Tak to chodí v komunální politice. Příběh z Krkonoš s podnikavým starostou a miliony od Němců, které nikdo neviděl

02.11.2014 8:59

Málokde měli před uplynulými komunálními volbami tak konkrétní téma jako ve vyhledávaném českém horském letovisku – Peci pod Sněžkou. Rozhořel se tam spor o peníze od automobilky BMW. Pro jiná města by šlo o zanedbatelnou sumu, pro horské městečko to jsou nemalé peníze.

Tak to chodí v komunální politice. Příběh z Krkonoš s podnikavým starostou a miliony od Němců, které nikdo neviděl
Foto: Hans Štembera
Popisek: Lyžaři, ilustrační foto

Anketa

Na začátku kterého roku byste se nyní chtěli octnout? V naší zemi, samozřejmě.

2%
1%
59%
2%
12%
5%
0%
0%
6%
hlasovalo: 18817 lidí

Proti sobě se tak postavili dvě znesvářené strany místních boudařů a podnikatelů v cestovním ruchu. Jedni kandidovali pod hlavičkou sociální demokracie a nezávislých kandidátů Žijeme Sněžkou. Druzí, soustředění okolo peckého starosty Alana Tomáška, jako sdružení nezávislých kandidátů Sněžka. Téma je i po volbách stále živé.

V roce 2011 v zimě pořádalo BMW v Peci pod Sněžkou velkou akci na podporu své značky BMW xDrive. Během té doby jednali zástupci BMW se starostou a podle tvrzení Žijeme Sněžkou jej oslovili s tím, že by měli zájem stát se partnery. S tímto návrhem pak předstoupil dle vyjádření části místních aktivistů starosta Alan Tomášek na zastupitelstvo.

„Podle jeho slov měla spolupráce probíhat tak, že někde po městě a v lyžařském středisku budou vystaveny vozy BMW s pohonem xDrive, na plochách města bude jejich propagace, dokonce měly být na kanálech v ulicích loga BMW. Uběhlo několik týdnů a na dalším zastupitelstvu jsem se coby zástupce opozice osobně dotázal starosty, jak pokračuje ta věc s partnerstvím s BMW. Starosta na poradě zastupitelstva sdělil, že BMW si vybrala k partnerství jen firmu místního významu, která provozuje bobovou dráhu - společnost Sivia CZ. Město, za které jednal v tomto případě pouze sám starosta, se tak nechalo zcela nepochopitelně vyšachovat z tak lukrativního uzavření dlouhodobého partnerství a přenechalo zcela záměrně nejvýznamnějšího partnera v regionu soukromému subjektu,“ popisuje příběh Luboš Brát, předseda hnutí Žijeme Sněžkou.

Místo města se podle informací Žijeme Sněžkou stali partnery bavorské automobilky Relaxpark – bobová dráha zmiňovaná Sivia CZ. „Firmu Sivia CZ provozuje Jiří Karlík, starostův nejbližší kamarád ve městě. Pak restaurace Bullbar, jejímž majitelem je starosta Tomášek, a lyžařská škola Happy Hill Sochor, kterou provozuje Blanka Sochorová, zastupitelka zvolená za stranu Alana Tomáška,“ tvrdí sdružení Žijeme Sněžkou.

Podle informací tohoto místního hnutí si následně Sivia CZ, která se stala hlavním partnerem BMW, pronajala od města lukrativní pozemek na točně u sjezdovky Javor v centru lyžařského areálu v Peci pod Sněžkou a další billboardové plochy. A BMW se začalo všude prezentovat jako oficiální partner Pece pod Sněžkou. Přestože není oficiálním partnerem města. Navíc prý BMW na propagaci využívá logo města „Pec pod Sněžkou, horské město v pohybu“ a za využívání tohoto brandu neplatí městu vůbec nic.

Z kopií smluv podle vyjádření hnutí Žijeme Sněžkou vyplývá, že Sivia si pronajímá lukrativní část pozemku na točně v zimním areálu ve výměře 2 krát 2 metry. Ve skutečností je ale prosklený box s automobilem BMW pro vozidlo 5krát větší - o rozměrech 3,5 krát 5,5 metrů, tedy 19 metrů čtverečních.

Plochy (prosklený box a dva billboardy na městských budovách od města) si Sivia CZ pronajímala podle kopie nájemní smlouvy za cenu 352 tisíc korun bez DPH ročně. „Billboardy jsou pronajaty za cenu 6 000 korun ročně, což je asi desetina běžné komerční hodnoty,“ tvrdí lidé ze Žijeme Sněžkou. A pokračují, že ze znaleckého posudku, oceňujícího firmu Sivia CZ, uveřejněného v obchodním rejstříku, vyplývá, že výnosy z reklamy od uzavření partnerství s BMW stouply z cca 700 tisíc korun ročně na 3 miliony 900 tisíc ročně bez DPH. Plnění firmě Sivia CZ od BMW je tam jasně popsáno znalcem jako dominantní zdroj příjmů. „Kdyby pan starosta neodmítl partnerství města s BMW přímo a nepřehrál jej svému kamarádovi Jiřímu Karlíkovi, tyto částky by šly do obecního rozpočtu,“ stojí v odpovědích hnutí Žijeme Sněžkou na otázky Parlamentníchlistů.cz.

K reklamě na BMW byly využity i kabinky lanovky na Sněžku, která opět patří městu. A podle Žijeme Sněžkou na tom město také pravděpodobně tratí a část peněz zůstává opět na kontě Sivia CZ.

Kritizovaný starosta Pece Alan Tomášek oproti svým oponentům tvrdí, že v případě BMW nikdy nešlo o podporu města, ale lyžařského střediska. „Nikde v lyžařských střediscích nemá automobilka smlouvu s městem, vždy jen s lyžařským areálem. Ten byl však v našem případě v roce 2011 v rozkladu a nebyl schopen akci zajistit, ani garantovat její průběh po dobu tří let. Proto tuto akci zajistila firma Sivia, která již před tím dva roky spolupracovala na podobné akci s automobilkou Škoda,“ tvrdí Alana Tomášek.

Města jako Špindlerův Mlýn, kde je Audi, ani Jánské Lázně a Černý Důl, kde je Ford, nemají podle Tomáška z těchto reklam žádné peníze. Stejně tak je tomu i v sousední Velké Úpě, kde má reklamu automobilka Subaru.

Tomášek přibližuje, že se jedná o soubor aktivit a partnerství v daném lyžařském středisku, hlavním partnerem z logiky věci je lyžařský areál a jeho součástí jsou hotely, restaurace, lyžařské školy, reklamní plochy. A především třítýdenní akce BMW xDrive Village, kdy je zimní středisko v době konání této akce masivně mediálně propagováno. „Město by nikdy nezaplatilo takovou mezinárodní marketingovou podporu, kterou nám díky tomuto projektu dává BMW. V tomto projektu jsou zapojena prestižní zimní střediska z celé Evropy. V roce 2012 se naše město mezi těmito vyhlášenými středisky umístilo na druhém místě za Norským Hemsedalem. Proto je partnerství mezi městem a BMW vzájemně výhodné z hlediska mezinárodní propagace pro Pec pod Sněžkou,“ pokračuje Tomášek. Jak vidno, vztah sám nazývá jako partnerství města a automobilky.

Ohledně konkrétního plnění starosta konstatoval, že se jedná o standardní pronájem části plochy na jeden reklamní box a části zdi na reklamní plochu na dobu tří let za částku 1 milion 242 tisíc korun. „Tento záměr byl zveřejněn v listopadu 2011 na desce města a nebyl proti němu podána žádná námitka či připomínka. Město nikdy v minulosti nedostalo tak vysokou částku za pronájem plochy pro podobné účely. Osobně mě mrzí ta skutečnost, že jinak vydařený projekt byl účelově medializován před volbami, paradoxně ze strany zastupitele, který pro tento projekt dvakrát hlasoval a v průběhu uplynulých tří let. A neměl žádných připomínek,“ kroutí hlavou Tomášek.

Anketa

Jste pro znovuzavedení povinné vojenské služby?

72%
28%
hlasovalo: 8129 lidí

A co říká Tomášek na možný střet zájmů? „O žádných vazbách sponzorovaných subjektů na město nevím, vyjma jednoho. Bývalá členka zastupitelstva je ve vedení lyžařské školy, která je partnerem v tomto projektu. Nicméně poskytuje služby lyžařské školy na svých pozemcích, bez účasti města či městského majetku,“ dodal Tomášek.

Hnutí Žijeme Sněžkou namítá, že je to právě město, které je významnou hodnotou, značkou - brandem a garantem dlouhodobého společného ekonomicky přínosného obchodního vztahu, na kterém může bavorská automobilka v rámci své prezentace stavět. „Na to se čekalo spousty let a spousty dalších let tak mohlo ekonomicky těžit ze své atraktivity regionu, a využívat tak velmi potřebné prostředky do infrastruktury města. Ty velmi potřebuje oproti nejasné budoucnosti soukromé společnosti, která má podle citovaného znaleckého posudku po roce 2018 skončit nájemní vztah na pozemcích, kde provozuje svou činnost. A není proto schopna zaručit takto významný obchodní vztah,“ tvrdí opoziční zástupci. Je to podle Žijeme Sněžkou právě město, které mohlo přes významného obchodního partnera rozvíjet navazující služby ve městě. „Především v oblasti ubytování a zajištění ploch pro reklamu s podnikateli ve městě, nikoliv jen paběrkovat na vztahu, kde zisk teče do pokladny soukromého subjektu,“ uzavírá vyjádření hnutí peckých boudařů.

Jasno do střetu mezi peckými politiky nevnesla ani sama automobilka. Kooperace se zimními středisky je podle mluvčí firmy Veroniky Jakubcové celoevropský projekt BMW, kde jsou zahrnuty různé lyžařské destinace jako například Soelden nebo Davos. Kooperace obsahuje několik hlavních pilířů: komunikace značky v outdoorové reklamě (billboardy, megaboardy, reklama na sedačkových lanovkách, vystavení vozu ve skleněném boxu). Druhým pilířem je spolupráce s hotely. Třetím pak spolupráce v oblasti volné zábavy - lyžařské školy, bobové dráhy, bowlingová centra. Čtvrtým testovací jízdy během jedné akce.

„Nejedná se o sponzoring, ale o pronájem ploch nebo reklamní spolupráci, za které jako společnost platíme. V České republice je situace jiná než například v Rakousku. Zde jsou areály vlastněné městy. V České republice jsou provozovatelé areálu soukromé společnosti, které pronajímají plochy v danem středisku. Město nevlastní většinu ploch. Veškeré aktivity propagujeme i v naší reklamě a zveme klienty do Pece pod Sněžkou na testovací jízdy. Během tří let se jich zúčastnilo téměř 1 800 osob,“ vysvětluje Jakubcová. Jednotlivá plnění ovšem odmítla ozřejmit s ohledem na obchodní tajemství.

V roce 2011 byl areál Ski Pec vlastněný Sazkou a podle Jakubcové nebylo jasné, jak se bude situace kolem Sazky vyvíjet do budoucna. „Zároveň nám areál nebyl schopen nic garantovat. Oslovili jsme společnost Sivia, zda-li by tuto spolupráci zastřešila, protože v minulosti byla jejím partnerem Škoda. Společnost Sivia má uzavřené smlouvy s jednotlivými dodavateli pronájmu ploch. Protože se jedná o několik dodavatelů, je lepší mít jednu rámcovou smlouvu než deset jednotlivých a řešit s každým subjektem plnění. O plochách města muselo rozhodovat zastupitelstvo, bez jehož schválení by plochy nepronajalo a toto bylo zastupitelstvem schváleno,“ dodala Jakubcová.

Přestože přišlo hnutí Žijeme Sněžkou s tvrdou a pregnantně formulovanou kampaní, v níž dominovala kritika kontraktu s BMW, získalo v říjnových volbách pouze jeden mandát. Starostova Sněžka obsadila osm křesel. A to je celá struktura nově zvoleného zastupitelstva. Otevírat tedy na jednání zastupitelstva téma partnerství BMW tak půjde jen velmi těžko. Přestože minimálně pachuť střetu zájmů zůstává velmi silná.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Jaroslav Šťastný

Jak chcete přimět ANO znovu jednat o důchodech?

Váš záměr byl dobrý, ale evidentně se nepovedl. Myslíte, že jste se tedy jako moderátor osvědčil? A nemáte pocit, že je tu mezi vládou a opozicí až příliš hluboká propast, která se bohužel pro nás čím dál víc prohlubuje a vlastně je to vidět i ve společnosti, která je rozdělená.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Smazal jsem to, omluva nebude, běžte do p*dele.“ Novotný kauzu s rakovinou rozmázl

22:30 „Smazal jsem to, omluva nebude, běžte do p*dele.“ Novotný kauzu s rakovinou rozmázl

Doslova bouři vyvolal řeporyjský starosta Pavel Novotný poté, co prohlásil, že nemocná dcera Felixe …