Stíhačky Jas-39 Gripen dosud v ostré bojové akci nebyly

12.03.2014 12:48

Vizitka švédského víceúčelového proudového bojového letounu Jas-39 Gripen.

Stíhačky Jas-39 Gripen dosud v ostré bojové akci nebyly
Foto: acr.army.cr
Popisek: JAS-39 Gripen vzdušných sil ČR

- Jde o jednomotorový středoplošník s jednoduchým deltakřídlem a předkřídlem. Písmena JAS v názvu říkají, že gripeny umějí bojovat jako stíhačky (švédsky Jakt), utočit na pozemní cíle (Attack) a plnit průzkumné úlohy (Spaning).

- Ačkoli se o gripenu běžně mluví jako o švédském letadle, podílela se na jeho vývoji a hlavně prodeji ve světě i britská zbrojovka BAE Systems (někdejší British Aerospace). V továrnách mimo Švédsko vzniká zhruba 40 procent dílů pro každý gripen.

- Vývoj letounů byl zahájen v roce 1982; první vzlet se uskutečnil 9. prosince 1988, poslední letové testy pak byly dokončeny v prosinci 1996. V operačním nasazení švédského letectva je od roku 1997.

- Gripen má délku 14,1 metru, výšku 4,5 metru a rozpětí křídel 8,4 metru. Jeho prázdná hmotnost je 5700 kilogramů, maximální vzletová hmotnost letounu dosahuje 14.000 kilogramů.

- Pohonnou jednotkou je proudový motor Volvo Aero RM 12 s tahem 80 kN (8000 kilogramů). Letoun dosahuje maximální rychlosti 2400 kilometrů v hodině (Mach 2), dolet má 3000 kilometrů.

- Posádku gripenu tvoří standardně jeden pilot, existuje ale i dvoumístná verze.

- U jednomístné verze C tvoří výzbroj palubní kanon Mauser BK-27 ráže 27 milimetrů se zásobou 120 nábojů a regulovatelnou kadencí 1100 až 1700 ran za minutu (dvoumístná varianta D kanon nemá). Letoun je vybaven pěti závěsníky.

- Základem protiletadlové výzbroje jsou řízené střely středního dosahu AIM-120 AMRAAM a krátkého dosahu AIM-9 Sidewinder. Lze použít protizemní řízené střely AGM-65 MAVERICK, protilodní řízené střely RBS-15F nebo další typy. Alternativní výzbrojí k ničení pozemních cílů může být víceúčelová kontejnerová zbraň.

- Vedle Švédska a ČR využívají gripeny také vojenská letectva Maďarska, Jihoafrické republiky a Thajska. Jedná se o koupi letounů ve Švýcarsku, jeden stroj létá také v Británii.

- Schopnosti gripenů si piloti vesměs pochvalují. Letouny se vyznačují snadnou ovladatelností a obratností, mechanici zase oceňují jednoduchou údržbu. Kritici však poukazují na to, že gripeny nejsou plně kompatibilní se systémy NATO a nikde na světě je nevyzkoušeli v ostrém bojovém nasazení.

- Konkurenty gripenů jsou například americké F-16 či Eurofighter.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: vam, čtk

Ing. Petr Mach, Ph.D. byl položen dotaz

cenzura

Jak v EU ovlivníte, zda u nás bude zachována svoboda projevu, kterou má snahu tato vláda omezit a jak píšete i vy, schovává to za jakýsi boj s dezinformacemi?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Hnus. Ani pes je nesežral.“ Češi si všimli, kdo zkazil piškoty. Jurečka to tehdy přikryl

8:00 „Hnus. Ani pes je nesežral.“ Češi si všimli, kdo zkazil piškoty. Jurečka to tehdy přikryl

„Hnus.“ „Odporná chuť i konzistence.“ „Nedá se to žrát.“ – Těmito slovy hodnotí lidé v několika posl…