Paroubek: Nový zákon o státním zastupitelství ve stávající podobě nelze podpořit

29.05.2013 21:07

Strana LEV 21 při projednávání v Poslanecké sněmovně nepodpoří ve stávajícím znění návrh zákona o státním zastupitelství, který dnes schválila vláda.

Paroubek: Nový zákon o státním zastupitelství ve stávající podobě nelze podpořit
Foto: NS-LEV21
Popisek: Jiří Paroubek

Může to být sice nepopulární postoj, ale máme pro něj celou řadu velmi věcných připomínek. Jsme navíc toho názoru, že nad takto zásadní změnou v soustavě státního zastupitelství by měl panovat obecný souhlas. Ten však nenalézáme ani u politiků ani mezi samotnými státními zástupci.
 
Návrat celé soustavy ze stávajícího stavu oddělených stupňů k centralizované soustavě, tedy k modelu fungujícím v době generální prokuratury za minulého režimu, nepokládáme za šťastný, obzvláště pak ve chvíli, kdy by zde měl být prakticky neodvolatelný nejvyšší státní zástupce. Vzniklo by zde zcela nové a nekontrolované mocenské centrum. Za systémové nepovažujeme rovněž zřízení Úřadu na potírání korupce. Už těch „bojovníků“ je z moci úřední nějak moc… A „skutek utek“.  
 
Je třeba jasně říci, že soustředění všech korupčních a dalších závažných hospodářských kauz na jedno místo může být nebezpečné. Jakkoliv můžeme věřit v neuplatitelnost elitních státních zástupců, je to riziko. Neumíme si představit, co by se dělo ve chvíli, kdy by pravomoci svěřené tomuto úřadu někdo začal v budoucnosti zneužívat. Nehledě pak na to, že v soustavě české policie ani justice neexistuje žádný protějšek takového úřadu.   
 
Zrušení Vrchních státních zastupitelství v Praze a v Olomouci považujeme vzhledem k dále trvající čtyřstupňové soustavě českého soudnictví za nesystémový krok. Zároveň tímto krokem dojde k ročnímu nárůstu nákladů na platy, neboť přeřazeným státním zástupcům bude muset být navýšen plat. A to i za cenu toho, že budou vykonávat práci ve zhruba stejném rozsahu jako doposud. Ročně se může jednat o částku přes šest milionů korun. 
 
Z návrhu zákona je rovněž patrné, že jeho autoři se snaží přizpůsobit si jej vlastnímu stylu práce a možná i určitým zájmům. Stanovení příslušnosti státních zastupitelství ke konání trestního řízení by se totiž nově upravilo tak, že by bylo možné účelově stanovovat příslušnost státních zastupitelství tak, jako se tomu stalo např. v kauze Davida Ratha.
 
Při projednávání tohoto zákona v Poslanecké sněmovně budeme vystupovat a navrhovat změny v tomto návrhu tak, aby byly napraveny základní nedostatky tohoto zákona. Tyto nedostatky rovněž jasně pojmenujeme.
 
Jiří Paroubek, předseda LEV 21

Ing. Jiří Paroubek

  • Nenarodili jsme se sami pro sebe, ale proto, abychom sloužili své vlasti. ( Jindřich IV.)

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: NS - LEV 21

Mgr. Lucie Potůčková byl položen dotaz

Jak je to s tou výjimkou?

I kdybysme pro teď měli výjimku z migračního paktu. Na jak dlouho by platila? Jak dlouho předpokládáte, že tu budou uprchlíci z Ukrajiny? Co když se z nich po čase stanou občané ČR? A proč bysme měli mít výjimku zrovna my, když uprchlíci (ne třeba z Ukrajiny) jsou i v jiných státech, ale třeba Ukraj...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

SOCDEM: Digitální švarcsystém křiví pracovní trh, změnu musíme provést sami

20:03 SOCDEM: Digitální švarcsystém křiví pracovní trh, změnu musíme provést sami

Mohou se lidé, pracující pro online platformy, domáhat svých práv? Tuto otázku si kladou nejenom kur…