzniklý SYSCOM Software, který se vyčlenil z původního SYSCOMu, si pořídil vlastní sídlo a postupně se rozrůstal. Další velkou zakázkou a obrovskou zkušeností byla pro rozrůstající se tým SYSCOM Software zakázka zásilkového obchodu Quelle. Kvůli ní dokonce zřídil SYSCOM pobočku v Hradci Králové, aby byl na dosah sídla klienta. Vznikl rozsáhlý IT systém, který zahrnoval řízení skladů na všech pobočkách firmy ve světě.

„Zpočátku jsme cítili, že nás Němci, majitelé Quelle, trochu podceňují. Mysleli si, že v česku je IT teprve v plenkách. Přitom tehdy byly jejich klíčové systémy postaveny na programech Basic a Fox, zatímco my už jsme pracovali s relačními databázemi. Řešení, jež jsme jim navrhli, byla mnohem dál, než jejich tehdejší korporátní systém. Dohadovali jsme se téměř rok, než si ověřili, že naše návrhy jsou na špici možností,“ vzpomíná ředitel Bouška.

Období růstu

Nové projekty donutily SYSCOM Software nabírat další zaměstnance. Podle Boušky byl rychlý nárůst počtu zaměstnanců náročným obdobím.

„Jako parta do deseti patnácti lidí jsme mohli fungovat více méně rodinným způsobem. Byl před námi úkol, každý řekl, co udělá. Když to náhodou ve stanoveném termínu nestihl, což se ale stávalo minimálně, zaplatil pivo a bylo to vyřízeno. Všichni jsme byli nadaní nadšenci, bavilo nás to, a velké formality jsme nepotřebovali. Ale když začali přibývat další a další lidé, z malé firmy, kde jsme si byli všichni rovni, jsme museli postupně přejít na několika úrovňovou řídící strukturu,“ říká K. Bouška.

Období, kdy firma obrovsky rychle rostla, považuje její ředitel za jedno z nejtěžších. Transformace byla náročná časově i finančně. Rozvoj firmy ji paradoxně vnitřně brzdil v práci. „Museli jsme činnosti diverzifikovat, vznikly týmy pro analýzu, programování, testování, implementaci u zákazníků. Jeden člověk už nemohl zvládnout všechno. Takže se lidé museli přeškolovat, což ale ne každý vítá,“ vzpomíná ředitel.

Certifikace a prověrky

Dnes už má společnost zaběhnutou profesionální strukturu a může růst snadněji. Jenže i růst má své stinné stránky. Aby byl SYSCOM Software schopen vyhovět potřebám zákazníků ve státním sektoru, klíčovým předpokladem je, že jeho zaměstnanci mají příslušné certifikace ISO a prověrky NBÚ druhého stupně. „Pro zákazníky ze státního sektoru prostě musíme mít k dispozici týmy certifikovaných odborníků, kteří pracují na dlouhodobých projektech,“ vysvětluje K. Bouška. Jinak to podle něj ani není možné, firma si prostě nemůže dovolit najímat tzv. IT freelancery nebo používat „švarc systém“.

IT firmy, které si na projekty najímají odborníky jen na omezenou dobu, jsou tak mnohem pružnější v případě, kdy poptávka stagnuje. „Poctivé společnosti to ale mají složitější. Pokud se jejich projekty z nějakého důvodu zastaví a nastane fáze čekání či přešlapování na místě, přináší jim to jen mzdové náklady. A vzhledem k platné legislativě se jim pak prodražuje i propuštění zaměstnanců,“ upozorňuje Bouška.

Být připraven

„IT odborníci mají ve srovnání s jinými zaměstnanci odjakživa výrazně vyšší mzdové požadavky. A není žádným tajemstvím, že velké zahraniční či nadnárodní IT společnosti jsou ve mzdové a motivační oblasti pro ty ryze tuzemské velmi silnými konkurenty,“ poznamenává šéf jedné z nich.

Podle Boušky se vedení snaží ve firmě udržovat přátelskou atmosféru v duchu počáteční rodinné tradice.

„Vytvořili jsme vysoce motivační prostředí a současně se snažíme vycházet zaměstnancům vstříc i nad běžný rámec pracovně-právních vztahů. A během roku pro ně samozřejmě pořádáme celou řadu akcí. Smyslem toho všeho je odlišit se od odosobněných poboček korporací,“ rekapituluje ředitel Bouška. A s jistým zadostiučiněním dodává, že dnes ve společnosti pracuje nejeden zaměstnanec, který si v minulosti na pár let „odskočil na zkušenou“ do nadnárodní IT firmy…

Česká společnost SYSCOM Software je mj. dodavatelem vysoce sofistikovaných IT systémů pro Ministerstvo financí ČR. Získala proto všechny potřebné certifikace ISO a prověrky NBÚ.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

autor: Tisková zpráva

Bety.cz - magazín nejen pro mámy - horoskopy, recepty, diskuse, soutěže

reklama
Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Integrovaný regionální operační program v číslech: Kolik bylo zatím podáno žádostí  a o které výzvy je největší zájem

20:36 Integrovaný regionální operační program v číslech: Kolik bylo zatím podáno žádostí a o které výzvy je největší zájem

Několik desítek výzev v Integrovaném regionálním operačním programu (IROP) už bylo vyhlášeno od červ…