Ivan Langer a jeho tým: Zásadní vyjádření

19.01.2015 18:19

Se zásadním vyjádřením k problematice imigrace a bezpečnosti přišel bývalý ministr vnitra z časů Mirka Topolánka Ivan Langer. Ten připsal své vlastní stanovisko k obsáhlému expozé Centra bezpečnostních studií CEBES, jež funguje v rámci vysoké školy CEVRO Institut, kterou právě Langer řídí.

Ivan Langer a jeho tým: Zásadní vyjádření
Foto: Hans Štembera
Popisek: Ivan Langer

Centrum bezpečnostních studií CEVRO Institutu na Facebooku prezentovalo názor na integraci uprchlíků. Zásadním kritériem musí podle něj být úspěšnost této integrace.

"Je téměř komické sledovat, jak se čeští i evropští politici předhánějí v argumentech pro a proti přijímání uprchlíků, zejména ze Sýrie,“ píše institut s tím, že ačkoliv je řada argumentů správná, jiné jsou populistické a nesmyslné.

"Úvahy typu, že zabývání se otázkou, jakou šanci budou mít uprchlíci 'zapadnout do společnosti', je diskriminace proti duchu Ústavy ČR, jsou dokonce velmi nebezpečné,“ varuje. Je prý zjevné, že bez začlenění do společnosti dochází k "hrůzným, odporným a zoufalým činům přistěhovalců“.

"A nic na tom nemění prázdné fráze o multikulturalismu (či špatném svědomí bývalých koloniálních velmocí). Budeme si muset umět přiznat, že riziko plynoucí z neúspěšné integrace Ukrajince, Vietnamce, Syřana nebo Afghánce není stejné, roste geometrickou řadou, a že důsledky můžou být a jsou fatální,“ končí prohlášení vzdělávací instituce.

K němu následně připsal svůj osobní názor i Ivan Langer, ředitel CEVRA a bývalý ministr vnitra za ODS. Toho zaujalo, že vláda rozhodla o přijetí 70 rodin syrských uprchlíků. "A proč ne 50 nebo 100 rodin,“ zaujalo Langera s tím, že už jen volba tohoto čísla ukazuje, jak vláda přistupuje k problému chaoticky.

Podle Langera nejde až tolik o čísla, jako o "integrační potenciál“. "V tomto smyslu může znamenat 70 syrskych rodin větší riziko než 700 ukrajinských rodin,“ píše Langer. Vláda by se proto podle něj měla zamyslet nad tím, zda by nebylo lepší soustředit se v imigrační politice na země, u kterých je zkušenost, že "kombinace integračního potenciálu a integrační způsobilosti“ nebude představovat takové riziko.

Co přesně se objevilo na Facebooku:

Centrum bezpečnostních studií CEBES:

Úspěšná integrace uprchlíků musí být rozhodujícím kritériem

Je téměř komické sledovat, jak se čeští i evropští politici předhánějí v argumentech pro a proti přijímání uprchlíků, zejména ze Sýrie. Řada dílčích argumentů je správná, řada populistická a nesmyslná. Úvahy typu, že zabývání se otázkou, jakou šanci budou mít uprchlíci „zapadnout do společnosti“ je diskriminace proti duchu Ústavy ČR, jsou dokonce velmi nebezpečné. Jak pro uprchlíky samotné, tak pro přijímající společnost. To, že takto nerozumně argumentuje senátor proti ministrovi z vlastní strany, je opravdu komické. Tragická však zůstává velmi malá vůle vyřknout objektivní (avšak politicky často nepopulární) pravdu – kritérium integrace nebo začlenění do společnosti je klíčové. Je totiž zjevné, že není horšího výsledku pro všechny zúčastněné či zároveň lepšího podhoubí pro hrůzné, odporné a zoufalé činy přistěhovalců, než jejich život na samém okraji společnosti, mnohdy v důsledku nulové schopnosti integrace. U uprchlíků de facto, in orbit či prima facie (tedy těch, kteří nechtějí či nemůžou získat postavení statutárního uprchlíka nebo o jejich statusu bylo rozhodnuto hromadně) je riziko budoucí neintegrace vyšší. A nic na tom nemění prázdné fráze o multikulturalismu (či špatném svědomí bývalých koloniálních velmocí). Budeme si muset umět přiznat, že riziko plynoucí z neúspěšné integrace Ukrajince, Vietnamce, Syřana nebo Afghánce není stejné, roste geometrickou řadou, a že důsledky můžou být a jsou fatální.

Ivan Langer:

Vláda rozhodla o prijeti 70 rodin syrskych uprchlíků. A proc ne 50 anebo 100 rodin?

Tato legitimní otázka jen potvrzuje pomylenost evropske (i ceske) imigrační politiky!

Pro její úspěšnost není az tak podstatný počet těch, kdo přicházejí, nýbrž integrační potenciál přijímacích zemi v kombinaci s integrační způsobilosti tech, kdo přicházejí!!!
A v tomto smyslu muže znamenat 70 syrskych rodin větší riziko než 700 ukrajinských rodin. A vláda nám tudíž dluží odpověď:
1. Proc 70 a ne 50 nebo 100?
2. Jak byl stanoven integrační potenciál České republiky?
3. Kdo určil míru integrační způsobilosti vybraných uprchlíků?
4. Zda by nebylo lepší soustředit se při pomocí ohroženym lidem na ty zeme, s nimiž máme zkušenost, že kombinace integračního potenciálu a integrační způsobilosti s sebou pro nás nese prijatelne riziko?!

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: jav

Mgr. Lucie Potůčková byl položen dotaz

Jak je to s tou výjimkou?

I kdybysme pro teď měli výjimku z migračního paktu. Na jak dlouho by platila? Jak dlouho předpokládáte, že tu budou uprchlíci z Ukrajiny? Co když se z nich po čase stanou občané ČR? A proč bysme měli mít výjimku zrovna my, když uprchlíci (ne třeba z Ukrajiny) jsou i v jiných státech, ale třeba Ukraj...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Jak je sama doma, neskončí to dobře.“ Holec vytáhl na Černochovou ostrou munici

14:04 „Jak je sama doma, neskončí to dobře.“ Holec vytáhl na Černochovou ostrou munici

O průzkumech veřejného mínění, ale i o ministryni obrany Janě Černochové (ODS) mluvili v pořadu Podt…